När man ska ta bort sin vän..

T

Tokmaja

..vad ska man då tänka på?

Nr till lantbrukstjänst har jag....
Men i hur god tid bör man ringa? Brukar det ta lång tid innan de kan komma? (om det inte är akut alltså)
De ska ha kontanta pengar har jag förstått, de tar inte kort när de kommer va utan ska ha just "kontanta" pengar?!
Kan de säga innan hur mycket det ska kosta?

Hur ska avlivningsplatsen se ut? Vad bör man tänka på?
Andra hästar, hur gör man med dom? Ska man stänga in dom så de inget ser eller är det bra om de ser?
Måste man ha passet med?

Börjar närma sig det där hemska samtalet nu... därav alla dumma funderingar... :(

Sv: När man ska ta bort sin vän..

Priset står på deras hemsida. Lite framförhållning är rekommenderat. De har fasta turer de kör på varje vecka .Svårt att boka en tid ,i allafall i Skåne .Kunde endast säga vilken dag inte när så jag valde bort dem för ett lite dyrare alternativ där det gick att få en fast tid. bra att göra det där det finns möjlighet för blodet att rinna bort .Jag tog bort min häst i våras och då gjorde vi det när alla hästarna var inne i stallet och visst hörde de väl bultpistolen men ingen reagerade nämnvärt på det. De kunde inte se vad som hände.

Här kan du få svar på dina frågor om hur det går till och vad det kostar. http://www.svensklantbrukstjanst.se/

Om hästen lever och ska avlivas så brukar de komma väldigt fort om det är akut eller vid en tid som man kommer överens om. Om hästen däremot redan är avlivad så kan det ta dagar till de kommer och hämtar resterna.

Jag fick ringa akut men jag vet att de brukar skrammla förbi 3ggr/v så de har nog ingen spec väntetid.
Bara kontanter inga kort. 3900 tog de av mig för avlivning och bortforsling.
Vi stod på stallplanen,är inackorderad så vi ville inte bloda ner så han stack henne i containern ist.(Då hade jag redan försvunnit bakom stallet,ville inte titta när han hissade upp henne)
Vill man har mer tid efter så är det nog bäst på gräs för då syns inte blodet så mycket men det är en ganska "våmlig" bil så det krävs lite plats.
Våra andra pållar stod i hagen bakom stallet,så de såg inget men de reagerade på skottet,det smäller rejält bara så du vet.
Jag erbjöd honom att titta i passet men han var inte intresserad av det.
Lycka till visst är det hemskt men det är ju tillgodo för hästen,en död häst lider inte! Tog bort min Faffie för ca 1 mån sedan så jag vet hur det känns.
Styrkekramar i massor! /L

Tänk på underlaget! Vi tog bort min häst i november förra året och veckorna innan hade det regnat och regnat och regnat. Vi hade valt en större gräsplätt där vi tidigare tagit bort hästar och det mesta av blodet sögs då upp av marken. Men den här gången var det som att hälla vatten på en gås eftersom det redan var så mättat av allt regnvatten. Vi fick hela gårdsplanen dränkt av blod. Inte mysigt. Kändes smått makabert att stå där och ösa halvlevrat blod och spola med slangen.

Vill också tillägga att mina erfarenheter av Svensk Lantrbukstjänsts entreprenadfirmor som kör slaktbilarna, är enbart goda. Fantastiska killar har varit ute hos oss. Förstående men inte blödiga, tydliga och avkännande och MYCKEt ödmjuka inför sitt arbete.

//

Hemsk är det... tog bort min i dag.
Gjorde det i hagen med alla de andra hästarna ute, ingen reagerade.
Det allra värsta för mig var väntan, i går och i natt led jag alla helvetes kval, se till så att väntetiden inte blir så lång. Jag väntade knappt ett dygn och det var mer än tillräckligt, känns bättre efteråt även om det är djävligt nu också.
Usch och fy säger jag bara men måste man så måste man.
/från en som har det i färskt minne

Vårt Hjärta fick gå till det Evigt gröna ängaran för nästan exakt 2år sedan, Gör fortfarande ont.

Jag var ej själv med då jag vet att jag inte skulle klara av det utan det var ägarens sambo och pappa.

Han som kom var väldigt snäll och lugn och pratade hela tiden med henne. När det var dags så stod hon utanför stallet där det är lite stenigt och grusigt, nära till vattenslagen. De andra hästarn hade vi flyttat lite längre bort till en sommarhage så det inte skulle stressa henne.

Det gick väldigt lungt till hon stod och åt och han inte reagera...

Jag är glad att hon inte har ont längre men i mitt hjärta är inte helt och det kommer det aldrig bli för hon va mitt allt!

Va stark, tänker på dig!

Usch, tycker synd om dig, vet hur det känns :(

Killarna som jobbar på Lantbrukstjänst är helt underbara, de kan verkligen sin sak, är Underbara med djuren (de jag haft har velat gå in i boxen, klia, ge lite mat, låta dem lukta på deras kläder osv) och väldigt väldigt ödmjuka och förstående:love::bow:.

Man kan planera in en dag, men de tar även akutfall.

Jag har betalat 3500:-. Du får ett exakt pris när du ringer, och de vill ha kontanter.

Avlivningsplatsen Bör vara ganska "öppen", och de måste kunna ha ganska mycket plats för att kunna köra fram sen, de tar rätt mycket plats...
Jag rekomenderar att stå nära/på/vid gräs eller annan vegetation.
Min som togs bort akut avlivades precis utanför stallet...när det var vinter. Det gör jag aldrig om (då ska det vara akut!), för den blodpölen som blev var verkligen inte liten. Det flöt ju ut, och det gick inte att spola bort (de andra i stallet la spån över iofs), sen töade det, sen frös det...ja, behöver nog ingen närmare förklaring.

De andra hästarna jag varit med om har tagits bort på annan plats, precis utanför gården vi bodde på då. Mannen som avlivade ville gärna stå på grusväg, men precis intill gräs så hästen föll dit - allt för att minimera blodfläckar för vår skull.

De andra hästarna gör du som du själv känner känns rätt med. Vill du stänga in, är det helt ok - men vad jag varit med om bryr de sig inte. När min togs bort stod hela flocken 10 mbort och tittade på, ingen brydde sig. De andra har hästarna kunnat se hela tiden, men samma reaktion där - dvs ingen. Det är mest vi människor som reagerar på ljudet från bulten.

Lantbrukstjänst kräver inget pass.

Du har inga dumma funderingar, jag tycker det är bra att du vill få råd, för det ÄR inte lätt det här.. :(

Tänker på dig, och klia pålle på mulen från mig.

Tack så jättemycket alla för svaren!
Är orolig för tanten då hon inte tycker om andra människor, speciellt inte karlar... och är väldigt känslig för dofter... usch..
Men hon är nog inte den besvärligaste de haft så det ska väl gå bra hoppas jag.
Var på scan för några år sedan och fick då se på när de avlivade 3 hästar och de var helt underbara med hästarna, stod och kliade dem i pannan med bultpistolen och i rätt läge bara small det...

Jag var tänkt att ta bort henne vid gödelstacken, hela gården ligger på "sjöbotten" så det ska skjunka undan blodet hoppas jag på.
Det är ca 7 meter brett tror jag mellan ladugården och stallet, där borde de väl kunna stå?
Jaja, annars får jag ta henne i hagen eller nått, ska ändå lägga på nytt underlag vid grinden...

Det svåra är också, ja jag vet att det är vi människor som är blödiga, men shettisen anser ju att tanten är hennes mamma (hon var bara 5 månader när hon kom och tanten övertog snabbt rollen som hennes mamma :love: och har gjort henne till den underbara lilla häst hon är)...
Endel säger ju att det är bra för djuren att se att den andra är död, de letar inte så då, att de förstår.
Men jag vet inte...

Kanske stänger in henne i alla fall då... hon kommer ju att bli själv ett tag tills min nya häst kommer så det är kanske bra för henne att stå inne lite....

:cry:
Tack för allt stöd! Och sörjer för era borttagna hästar också!!!

Var inte orolig för henne, och jag Lovar - killarna som kommer ut är helt underbara. De stressar inte, har inte bråttom, allt får ta den tid det tar. Varje gång jag har behövt anlita dem har de kommit på annan tid än den utsatta, och alltid med kommentaren att de har haft djur som behövt längre tid på sig. Så, det tror jag inte är någon fara. Och som sagt, de låter hästarna undersöka, titta, lukta...allt sånt, är verkligen urgulliga mot hästarna :bow:. Det tar den tid det tar!

Den häst jag höll sist var lite orolig, och det tog en bra stund innan han stod stilla och var lugn - men det gjorde ingenting. Han sa till och med till mig att gå en runda med honom, så han fick äta lite gräs osv.

Gödselstacken tror jag blir kanonbra. Jag vet t o m de som haft sina hästar stående Uppe på den, tror det är ganska vanligt faktiskt :). 7 meter räcker bra! OM, det är bra väg dit, de tar lite plats...

PM´a gärna om du vill prata.

Jag ville att min älskling skulle få en lugnande spruta innan, inte för att hon var nervös eller så men bara för att jag ville känna att inget skulle kunna gå fel. Hennes underbara vet ställde upp en sista gång för henne, hon till och med höll henne då jag kände att jag inte klarade av det.
Bara ett litet tips om du är orolig, det kändes i alla fall bra för mig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tog bort en älskad häst förra året. Jag fick tack och lov hjälp att hålla henne. Men jag tror att jag skulle ha klarat det ändå, för killen som kom med bilen var jättegullig. Jag gick iväg en stund tills bilen hade åkt. Jag letade efter blodet men såg bara en liten fläck i gruset och en del i gräset intill. Vi hade placerat hästen intill en avloppsbrunn och marken är rejält drenerad så det rann nog undan snabbt.
Jag lät min andra häst titta på. Hon stod i hagen intill och jag tror det var det bästa för henne. De var väldigt tajta och hade svårt att vara ifrån varann. Det är klart att hon var lite orolig första kvällen när jag tog in henne. Hon tittade lite extra i den tomma boxen, men hon var annars väldigt lugn. Hon hade med all säkerhet varit mer upprörd om hon inte visste vart hennes kompis tagit vägen.
När jag vid några tillfällen var bortrest över en helg med den andra hästen stod hon nämligen hemma och gapade. Nu var det precis som om hon förstod.

Så mitt tips är att den lilla får titta på. De förstår mer än vad vi tror. Hon kommer nog att sörja men det är inte som vår sorg. Och ska du då skaffa ny häst snart så blir det nog bra med den lilla.
Jag skaffade ganska omgående en ny häst och det blev jättebra med min andra.

Jag antar att det är lantbrukstjänst i Karlstad du kommer att använda?
Jag tog ut dem till mitt fångsto i våras och killen som kom var väldigt trevlig och mjuk i sättet, det hjälpte verkligen i en svår stund.
Krånglig som jag var bokade jag in dem en gång, men avbokade igen då mitt sto bättrade på sig för att sen behöva ringa ut dem igen då nästa anfall kom. Det var inget problem med det alls, de förstod helt och fullt och var mycket smidiga att ha att göra med.

Jag kan rekommendera att göra som jag gjorde - jag var med då hon bultades, men gick iväg innan hon avblodades. Se till att du betalar innan ni sätter igång så är det inget problem. Det finns ingen anledning, tycker jag, att vara med på denna svåra del, det räcker att se hästen "somna in" och minnas den så. I alla fall tyckte jag det.
I vårt fall syntes knappt blodet efteråt, vi gjorde det på en gräsplätt eftersom hon fick ägna sin sista timme med att äta så mycket gräs hon ville - det bästa jag kunde göra för henne.

Hoppas allt går bra för er, tänker på er!

Ja precis, det är dom!
Jag ska vara med, jag ska hålla i i alla fall, jag vill nog inte se henne när hon ligger där, men det är väl svårt att undvika... ska i alla fall inte vara med på avblodning osv och när de lyfter upp henne.
Det var också en tanke med att lillhästen ska stå inne, eftersom jag kommer att åka iväg ett tag och jag vet ju inte hur lillan kommer att reagera när de åker iväg med tanten...
Usch. Gråter ju redan.. hur ska det här gå... :cry:

Jag ville att min älskling skulle få en lugnande spruta innan, inte för att hon var nervös eller så men bara för att jag ville känna att inget skulle kunna gå fel. Hennes underbara vet ställde upp en sista gång för henne, hon till och med höll henne då jag kände att jag inte klarade av det.
Bara ett litet tips om du är orolig, det kändes i alla fall bra för mig.

Hon är spruträdd och stressar upp sig enormt när hon känner att någon annan än vi husfolket börjar "trycka på halsen" på henne, så det tar jättelång tid innan lugnande verkar på henne så det är tyvärr inget alternativ för oss.

7 meter räcker bra! OM, det är bra väg dit, de tar lite plats...

.

Ja det är fast "väg" upp till stallet hela vägen upp så jag tror att det ska gå bra, är också en tanke med att ta dem nu innan det blir löst i marken!

Det var de som hämtade en häst vi tog bort förra året, vi valde att låta veterinär avliva med spruta (först lugnande, sedan Somulouse) och sedan kom de och plockade upp kroppen (de har direkthämtning mot milersättning som vi bokade tidigare). Vi tog hästen en bit in i skogen på en vändplats stor nog för en lastbil. Fin glänta dessutom!
Där fick han somna och vi var med. Sen gick vi tillsammans tillbaka.

Lastbilen kom först till gården och chauffören pratade lite samt tog betalt, sen körde han in till skogen och tog hand om hästen själv vi slapp vara med och se. Vi såg bara när han åkte, och containern är sluten vilket jag tycker är bra = man slipper se kroppen när den ligger där i en hög..

Mycket fint var det i all sorg. Tror det kan gå lika fint till med bult, men då har man ju blodfrågan att lösa också. Vi hade ingen bra plats för detta och spruta kändes bäst för oss.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag har oxo börjart tänka på att ta bort min gamla Prime <3 nu.:( Det ä så himmla trist! Har forsökt inte tänka på det men ser på honom att han börjar bli så gammal nu min lilla hjälte..:cry: Har haft honom i 6 år. Men saken är den att jeg vill inte skjuta honom, utan skall ge honom en spruta så att han kan somna inn. Men jeg vet inte riktigt hur detta går till. Jag vill absolutt holda honom själv, så himla mkt han har gjort för mig skall jag nog klara detta för honom tills han är på dom eviga gröna markar.. Derför känns det bra om jag kan vara lite beredd på vad som kommer henda.. "Vicious" Du som har varit med om detta innan, kan du berätta hur det gick till? När man har gett sprutan, trillar hästen bara ihop på marken eller lägger den sig ner själv? hur lång tid tar det innan han somnar inn efter man har gett den sista sprutan? Vad kostar detta? Kan man göra det hemma? Ngn sa till mig att man bara kunne avliva hästen på klinikk om man ville använda bara spruter, är det sant?
Jätte tacksam för svar! Om ngn annan oxo har erfarning av denna metod får ni gärna skriva!
Mvh Tina:cry::cry::(

Men i hur god tid bör man ringa? Brukar det ta lång tid innan de kan komma? (om det inte är akut alltså)
De ska ha kontanta pengar har jag förstått, de tar inte kort när de kommer va utan ska ha just "kontanta" pengar?!

Andra hästar, hur gör man med dom? Ska man stänga in dom så de inget ser eller är det bra om de ser?
Måste man ha passet med?

Börjar närma sig det där hemska samtalet nu... därav alla dumma funderingar... :(

jag har ju som många av er säkert redan vet tagit bort min 7åring.. :(
jag ringde sthlms nödslakt ganska tidigt på morgonen o han kom ut redan efter ngn timma.
eftersom jag hade läst här att det skulle vara kontant så tog jag ut pengar, men när vi sedan skulle betala frågade han om jag ville ha faktura.. så det är väl olika då?
han hade fasta priser...
han tog även med min häst på en gång... vilket var skönt..

behövde inte visa upp ngt pass.

jag tog ner Plutten till en äng, dom andra pållarna stod kvar i hagen.. där han fick stå äta morötter o bli kliad i pannan utav han som skulle avliva.. sen bara small det.... han hann inte känna ngt o det gick väldigt fort allting.
jag vill absolut rekommendera bultpistol... han berättade för mej att visa hästar när dom får spruta försöker lyfta sej igen... o det är väl inte det sista man vill se sin häst göra... kämpa...

jag hoppas att det kommer gå bra för dej! jag vet hur jobbigt det är...:cry:

Måste man ha passet med?

Tog bort vår äldsta märr, 30 år. Ringde faktiskt en bonde som hade köttdjur och som i sin tur hade en som använde sig av en slaktmask. Jag var med hela vägen, tyckte att det var jag skyldig henne.

Han kom och var mkt lugn och talade om hela tiden hur och varför han gjorde det. Mkt lugnande uppfattade jag det som.

Han tog inget för detta! Han ville inget ha fast jag erbjöd mig. Att det lät mkt kan jag inte hålla med om.

Min man klarade inte av att va med, han hade köpt henne som 1 åring och det kändes hårt. Hon hade lärt våra barn rida och var en gudasnäll häst med mänskligt tänkande.

Det är jobbigt men det kommer konstigt nog att kännas som om en sten lättat, för de har inte ont eller mår inte illa mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar