NÄR måste jag kastrera min hanne??

Sv: NÄR måste jag kastrera min hanne??

Jag har ägt 2 hanhundar tidigare, som inte var speciellt jobbiga pga sina drifter. Lite koll fick man ju ha, men jag hade aldrig en tanke på att kastrera dem.
Däremot känner jag en duktig hundägare vars Rottweilerhanne blev totalblockerad av löptikar (och det fanns många i grannskapet!), tuggade fradga, matvägrade, sömnvägrade... Han mår bättre av att vara kastrerad.
Men visst är det lite trist att kastrera, tycker jag. Jättetrist.

Precis, jag tycker man kastrerar hundar som uppenbart mår dåligt av sin könsdrift.

Focus kastrerades för att han mådde riktigt uselt. Konstant röda slemhinnor, stressad jämt, flåsade, pep, åt inte mat.. osv osv.

Slänger mej in i tråden för stöd och hjälp:D

Min ena dps kula har inte trillat ner. Eller ja, den trillade ner men sen kom den väl på att de va för kallt så han kröp tillbaka:crazy:
Han är 5 månader nu min lilla herre och jag börjar fundera på hjur jag ska göra. Kastrera eller inte?

Vill inte att gnistan i honom ska försvinna.

Word! Ska det inte avlas så SKA det kastreras. End of Story. Och det är ju ingen som funderar två ggr på att kastrera sin klapphingst - varför ens fundera på att inte kastrera sin hanhund då?

(Än är det inte varmt om skallen..)

Vet inte om detta är ovanligt men, Jag har jobbat i travstall med två klapphingstar som aldrig blev kastrerade. Visst dom hade ett livligare humör än "vanliga" hingstar. Men annars var det inga fel på dom. Båda har sprungit in många 100 tusen.

Mitt:

Ditt

Sant, och mina får det inte heller. Men min fråga var "vad det spelar för roll om hunden inte lyfter benet"

Någon som har svar?

LIA

Det spelar ingen roll. Anledningen att hundar lyfter benet när de kissar är för att markera. Ju högre de kan pinka, desto lättare blir det för andra hundar att upptäcka markeringen.

..och till Aliide;

Det som gäller med travare/galoppörer är att många gånger riskerar man att dom förlorar "vinnarskallen" om dom kastreras.

Får jag ställa en motfråga? Varför INTE kasterar sin hanhund om den inte håller måttet för avel? Tänk vad mycket färre blandraser det skulle bli, mindre slarvigt skötta tjuvbetäckningar, mindre svårhanterade hanaggressiva hannar... samt så slipper man tjafset med sin hund om huruvida den där löpande tiken på kursen är intressantare än föraren. Visst tusan finns det folk med kanonbra pli på sin hund, precis som folk kan ha kanonbra pli på sin hingst men dessvärre är dom underrepresenterade i nuläget. Men ni kanske tycker som vissa hingstägare; att folk med löptikar/brunstiga ston ska hålla sig hemma och inte störa på träningar/tävlingar? För hur fint stoet/tiken än sköter sig så luktar dom ju faktiskt....

Visst håller jag med om att folk behöver bättre pli på sina hundar, men DET är ett argument som slår åt båda hållen. För folk har inte alltid det, då kanske det logiskt sett borde vara en bra idé att ta bort iaf en "grej" som kan ställa till det?

Har själv en liten kille som kommer kasteras innan han fyller ett. Handlar helt enkelt om att jag anser det totalt meningslöst att hålla honom "i full funktion" om han ändå inte kommer betäcka.

Känns som om enda argumenten folk har till att inte kastera är; Men tänk om han blir tjock och lat? samt; neee... ta bort hans manlighet? ohfydong vad elakt. Eller handlar det om att det kostar pengar som försäkringsbolagen inte tillhandahåller?

Har man en hingst som inte håller måttet så kasterar man om man har något i skallen, detsamma borde gälla hund.

..och till Aliide;

Det som gäller med travare/galoppörer är att många gånger riskerar man att dom förlorar "vinnarskallen" om dom kastreras.

.

De flesta travare jag känner till hade mer tjockskalle än vinnarskalle innan de kastrerades. Sällan var de bra på banan innan.

De flesta travare jag känner till hade mer tjockskalle än vinnarskalle innan de kastrerades. Sällan var de bra på banan innan.

Haha, ja, såna finns det med.

Är det inte lite det jag försöker få fram? :P kastrering är inte av ondo.

Men har hingsten vinnarskalle riskerar man att tappa hans skärpa efter en kastration och när det handlar om stora summor pengar behåller man hellre vinnarskallen än att ta risken.

Att den är hingst betyder INTE att den har vinnarskalle. Det finns veka hingstar precis som det finns skarpa hingstar. Det kommer inte per automatik med kulorna. Bara en förklaring på kanske varför de nämnda klapphingstarna inte kasterades... kan också ha med cash att göra på andra hållet, försäkringsbolagen betalar inte för klapphingstkastrering och funkar dom någorlunda till det de ska så varför lägga ut onödiga pengar? (Det där är inte min personliga åsikt utan bara en tanke - Anser fortfarande att ska det inte avlas så ska det kastreras)

Men nog om hästar kanske? Det är ju ändå ett hundforum.. ;)

Anledningen till att jag frågar är att det tidigare i tråden stod om det på ett sätt, så man kunde tro att det var önskvärt med "lyft ben". Därav min fundering.

LIA

Okej. Nej, jag kan inte se varför det skulle vara önskvärt. Det kan ju inte direkt spela någon roll. Tikar lyfter ju ibland på benet de också, men det är väl mest för att markera antar jag.

Varför ska man göra onödiga ingrepp på en hane som inte lider? För att vi själva inte kan tygla hunden? För att vi inte vill "råka" få en parning? Vad fasiken, ta lite ansvar för hundarna.

Det är det jag gör. Genom att kastrera honom.

Kan du inte ge en bättre förklaring till denna motvilja mot de av oss som faktiskt anser att det är vettigt att kastrera så kanske du ska fundera lite lätt på varför du är så anti det när det faktiskt kan underlätta livet för både folk och fä. (sen får du bestämma själv huruvida det är fä eller folk i den övre ändan av kopplet. usch vad jag är snäll så här dags ;) )

Ta lite ansvar du med, va faen, skulle du vilja gå hela livet utan sex? Det handlar inte bara om att det är lättare för mig som ägare - det ger min grabb mindre att tänka på. Ingen sjungande hanhund i lägenheten när jag inte är hemma för att granntiken löper tex...

Hur gärna vi hundägare än vill tro det är vi långt ifrån felfria. Och det gäller oss allihopa.

Men fine, jag har kastrerat alla mina djur i onödan, my bad. För dom har absolut inte ett lite lättare socialt liv utan mig nu.. nej då. Varken hund, katt eller häst. Jag visste att jag aldrig borde ha kastrerat min ohingstige välstammade hingst, fast han är smått xbent och aldrig kommer få betäcka.. jag menar, jag har ju ändå pli på honom... :angel:

ber om ursäkt om jag är lite kort i tonen, tycker bara inte att jag fick något svar på min fråga.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka