När man ska ta bort sin vän..

Sv: När man ska ta bort sin vän..

Anlitade också Lantbrukstjänst i Karlstad när jag tog bort min förra häst. Som alla andra redan skrivit - Är de helt underbara! Killen som kom till mig tog gott om tid på sig, myste & kelade med hästen, gav honom mat & godis, tog en promenad runt stallområdet samt tröstade det tjutande vraket till hästägare (Mig)

Absolut ingen stress - Han väntade tills jag kände mig redo! Sedan gick vi tillsammans in i stora beteshagen där Arrogant fick äta betfor & godis ur en hink. Det gick så snabbt! Ena sekunden levde han - Nästa var han borta! Han dog lycklig & ovetande i sin favorithage.

Mycket blod blev det inte, endast en tefatsstor fläck som jag täckte med snö. Det kostade 2,500 kr och jag fick faktura, men detta är 6½ år sedan i dagsläget kräver de väl kontant betalning.

Hoppas det går väl med din häst! Mvh Linda

Min häst blev 29 friska unga år! Jag tänkte länge på hur jag ska göra då livet inte är värdigt att leva längre. För mig är en bra livskvalitet viktig oavsett ålder. Jag hade tur att få uppleva alla dessa 29 år med min häst och vara hemma då han blev akut dåligt med hyperventilation och jättesvettningar. Jag försökte få tag på veterinär men ingen svarade kl 19.00 tiden. Min man och jag lastade på hästen i transporten och åkte i ilfart till Ultuna. Jag stod med hästen i transporten hela resvägen. På Ultuna hade hästen 108 i puls och mjölksyra i blodet, blod i ändtarmen och tarminnehåll i buken. Det var smärtsamt att se han vara helt borta av smärta och att det inte fanns något att göra. Jag, min man, min medryttare sa farväl och jag klippte av hans svans innan han gick in i avlivningsrummet. Min tappra medryttare höll i hästen hela tiden tills döden var bekräftad. Jag ville se hästen efteråt och se att smärtan var borta. Bilden jag har från att se honom död i mitt huvud är fin men sorgsen.
Jag separatkremerade hästen och fick hämta honom en dryg vecka senare. Jag blev förolämpad att få han i plasthink och vi fick tömma över askan i en urna som jag betalade 500 kr för. Det gick på drygt 8300 kr att få en separat kremering för ca 400 kg häst.
Min häst reds bara några dagar innan och var pigg som en mört och jag hade planer att ställa upp på Bergaritten i vår som är en cr på fyra mil. Han galopperade i hagen samma morgon han blev dålig. Det var svårt att förstå att jag inte fick tid att ta ett beslut om att ta farväl på ett lugnare sätt.
Jag ordnade en begravning här hemma med folk och vi spelade Ted Gärdestads låtar; sol, vind och vatten och För kärlekens skull. Jag klädde mig i svart, la ros på hans kista och höll ett minnestal. Sen bjöd jag på smörgåstårta och tårta. Satte en lavendel och en kärleksört vid hans grav. Det var en sorgsen dag men ändå ett fint avslut på våra 29 år ihop. Han var mitt allt!!!! Jag var bara 10 år då jag fick honom och har upplevt så mycket genom åren. Dandy har även fått uppleva mina tre barn. Mina barn var så sorgsna för de har såna minnen med honom.

Med detta vill jag säga hur det kan bli och att ta ett beslut är svårt.

Att ge hästen ett liv med kärlek och ge de bästa förutsättningarna ang specialfoder mm så kan hästen ha en bra ålderdom.

Jag vill lyckönska dig i ditt beslut och efter dina förutsättningar göra ett bra moget val, utifrån hästens perspektiv om livskvalitet.

:angel::angel:

Vad menar du med :angel: gubbarna?

Har gjort ett mycket moget beslut om vad som är bäst för min tant.
Hon är min bästa vän och jag tänker inte hålla kvar henne en dag längre än vad som är värdigt, hon skulle säkert kunna få en värdig vinter till, men varför chansa?
Risken blir bara att jag står som du fick göra, i panik och får ta bort i all hast utan en chans att säga hejdå.
I o m att jag inte tänker ställa henne på en transport igen måste jag ligga steget före helt enkelt. SÅ det får bli nu. Ska ringa om lite mer än en vecka... :cry:

Hej
Min figur betyder ängel och det var bara spontant en känsla att inlägga. Jag ville bara ge min syn av min erfarenhet och inte ge kritik. Jag vet att det är ett tufft beslut men du vet vad som är bäst för hästen. Jag sänder dig styrka och mod med detta svar.
mvh Nettan

Jag har hört att man kan få åka in med sin häst till djursjukhus för avlivning och sedan kan man få en urna med deras aska...det är något jag strongt överväger göra då jag själv varit med och sett hur det går till när man avlivar en häst med slaktmask eller bultpistol.

Jasg avlivade min gamla nordsvensk i vintras. Hon blev 29 år och jag har haft henne sedan hon var åtta år gammal. hon var en helt underbar häst, den bästa jag någonsin har varit i kontakt med - och det är ganska många.
Men alla blir gamla och jag tyckte att jag var skyldig henne att få en så fin och lätt död som möjligt.

Jag bokade tid med en veterinär som jag känner sedan tidigare och litar på. Jag hade i förväg begärt tillstånd från länsstyrelsen för att få gräva ned henne på gården - vi har numera en begravningsplats där det ligger tre hästar sedan förut. När det var dags tog vi helt enkelt en promenad ut på gärdet, en promenad som vi har gjort många gånger förut.
För Tanja var det ingenting konstigt med det, hon var pigg och glad och gick på så mycket hon orkade. Veterinären var med mig ut och när vi kom fram till rätt plats fick hon för en lugnande spruta. Hon är inte rädd för veterinärer och reagerade inte på sprutan överhuvudtaget. Efter någon minut blev hon sömnig och stod och halvsov och jag fick tid att krama om henne ordentligt och ta adjö. Sedan gav veterinären henne avlivningssprutan och den verkade nästan med en gång. Hon sjönk ihop mjukt och försiktigt och jag såg på hennes ögon att hon dog omedelbart. Veterinären gav henne ändå för säkerhets skull en spruta till och lyssnade sedan noga på hennes hjärta för att se att hon verkligen var död.
Sedan fick hon ligga kvar där i snön, det såg bara ut som om hon sov. Inget blod, inget släpande eller flyttande av kroppen. Min systers svärfar grävde ned henne senare på dagen, men då var jag inte med.
Jag har tidigare varit med om att avliva häst med slaktmask och jag tyckte att det var värre - det kändes mycket våldsammare. Den gången var jag dessutom dum nog att vara med när de stack hästen och släpade henne med kedjor upp i bilen och det vill jag aldrig mer vara med om.

Nu har jag en ny häst, en sexårig kallblodstravare. Den här hästen har i dagsläget fullkomlig veterinärskräck. Han är sjåpig som en tvååring som har fått en sticka i foten, har han något sår eller någon skada är det nästan hopplöst att ens komma i närheten av honom. I somras fick han en infektion i ett sår på mulen. Jag fick inte röra såret, knappt titta på det ens. Till slut var jag inne på att ringa veterinärerna på Kolmården och be dem komma och skjuta honom med bedövningsgevär så att jag skulle kunna titta på honom ordentligt. Till slut sprack såret upp av sig självt, varet rann ut och såret läkte.
När det blir dags för honom att vandra vidare - och om inte hans veterinärfobi blir bättre - blir det knappast aktuellt att ta ut en veterinär och utsätta honom för pinan att få sprutor. Då får det allt blir slaktpistol i alla fall...
Är det någon annan som har en häst med veterinärfobier? Busen är jättesnäll i alla annan hantering, lydig och lyhörd. Men när han är skadad går det knappt att hantera honom. mentalt är han en tvååring men kroppsligt är han en jätte som ingen rår på med fysisk kraft...

Lewind

Du har redan fått en massa bra svar, men boka i god tid så de kan ta med kroppen på en gång. Ibland blir det akutfall så då har de bara möjlighet att avliva och sen hämta kroppen.

Jag skulle följa mina vanliga stallrutiner för att inte oroa hästarna i onödan. De har nog redan förstått på ditt kroppspråk osv vad som kommer att hända.

Vad gjorde ni med hästen sedan?

Tog bort vår äldsta märr, 30 år. Ringde faktiskt en bonde som hade köttdjur och som i sin tur hade en som använde sig av en slaktmask. Jag var med hela vägen, tyckte att det var jag skyldig henne.

Han kom och var mkt lugn och talade om hela tiden hur och varför han gjorde det. Mkt lugnande uppfattade jag det som.

Han tog inget för detta! Han ville inget ha fast jag erbjöd mig. Att det lät mkt kan jag inte hålla med om.

Min man klarade inte av att va med, han hade köpt henne som 1 åring och det kändes hårt. Hon hade lärt våra barn rida och var en gudasnäll häst med mänskligt tänkande.

Det är jobbigt men det kommer konstigt nog att kännas som om en sten lättat, för de har inte ont eller mår inte illa mer.

Hej!
Jag vet inte om du redan fått svar men ett till skadar väl inte :)

Tog bort sällskapshästen till min pålle för 3 år sen nästan exakt.
Jag själv var inte med men ägarna och min mamma var där så jag har fått det återberättat.
De kallade ut veterinären som gav sprutor. Vi höll till på gräsmattan så han fick äta i lugnan ro, min pålle stod i hagen typ 5-10 meter bort och kollade på så de skulle lugna varandra (så ville jag att han skulle se vad som hände hans kompis så han inte sprang och letade honom sen).

Allt gick lugnt till och först så fick han en lugnade spruta som var sövande så han la sig försiktigt ner på marken, sen när ägaren sa at tde var dags så fick han de andra sprutorna som gjorde så han somnade in för gott.

Sen var de klart :) Tog väl inte mer än 10 min innan han slutade andas.

Min häst fick jag ta bort på strömsholm efter en olycka så han var redan sövd när jag fick se han sista gången :cry: Men han fick sprutor han med och han somnade sakta in.

kostnaderna för hemmaavlivningen var bara veterinären för sedan begravde dom han vid deras stuga (de hade fixat tillstånd innan).
För min häst blev de mycket dyrare, sanitetslagt för sådär 6-8tusen med frakten har jag för mig. Minns inte och vill inte tänka på det :cry::cry:

Hoppas du blev lite klokare

Hur funkar det med tillstånd att gräva ner hästen hemma?

Var inte orolig för henne, och jag Lovar - killarna som kommer ut är helt underbara. De stressar inte, har inte bråttom, allt får ta den tid det tar. Varje gång jag har behövt anlita dem har de kommit på annan tid än den utsatta, och alltid med kommentaren att de har haft djur som behövt längre tid på sig. Så, det tror jag inte är någon fara. Och som sagt, de låter hästarna undersöka, titta, lukta...allt sånt, är verkligen urgulliga mot hästarna :bow:. Det tar den tid det tar!

Dom här killarna från lantbrukstjänst är riktiga PROFFS som avlivat stordjur lång tid. Killen som avlivade min welshponny hösten 2005 har tex jobbat nästan 20 år med avlivningar. Och nu när han var här för ett par veckor sedan och avlivade min gamla minigris avelsgalt så KOM HAN IHÅG min ponny:love:. Redan när han ringde och kollade av adressen frågade han om det var på samma ställe "som den vita ponnyn för typ två år sedan", han kände igen vägbeskrivningen!

Stora djurvänner är dom också och TREVLIGA. Lite trist att man bara träffar dom i samband med avlivningar/bortforsling av döda djur.

Vilket jag också sade till honom...

Dom är urgulliga mot djurägarna också. Antar att dom fått agera tröstperson många många gånger när djurägar bryter ihop i samband med avlivningar, så att dom erövrat en viss vana

/KT

Hur funkar det med tillstånd att gräva ner hästen hemma?

Man begär tillstånd av länsstyrelsen, bifogar karta utmärkt med kryss där man tänkt gräva. Sen kommer folk från kommunen ut och kollar av platsen, sen får man tillståndet.

Allting sköts snabbt och man kan i extremfallet ha tillståndet i sin hand samma dag som man ringer men iregel tar det 2-3 dagar.

Numera tas det ut en avgift för begravningstillståndet vilket brukar vara runt 3-400:-.

/KT

Har inte läst igenom alla svar..
Men hästens skor skall helst vara av.

Ok, det visste jag inte, men hon har inga skor så då behöver jag inte fundera på det.
Skulle ändå vilja ta av dem, för inte behöver de väl skor i trapalanda! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar