När man inte vet om det är den rätte :(

Sv: När man inte vet om det är den rätte :(

Tänk efter i ditt hjärta!! Du både vill ha o inte.. Vad är det största problemet?? Bli han någonsin som din islänning?? Känns det rätt så fort du är med honom?? eller är där tankar som säger att om du haft en annan så skulle det funka?? TÄNK!! Men inte lätt! Lycka rill

Du vill ha en kvick häst - han är trög.

Du vill ha en ponny - han är häst.

Du vill ha en gosig "kompishäst" - han vill inte gosa och t o m attackerar dig.

Jag tycker det är rätt klart att du ska lämna tillbaks honom?! Det finns en häst "därute" som har ALLT som du söker. Lägg din energi på att hitta den i stället.

Han är som Skuggi tror jag, honom ville jag också sälja en sväng, kände precis som du.
Idag får jag gåshud när jag tänker på hur mycket jag skulle missat om jag sålt honom :eek:

Fortfarande har vi dagar när det känns BLÄ, kan han inte bara ÄLSKA mig??
Men det kommer, jag måste bara vara hans perfekta ledare. Hela tiden tar vi små steg ditåt, upptäcker nya saker ihop. Och när jag får till allt det där, då blir han den bästa hästen i hela världen. :love:
En trist häst som allt bara "funkar" med direkt får man ingen sporre att utmana och förändra sig själv med.

Hempfling säger att hur man än gör, så kommer man få den häst man förtjänar. (på gott och ont) Den hästen som kommer att göra mig till en bättre människa.
Jag tror på honom, jag köpte nyligt en unghingst som skulle vara min "anti-skuggi", hans motsats. Men vet du vad? Det vart min "dubbel-skuggi", de är precis likadana :eek::p Så nu har jag två... :rofl: Jag kommer aldrig undan det där, jag måste igenom det.

Det blir samma för dig med den där, det tror jag. Kallblod är kvicka, smarta och otroligt roliga. Men de är en stor utmaning :bow: Innan man hittar den kvicka och smarta, får man tampas lite med den sega ovilliga.. Med RWs hjälp kommer ni få till det där, det är jag övertygad om :bump:

Måste du bestämma dig nu snart om du ska köpa eller?

Senast ändrad:

Ja det är väl helt upp till person om man nu tycker det är kul att lägga ner blod, svett och tårar på nått som kanske kan bli en trevlig häst någon gång i framtiden. Jag skulle aldrig göra det när jag kan köpa en som är trevlig direkt varför chansa? Mig veterligen köper de flesta problemhästar då priset på dem är mycket bättre än en problemfri häst.

Jag måste nog hålla med "alla andra"; Jag tycker inte du borde köpa en häst som du är så tveksam till om du verkligen vill ha. Tänk vad mycket jobbigare det kommer bli om du köper honom och sedan inser att det inte alls blir som du tänkt dig, fastän du jobbat på det. Då kommer det bli ännu jobbigare att sälja honom...

Jag har själv tvingats inse att min häst inte var riktigt hundra för mig, och även om det tog emot så vet jag att han får det bättre hos någon som funkar med honom. Vi var helt enkelt inte en perfect match.

Om en häst skenar det innebär ju att den skulle springa in i ett träd/vägg om det kom i vägen. Så nej jag skulle aldrig någonsin sätta mig på en häst som gör det tre gånger under ett ridpass. Jag värderar mitt liv lite högre än så. :idea:

Om en häst skenar det innebär ju att den skulle springa in i ett träd/vägg om det kom i vägen. Så nej jag skulle aldrig någonsin sätta mig på en häst som gör det tre gånger under ett ridpass. Jag värderar mitt liv lite högre än så. :idea:

Jo tack, jag vet vad skena innebär :grin:

Hon har aldrig gjort det 3 ggr under ett ridpass - däremot har hon stuckit en hel massa gånger. Men det är ju bara att träna, träna, träna. Jag fick helt enkelt låta bli att galoppera och bara trava korta sträckor tills vi redde ut det.

Första gången hon skenade var i vintras - utan broddar på blankis. Det var andra gången jag red bettlöst, hade bara tänkt skritta. Sen kände jag att "nu försvinner hon", sen fick jag ingen kontakt med henne förrns flera hundra meter senare. Vet inte varför, men hon har inte gjort om det bara sådär iaf.

Andra gången kom det ett mc-gäng med 10-15 mc. När de första två kört om började hon galoppera (nerförsbacke, asfalt) och resten av gänget sket i det och körde om de med. DÅ fick hon panik och skenade för andra gången, efter några hundra meter fick vi kontakt igen och stannade.

Första gången var jag vansinnig på henne, men andra gången kan jag förstå henne. Och jag ser inte min häst som en "problemhäst" pga det här.

Kallblod är kvicka, smarta och otroligt roliga. Men de är en stor utmaning :bow: Innan man hittar den kvicka och smarta, får man tampas lite med den sega ovilliga.

Det där stämmer otroligt bra. Men frågan är om TS har orken till det när hon i första inlägget skriver att hon inte känner nån kärlek till hästen och ofta har ont i magen pga honom.

Jag hindrar ingen att köpa vilken häst de vill men personligen anser jag att jag är på tok för gammal för att köpa på mig problem. Varför köpa något som kan bli bra när man kan köpa något som redan är bra. Det är bortom mitt förstånd.

Men vilken människa gillar "problem hästar" egentligen.. vem ska då ta hand om dom?
Jag har ju alltid resonerat att man ska kämpa och ge dom en chans, för någon gång måste väl det där låset hitta sin nyckel? Och jag som är så intresserad av NH o.s.v, bör jag då inte ge honom en chans?

Visste jag att det kommer att gå att få hans uppmärksamhet i framtiden, hitta den där tillgivna sidan, då kan jag lätt ha kvar honom, för i hjärtat känns han som.. ja min lilla valp. Dum förklaring men han är ju så klantig, nyfiken och smårolig som man faktiskt får vägleda.

Araben jag hade var lätt att lämna tillbaka, och henne hade ja ändå längre och hade därmed kommit längre med. Men Mille, han känns som en familjemedlem på något vis.

Alla hästar är inte keliga och gosiga, helt enkelt. Är kel och gos viktigt för dig, sa köp en häst som gillar det. Hästar har väldigt olika personligheter, en del älskar människor, andra tycker människor är rätt ointressanta.

Jag tycker man ska köpa en häst som passar en, det blir roligare bade för häst och ägare. Don efter person, liksom.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att du inte ska kunna tycka lika mycket om en annan häst - i princip alla hästar har sidor man kan tycka om, det finns ju nästan inga hästar som man tycker illa om fran början till slut. Men det är ju bra om man gillar sa manga sidor som möjligt hos hästen, och jag tror nog att du kan hitta en häst du passar bättre med än denna.

Det är så otroligt lätt att fästa sig vid hästar även om det egentligen är "fel" häst. Kommer ihåg alla ridläger hästar jag inte alls trivts med från början men ändå tokgråtit när man ska åka därifrån sista dagen. Jag tycker att du ska lämna tillbaka honom och skaffa dig en ponny som verkligen är rätt! Som du beskriver det låter det som om du inte kommer att tycka att det är kul att åka ut till stallet nå mer snart.

Det där stämmer otroligt bra. Men frågan är om TS har orken till det när hon i första inlägget skriver att hon inte känner nån kärlek till hästen och ofta har ont i magen pga honom.

Det var väl kärlek FRÅN honom hon saknade?
Men helt klart måste man funder. Jag var helt slut på min häst, ville bara bli av med honom. Så fick jag hjälp, och allt vände. Har pratat lite med TS förut, och jag tycker hon ska testa denna nya tränare innan hon ger upp helt, om det är möjligt.

Men om inte "gnistan" finns där, blir du nog lyckligare med en häst som faktist visa intresse för dig och eran ridning. Hade jag haft den känslan hade jag börjat leta efter en annan, för det känns bättre med en häst som visar intresse, och då ångra man inte köpet :)!

Det var väl kärlek FRÅN honom hon saknade?
Men helt klart måste man funder. Jag var helt slut på min häst, ville bara bli av med honom. Så fick jag hjälp, och allt vände. Har pratat lite med TS förut, och jag tycker hon ska testa denna nya tränare innan hon ger upp helt, om det är möjligt.

Varför blir jag så glad av det du skriver och så rädd för det de flesta andra skriver? Borde jag inte bli glad över det rätta vore att lämna tillbaka honom? Ne det verkar inte som det :(

Jag är en människa med alltför mycket hopp. Jag tror även vänskap kan ta lite tid, det är väl just den jag väntar på. Jag har lagt ner så mycket tid och energi på den här hästen! Och ridningen har ju verkligen gått kanon, han var inte alls mysig att rida förr och nu sitter man i traven som om det vore tölt:love: Galoppen blir bättre för varje dag. Om ridningen har kunnat blivit så bra, varför kan inte våran kommunikation bli det? Så tänker jag. Ingenting är omöjligt för mig, jag är så jävla envis och tjurig.

Tycker det är synd, har märkt på en hel del sedan jag skaffade mig ett kallblod att folk har lite för negativa tankar om dom.

Men om inte "gnistan" finns där, blir du nog lyckligare med en häst som faktist visa intresse för dig och eran ridning. Hade jag haft den känslan hade jag börjat leta efter en annan, för det känns bättre med en häst som visar intresse, och då ångra man inte köpet :)!

Men tänk om gnistan kan komma?
Tibra, den som jag älskade över hela mitt hjärta hatade jag från början. Jävla heta häst utan personlighet. Men henne blev jag såklart snabbare förälskad i.
Men då tänker jag: eftersom jag älskat en häst så otroligt mycket kanske det tar tid att kunna älska en annan.

KL

tycker det är synd att du läser in att det handlar om vilken ras du har. har inte sett ngn som ö.h.t hakar upp sig på det - jättemärkligt att du drar det antagandet.

summa summarum handlar det om huruvida man vill ha en häst man inte känner att man klickar med, och hur mycket man vill kämpa för ngt klick. det kan hända, och det kan också inte hända. Frågan är hur mycket man är villig att lägga ner i engagemang, kämpande, och "fel" känslor som kanske inte går att räta ut. Om det finns många variabler man inte känner stämmer, så tycker jag det är klokt att inte ta hästen.
att man blir emotionellt fäst vid dem hör inte till saken. alla med lite hjärta känner för sina individer. det är inte likvärdigt med att man bör behålla dem. det kan vara jobbigt att lämna ifrån sig dem, men som sagt, är variablerna för många och man känner att det är en annan typ av häst man faktiskt vill ha, är det betydligt schystare både mot en själv och hästen, att välja bort den och ge den ett annat liv hos ngn annan som klickar med den.

man är människa och gillar att hänga upp sig på att "ingen kommer att ta hand om den lika väl som jag" osv. det är ju bogus och det finns ingen som helst sanning i det, det är bara ens egna känslor och ego som talar i den stunden när man känner sånt. givetvis inte att förakta - man känner som man känner - men man ska ändå vara medveten om att det är en mänsklig tendens man har - att tänka så i jobbiga stunder då man känner emotionellt mot djuret till viss del.

det är alltid lättare i såna emotionella situationer att kapitulera och tänka att ok jag kämpar på lite till. det är också en mänsklig reaktion.

man måste dock försöka distansiera sig och tänka långsiktigt och schysst mot djuret. för DET tänker inte långsiktigt. hästen är lycklig där någon tar hand om den och älskar den för den den är. den tänker inte på vad som varit eller varför den hamnat på ett nytt ställe.

det jag erinrar mig från dina tidigare trådar med de olika hästar du haft, så har du ALDRIG faktiskt haft en häst som du valt själv, utifrån de kriteria du värdesätter högst. utan hästar har "hamnat" hos dig, och sen har du gjort det bästa av det och kämpat som satan trots en massa problem och problematik runt de hästarna. det jag vill ha sagt med detta är att såna erfarenheter också formar en - du är "van" vid att rätta in dig, och anpassa dig till individerna på det sättet.

det kanske är dax att ändra detta tankesätt och tänka långsiktigt, och faktiskt VÄLJA en häst utefter de kriteria du nu med lite erfarenhet kommit fram till att du faktiskt letar efter?

Senast ändrad:

Köp INTE hästen. Det finns betydligt personligare hästar som du kan bli kär i.

Men vilken människa gillar "problem hästar" egentligen.. vem ska då ta hand om dom?
Jag har ju alltid resonerat att man ska kämpa och ge dom en chans, för någon gång måste väl det där låset hitta sin nyckel? Och jag som är så intresserad av NH o.s.v, bör jag då inte ge honom en chans?

Jag har också haft hand om jobbiga hästar och köpte mig även en sådan. Dock det jag alltid tänkt på att även om vi bråkar vissa dagar så ger hon mig så himla mycket i det långa loppet! Jag är otroligt lycklig över att ha henne även om det finns dagar jag helst av allt vill skicka henne till korvfabriken och ge upp.
I början visade hon mig ingen större kärlek än att hon följde mig med blicken när jag gick förbi hennes hage. Men nu i dagsläget så kan hon (som annars vägrar visa att hon faktiskt tycker om pussar och gos :love: ) ställa sig och blåsa i mitt ansikte och vila mulen i mina händer när jag kvällsfodrar.

Förvänta dig inte att du kommer att vinna hästens kärlek på en gång. Vissa hästar måste man helt enkelt lära känna innan de släpper dig nära inpå. Sedan så är hästar individer och du verkar hittat en mer reserverad individ. Men det finns alltid kärlek där att hämta. Dock måste du VILJA locka fram den kärleken.

(ursäkta svammel såhär på kvällskvisten)

Alla hästar är inte gosiga, det är ju sånt man måste acceptera.
Om hästen inte passar dig i ridning och hantering så tycker jag faktiskt inte du ska ha den kvar.
Både du och hästen får bättre utbyte av att ha någon som ni trivs/passar ihop med.

Sen är det ju inte så att man behöver passa ihop från början (Men då tycker jag ändå det måste finnas NÅGOT där).
Jag tycker inte alls om min häst först, hon var sjukt tråkig :p
Och hon tyckte det var onödigt att bli riden.:cool:

Jag började mest rida henen för att jag tyckte synd om henne. Såg det som ett litet projekt att få henne levnadsglad iprincip, och eftersom hon är mjuk och jag är mjuk så visste jag att vi skulle fungera ihop.

Efter några månader, trots alla avslängningar, så hade hon en stor plats i mitt hjärta ;)

Så - om du känner att det finns NÅGOT där så tycker jag du kan det en chans, men om det mest känns fel så är det nog bättre att välja en annan häst.

Min pålle va inte världens roligaste i början ung/kaxig och nykastrerad betedde sig riktigt illa ganska länge...gick ofta på bakbenen,skrämde slag på andra hästar och folk i stallet,attackerade mig när jag skulle longera mm,som tur är gillar jag utmaningar...i dag 6 år senare har jag en väldigt stabil och trevlig häst som funkar i det mesta:love: ångrar inte en sekund att jag köpte min lilla gris:D

Nu har jag iof många hästår på nacken och familjen va rätt duktiga på at köpa in "billiga" felhanterade hästar som andra ratade,så jag har ju lite erfarenheter sedan innan;)

hur du ska göra med din häst kan bara du själv svara på,om du lyssnar på ditt hjärta!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar