NÄR måste jag kastrera min hanne??

Sv: NÄR måste jag kastrera min hanne??

Testikeltumörer på hund är inte elakartade i tillnärmelsevis samma utsträckning som på människa.
En testikel som ligger kvar i bukhålan ökar tumörrisken fem till tio gånger. Testikeltumörer står för ungefär en sjättedel av tumörer på hund.
Vid metastasering av en elakartad testikeltumör lever hunden knappast flera år, tolv år är knappast en onormalt tidig död för en collie.
PL

Senast ändrad:

Nu får jag det väl varmt kring skallen, men jag tycker att hundar (både hanar och tikar) som inte ska användas i aveln ska kastreras.
Vi kastrerar hingstar på löpande band, men hanhundarna ska få gå runt med alla hormoner susande runt i kroppen, lockas av löptikar osv fastän de aldrig ska få utlopp för sina drifter. Varför?

Hundar blir inte automatiskt slöa tjockisar som bara sover på soffan och fäller päls bara för att man kastrerar dem. Jag känner faktiskt ingen kastrerad hund som har ändrat sig nämnvärt efter ingreppet - förutom ett par hanhundar som blev mer förarbundna och slutade sticka på egna äventyr hela tiden. De hundarna kan nu gå lösa i skogen och springa och busa glatt och ändå komma när deras mattar ropar på dem.

Ang lyfta på benet så har min unghund, nyss fyllda ett - precis börjat göra små försök med det. Ska du låta operera hunden så passa på att kastrera - inte bara ta bort den ena. Vad ska han med den andra till?

Word! Ska det inte avlas så SKA det kastreras. End of Story. Och det är ju ingen som funderar två ggr på att kastrera sin klapphingst - varför ens fundera på att inte kastrera sin hanhund då?

(Än är det inte varmt om skallen..)

Brist på tradition!
Jag har levt större delen av mitt liv i ett land där man inte fick kastrera hanhundar utom på medicinska indikationer.
PL

Kanske dags att propagera för mer kastering då? iaf här uppe... har verkligen svårt att förstå varför man ska hålla dom okastrerade.. Min fjant ska inte avlas på utan kommer kasteras så fort som möjligt.

Jakthundar behöver tydligen vara "fullfungerande" för att behålla jaktinstinkten skarp.. men vi andra med våra ickejagande hundar.. wtf.. varför ska vi dra våra hanhundar genom livet med testosteron sprutande ur öronen?

Testikeltumörer på hund är inte elakartade i tillnärmelsevis samma utsträckning som på människa.
En testikel som ligger kvar i bukhålan ökar tumörrisken fem till tio gånger. Testikeltumörer står för ungefär en sjättedel av tumörer på hund.
Vid metastasering av en elakartad testikeltumör lever hunden knappast flera år, tolv år är knappast en onormalt tidig död för en collie.
PL

Tolv är ett ganska langt liv för en collie. När vi pa slutet rakade pälsen pa honom upptäcktes bla en knytnävestor tumör pa bröstkorgen. Han hade nog lidit av sin cancer ett tag, dock utan att visa nagra större symptom än vad som kunde accepteras som alderskrämpor.
Det är lite irriterande att du tror dig ha veta bättre i detta specifika fall än jag som hundägare och inblandade veterinärer.

Ja vi är överens om att 12 är ett långt liv för en collie.
Det övriga jag skrivit är allmängiltigt!
Visades det att tumören på bröstkorgen kom från testikeln. På fem år kan det hända mycket.
PL

PL

Tolv är ett ganska langt liv för en collie. När vi pa slutet rakade pälsen pa honom upptäcktes bla en knytnävestor tumör pa bröstkorgen. Han hade nog lidit av sin cancer ett tag, dock utan att visa nagra större symptom än vad som kunde accepteras som alderskrämpor.
Det är lite irriterande att du tror dig ha veta bättre i detta specifika fall än jag som hundägare och inblandade veterinärer.

Att tolv år är ett långt liv för en collie är vi ju överens om.
Det övriga jag skrev är allmängiltigt.
Visades det på ett samband mellan tumören på bröstkorgen o testikeltumören eller var det bara ett antagande? Mkt kan hända på fem år.
PL

Mitt:
Vad spelar det för roll om hunden gör det eller inte? Snarare är det väl en fördel om den inte pinkar på stolpar och annat.

Ditt
Bara för att hunden lyfter på benet behöver man inte låta den markera överallt.

Sant, och mina får det inte heller. Men min fråga var "vad det spelar för roll om hunden inte lyfter benet"

Någon som har svar?

LIA

Jag undrar också lite över varför min hanne alltså inte lyfter på benet, fastän han är strax över året gammal, och både stor, tuff och karlig av sig! Uppfödaren säger, att riktigt jättetrygga (!) hundar inte alltid lyfter på benet, eller i vart fall inte gör det förrän ganska sent!
Hur som helst, så har jag nu bokat tid för kastrering, på torsdag morgon halv nio... Känslorna är blandade men det finns väl egentligen inget alternativ. Tack för alla svar!

Uppfödaren säger, att riktigt jättetrygga (!) hundar inte alltid lyfter på benet, eller i vart fall inte gör det förrän ganska sent!
Jag tror det äger en riktighet. När jag tänker tillbaka på hundarna jag haft, så kan jag "gradera" trygghet/självsäkerhet via lyftapåbenet-grad. Den mentalt starkaste hund jag haft, lyfte nästan aldrig på benet. Inte heller gick han och småskvätte. Han pinkade när han var nödig, punkt.
Det är delvis därför jag är nyfiken på varför man vill ha hunden att lyfta på benet. ;)

LIA

Focus hade en kula högt upp i buken och en nere. Enligt min veterinär är risken något större, men oftast utvecklas inte tumörer förrens när hunden är gammal och grå.

Jag tog dock bort kulorna iallafall, pga en enorm stress. Han blev betydligt mindre stressig, pälsen är skitfin och blank, inte tråkig utan mer balanserad.

Får jag vara nyfiken å fråga vad den operationen gick på?
Jag har en bråka-med-andra-hanhundar fixerad labbe med ena kulan
uppe i buken. Andra är nere där den ska vara. Och vill så innerligt kastrera honom! Men jag känner på mig att det är grymt dyrt å göra en buköppning.

Enligt min veterinär ska operationen på min krypta hanne imorgon gå på 2 800:- Inte så jättedyrt som jag trodde!

Får jag vara nyfiken å fråga vad den operationen gick på?
Jag har en bråka-med-andra-hanhundar fixerad labbe med ena kulan
uppe i buken. Andra är nere där den ska vara. Och vill så innerligt kastrera honom! Men jag känner på mig att det är grymt dyrt å göra en buköppning.

Lena Furberg säger 2800. Det låter väääääldigt lite. Du betalar lite över 2000:- för en vanlig kastration. Nu vet jag inte om Lenas veterinär bara tar kulan som hänger utanför.

Min hunds kastrering skulle gått på runt 7500:-. Men vi tog den i samband med en stor bukoperation. Då betalde försäkringskassan för narkosen, så det blev bara 1000:- för snittet :bow:

Min hunds kullbror var med krypt, det gick på nästan 8000:-.

Så 2800:- låter väldigt pyttepytte.

Jag tyckte också det lät lite, men veterinären var helt på det klara med att det handlade om en kula i buken som ska väck. Vi pratade rätt länge i ämnet! Det är en jättebra veterinärklinik, i Näsum, Skåne.

Word! Ska det inte avlas så SKA det kastreras. End of Story. Och det är ju ingen som funderar två ggr på att kastrera sin klapphingst - varför ens fundera på att inte kastrera sin hanhund då?

(Än är det inte varmt om skallen..)

Och varför ska man kastrera djur som inte lider av sina kulor? Är det inte bättre folk lär sig bättre hundhållning och har koll på sina hanar samt tikar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka