Sv: När man inte vet om det är den rätte
KL
tycker det är synd att du läser in att det handlar om vilken ras du har. har inte sett ngn som ö.h.t hakar upp sig på det - jättemärkligt att du drar det antagandet.
summa summarum handlar det om huruvida man vill ha en häst man inte känner att man klickar med, och hur mycket man vill kämpa för ngt klick. det kan hända, och det kan också inte hända. Frågan är hur mycket man är villig att lägga ner i engagemang, kämpande, och "fel" känslor som kanske inte går att räta ut. Om det finns många variabler man inte känner stämmer, så tycker jag det är klokt att inte ta hästen.
att man blir emotionellt fäst vid dem hör inte till saken. alla med lite hjärta känner för sina individer. det är inte likvärdigt med att man bör behålla dem. det kan vara jobbigt att lämna ifrån sig dem, men som sagt, är variablerna för många och man känner att det är en annan typ av häst man faktiskt vill ha, är det betydligt schystare både mot en själv och hästen, att välja bort den och ge den ett annat liv hos ngn annan som klickar med den.
man är människa och gillar att hänga upp sig på att "ingen kommer att ta hand om den lika väl som jag" osv. det är ju bogus och det finns ingen som helst sanning i det, det är bara ens egna känslor och ego som talar i den stunden när man känner sånt. givetvis inte att förakta - man känner som man känner - men man ska ändå vara medveten om att det är en mänsklig tendens man har - att tänka så i jobbiga stunder då man känner emotionellt mot djuret till viss del.
det är alltid lättare i såna emotionella situationer att kapitulera och tänka att ok jag kämpar på lite till. det är också en mänsklig reaktion.
man måste dock försöka distansiera sig och tänka långsiktigt och schysst mot djuret. för DET tänker inte långsiktigt. hästen är lycklig där någon tar hand om den och älskar den för den den är. den tänker inte på vad som varit eller varför den hamnat på ett nytt ställe.
det jag erinrar mig från dina tidigare trådar med de olika hästar du haft, så har du ALDRIG faktiskt haft en häst som du valt själv, utifrån de kriteria du värdesätter högst. utan hästar har "hamnat" hos dig, och sen har du gjort det bästa av det och kämpat som satan trots en massa problem och problematik runt de hästarna. det jag vill ha sagt med detta är att såna erfarenheter också formar en - du är "van" vid att rätta in dig, och anpassa dig till individerna på det sättet.
det kanske är dax att ändra detta tankesätt och tänka långsiktigt, och faktiskt VÄLJA en häst utefter de kriteria du nu med lite erfarenhet kommit fram till att du faktiskt letar efter?