när man ska ta bort en häst

P

pakeol

Hej!
Kanske måste avliva min häst. Hur går man till väga?
Jag har svårt att se henne åka iväg till slakteri...och om det är det enda som går...vart åker hästen då?

Kan man avliva hemma? Kan man gräva ner hemma? någon som gjort? Någon sa till mig att då måste man ansöka om det...vart gör man det? Hur går det tillväga då?

Detta är jätte jobbigt...

Sv: när man ska ta bort en häst

du behöver inte skicka till slakt om du inte vil eller om hästen inte kan gå till livsmedel pågrund av medicinering. Du kan avliva hästen hemma antingen med bultpistol eller med spruta så hästen somnar in. Två av mina hästar har avlivats med spruta det gick lugnt och fint till. Kroppen hämtas sedan och går till destruktion.
Vet hur det känns *tröstkram*

Jag avlivade min häst med bult, det var en gubbe som kom från Lantbrukstjänst o gjorde det och han tog samtidigt med sig kroppen. Lantbrukstjänst finns över hela landet, du kan söka på nätet. Avlivning + hämtning kostade cirka 4000:-.
Du kan även be vet. göra det och boka hämtning av kroppen med Lantbrukstjänst ändå. Eller så kan du åka till klinik så gör dom det där och du lämnar kroppen. Jag valde att göra det hemma för att min häst inte gillade att åka transport, jag ville att det skulle gå lugnt och fint till.

Ja man kan ansöka om att få gräva ner dom, jag gjorde inte det för att jag inte har egen gård. Prata med miljökontoret på kommunen så berättar dom säkert hur du ska göra.

Och ja det är skitjobbigt. Mest innan. Efteråt får man sörja, innan är det så jobbigt med det praktiska och med ångesten inför vad som ska hända.

**Hundra tusen styrkekramar**

Hej!.

Jag tog bort min häst för 2veckor sedan. Jag pratade med distriktsveterinären om hur jag skulle göra.
Min häst gick inte att lasta på transport så åka iväg till slakteri var inte att tänka på. Veterinären gav mig ett nummer till "nödslakt". avlivartjänst tror jag det kan heta också. Ringde honom, och han kom ut dagen efter och avlivade min häst med bultpistol och tog sedan med kroppen så jag slapp ha den hemma.

Du kan gräva ner din häst hemma, men då ska du ta kontakt med länsstyrelsen, länsveterinären och sedan måste det komma ut någon som tar prover i marken för att se att det är okej för ert dricksvatten. Sedan ska man ha tag i ngn som kan gräva gropen också. Mkt besvärligt anser jag.

Ska du åka iväg till slakteriet är det till närmsta slakteri. Vart bor du?.

Jag vet att detta är det jobbigaste som finns. När jag tog bort min häst så försvann en stor del va mitt hjärta. Men man måste tänka på hästen bästa.
*kramar och försöker trösta*

Tog bort mina två hästar i våras och då kom en kille ut till stallet, bultade och tog sedan med sig kropparna. Allt kändes väldigt "bra", de fick det slutet jag ville ge dem eller vad man ska säga... Kostade 3500/häst.

*styrkekram*

Hej.

Min älskling fick somna 5 September 2008.
Jag avlivade min älskling med bultpistol för det ansåg jag vara bäst.
Jag ville inte stressa henne med att åka någonstans och jag ville ha henne kvar "hemma", eftersom hon älskade stallet och markerna.
Jag har ingen gård men han som jag har inackorderat hos gav mig tillstånd att få begrava henne på hans mark.

Jag ansökte hos Länsstyrelsen för att få begrava henne hemma.
Jag gick först till Komunens miljöinspektör och ansökte och hon kom ut och tittade på platsen och godkände platsen.
Dem skyndade på mitt fall eftersom min älskling var jätte dålig..
Godkänande från länstyrelsen tog enbart 2 dagar.

Samma dag som jag avlivade henne fick jag ett samtal från länsstyrelsen om ett muntligt godkänande att få avliva henne och begrava henne.

För mig kostade inte bultningen och begravningen något då det var en som vi kännde som avlivade och han som jag var inackorderad hos ville begrava henne åt oss, som ett tack för hjälpen för att vi hjälpt till med hö skörden och för att han gillade min häst.

Fast jag ska inte vara med någon gång mer att hålla i hästen när dem avlivar.
Det gjorde ont i hjärtat och vart EXTREMT tomt! :cry:

Nu ligger hon jätte fint på en klöveräng (hon älskade klöver!) och jag har varit där och planterat blommor och åker och tänder ljus lite ibland.
Men saknaden är enorm.. Hon var speciell och hon var min första egna häst, alla som mötte henne beundrade hennes personlighet, ork, att hon var extremt stark och tålde mycket och hennes vilja att leva hur dåligt hon än mådde!
Vi kämpade i ett helt år mot cushing syndrom, men det gick inte.. :cry:
Och jag saknar henne..
/Rebecca.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 508
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 878
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?