När man inte vet om det är den rätte :(

Sv: När man inte vet om det är den rätte :(

Hade jag velat ha en häst som alltid lyder och alltid är snäll hade jag lika gärna kunnat rida på ridskola :grin: Jag vill forma hästen efter mig själv och hellre kämpa lite för att nå dit. Dessutom tycker jag man blir ett bättre team om man fått kämpa tillsammans med hästen för att få allt att fungera. Men det är min åsikt det.

TS: Det låter inte som att du vill bli av med hästen. Ta ut en tränare, försök ett tag till och fundera sen på vad du verkligen vill. Fungerar det fortfarande inte så är det dags att ge upp :(

Jag har redan beställt en tid med en PNH-tränare, ska iväg den 6 okt så jag fingrar ju varje dag på det, väntar väntar och väntar.

Jag ger denna grabb så många chanser alltså, men typiskt jag.

Det är en viss skillnad på en häst som aggresiv och får sin ryttare att må dåligt. Och på att ha en häst som är en robot (som jag för övrigt inte ens tycker att ridskolehästar är). Jag har själv två mycket speciella hästar som inte är lättridna någon av dem. Men skulle de få mig att må dåligt så nej då skulle jag inte behålla dem det ska vara roligt att ha häst sen mindre bakslag men här är det inte tal om det. Hästen har inte ens grundförutsättningarna för att vara den häst ts vill ha.

Fast ts skrev att aggressiviteten inte var nåt problem. Och självklart ska man inte ha en häst som får en att må dåligt, det har jag aldrig påstått :confused:

Det är en viss skillnad på en häst som aggresiv och får sin ryttare att må dåligt. Och på att ha en häst som är en robot (som jag för övrigt inte ens tycker att ridskolehästar är). Jag har själv två mycket speciella hästar som inte är lättridna någon av dem. Men skulle de få mig att må dåligt så nej då skulle jag inte behålla dem det ska vara roligt att ha häst sen mindre bakslag men här är det inte tal om det. Hästen har inte ens grundförutsättningarna för att vara den häst ts vill ha.

Mja aggresiv är han väl ändå inte men dominant, han attackerar men har aldrig vågat röra mig, jag kan kontrollera det men visst kan man känna obehag absolut.

Som du skrev i ett tidigare inlägg att du aldrig skulle ha en häst som var ett sådant as. Jag kan inte kalla hästar för as, att det jävlas eller vill såra en, vara elak med mening.
Hästen lever på instinkt, allt de gör finns en anledning för- han har inte lynnesfel, absolut inte. Allt fel är ju människans fel. Jag måste bara komma i underfund med de problem vi har.

Attackerna har inte varit ofta utan bara då och då, sist var då jag löslongerade honom, det är helt enkelt för dominant för honom.

Så ett as är han inte ;)

Fast ts skrev att aggressiviteten inte var nåt problem. Och självklart ska man inte ha en häst som får en att må dåligt, det har jag aldrig påstått :confused:

Självklart vill man inte ha en aggresiv häst men jag kan heller inte påstå att han är aggresiv utan väldigt dominant och testar en hel del. Han är ju ändå i de unga åren och under alla dessa år har han varken blivit uppfostrad eller fått någon slags uppmärksamhet och kärlek tills han kom till mig.

Jag kan ju säga att jag fått börja ända från starten, och lite till:crazy:

Jag anser oavsett att en häst med låt säga ledarskapsproblem inte är något jag skulle köpa om nu inte hästen var något fantastiskt i övrigt (tänk svårklassämne) Av det du har skrivit så känns det mer som att du har kvar hästen av sentimentala skäl.

Och sen att jag tycker att en häst beter sig som ett as om den är aggresiv det är snarare ett uttryck än något annat. Nej självklart gör ha inte det för att jävlas med dig det inser vem som helst.

Sen visst är det ofta människan som skapar problem. Men att då köpa en häst man inte passar med eller där någon annan kanske redan skapat problem som man vet finns det överlåter jag till någon annan.

För mig låter det som fel häst för dig. Du verkar inte tycka om den.

Problem kan man komma över om man verkligen gillar hästen. Men gör man inte det så är det bättre att byta. Finns många trevliga hästar.

Så - lämna tillbaks den du har och leta ny!

Norrland

Dessutom är det en kallblodsvalack, jag käner ju inte honom men de flesta kallblod är ju.. ja kallblod. Jag vet inte hur jag ska uttrycka det jag menar.

jag har ett kallblod på foder nu som egentligen tillhör min syster. Han är världens mysigaste häst, gillar barn, är nyfiken, lat när man vill, pigg och alert när man vill. Han är underbar. Som idag tillexempel när jag flätade hans lugg och stod på en stol, då skulle han mysa med min mage och slicka på min jacka.. hur gulligt är inte det??

Jag har ALLTID haft en kärlek för kallblod och kommer alltid att ha det. De är lojala, snälla och oftast varm om hjärtat bara man ger dem en ärlig chans.

Verkar blivit en del reaktioner på en mening jag skrev. Vad jag eg menade är som du själv beskriver, de behöver regler o man måste vara konsekvent. Nu har jag förståss inte träffat hela kallblodskåren i hela sverige men de jag träffat får man passa sig så de inte försöker ta över för de provar med jämna mellanrum. De är skärpta o jag menar inget negativt med meningen eftersom jag gillar kallblod väldigt mkt.

Enligt min erfarenhet är de oxå dem som går dit man ber dem om det så är över en plåt eller mörk vattenpöl. ÄVen om de är supertrötta o man ber dem om trav så travar de glatt. Känns lite konstigt att säga det om en häst men jag skulle säga att de verkar ha bra självförtroende... generaliserar ja visst....

Har inte läst alla inlägg nu men...

Efter att jag läst ditt första inlägg så ringde det stora alarmklockor och ordet NEJ var det först som ploppade upp :crazy:

Jag tycker inte att du ska köpa den hästen. Visst kan du ju prova med tränaren och se om det blir någon förändring, men ha inte alltför stora förhoppningar.
Det skulle vara en annan sak om ni bara hade en del problem, men när du t.o.m får ont i huvudet och magen och har blivit mera lättirriterad så handlar det om mera än det.:eek:

Det tar tid och pengar att ha en häst, så varför ska du lägga det på en häst som får dej att må dåligt. Visst kan det ju hända att ni växer ihop någon dag, men när i så fall? Ska du kanske vara tvungen att må dåligt i flera år för att nå det? (om det ens kommer en sådan dag)

Försök lista ut varför du inte vill skiljas från hästen. Är det av sentimentala skäl? Är det en prestationsgrej (du kanske känner att du misslyckats?). Eller är det kanske för att du är en vanemänniska, du är rädd för en förändring? Jag är ju ingen psykolog, men som sagt, försök reda ut varför detta är ett så svårt beslut för dig.

Jag tycker att det låter som om du känner så pass mycket för honom att du redan har bestämt dig? Annars skulle du ju inte ens fundera på att köpa i första hand och absolut inte försvara honom så. Låter som kärlek tycker jag och innan du vet ordet av så har det kanske klickat från hans sida också och du får vara med om känslan av besvarad tillgivenhet? Jag skulle nog vilja peppa dig att göra ett försök, annars kommer du garanterat att ångra dig. Visst, hästar kan inte göras mänskliga, men vi alla vet ju hur det känns när samarbetet stämmer och man har hittat den där äkta kompisen, eller hur?

Go for it!

Ja, det måste ju vara någonting där?
Jag har till och med slutat titta på annonser, för det känns fel, men varför? Jag har varit otrogen:rofl:

Konstigt nu får jag hämta honom i hagen, förut gick han iväg så fort han fick se grimman, nu kan varmblodet tralla iväg istället. Tycker denna herre har väldiga perioder.

Jag vet att det här är en häst som faktiskt försöker. Han är som en liten bebis, nyfiken, klantig och förstår inte mycket till världen utan behåver någon som vägleder honom- men lättlärd och försöker så gott han kan + de där dagar han inte vill! Precis som en bebis:p

Ena dan kan han gå och bära på sin boll med glädjen i ögat medan nästa dag allt är så trist och står o surar.

Mins en dag som fick mitt hjärta att faktiskt bulta av kärlek. Jag hade under en hel vecka försökt lära honom buga, redan under första dagen fick jag ner honom på marken- ok sa han. En morgon gick jag ner för att hälsa. Tog upp morotsbitar i fickan och tränade buga. När jag sedan gick därifrån stod han och försökte buga för sig själv- dvs hitta godis:D
Hann ta ett kort faktiskt:

20288160.jpg

Det var den tiden allt var så roligt, han var så söt, villig och snäll- måste bara få fram det där igen.

Men snart träning- det skriker av lycka och längtan i magen:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar