När man inte orkar mer..

Sv: När man inte orkar mer..

Fast problemet var/är (?) att dina annonser förändrades hela tiden. Medan du skrev annonser på hästnet och de skulle säljas av ekonomiska skäl satt du skrev här på Buke vilka du skulle betäcka och med vilka hingstar. Sedan ändrades annonserna och det var något annat. Sedan skulle du inte sälja längre när någon frågade i någon avelstråd varför du ska betäcka dina ston som ligger på annons, och då plötsligt var det andra skäl.

Jag är en av de som hörde av sig till dig om häst, jag har aldrig fått svar och sen märkte jag hur mycket du ändrade dig hela tiden och ja, då tröttnar man. och så hittade jag "dig" här.

Så jag tror inte det handlar om varför du säljer de, som köpare bryr man sig inte om det, däremot när man aldrig får svar eller säljaren velar i flera månader. Då blir det mer svårsålt.

Sen kan livet förändras, det är inget ovanligt, och ibland blir det skit av allt. Men det är nog bäst om du kan "bestämma" dig om du ska sälja eller ej.

Jag vet inte vem du eller Yttik är. Detta är bara en reflektion över det här med att plocka bort/lägga ut annons på nytt.

När jag bestämde mig för att sälja min (förra) häst, var det med enorm vånda. Jag höll på att gå in i väggen, och mådde hemskt dåligt psykiskt. Jag lade upp annonsen i början av vintern, och var inställd på att sälja om rätt köpare dök upp (väldigt speciell häst). Jag hade en seriös och bra köpare på gång, som nog hade passat bra, men denna var tvungen att dra sig ur av privata skäl. Ett par månader till gick, och ingen seriös hörde av sig. Jag mådde fortfarande lika dåligt, men tänkte framåt våren att jag skulle försöka klara av det ändå, och tog bort annonsen. Våren gick, och mitt mående förändrades fortfarande inte. Då beslutade jag mig för att lägga ut hästen till försäljning igen. (Samma sommar åkte hon till fodervärd, som ett drygt år senare köpte henne.)

Jag tycker inte att det är konstigt att ta bort eller på nytt lägga ut en annons, om läget förändras. Om man inte säljer för att man vill köpa en ny häst t.ex., utan för att man av olika skäl är tvungen, kan ju olika faktorer göra att man inte längre behöver/tror sig behöva sälja.

Beklagar om du inte fick svar men fick många konstiga människor som hörde av sig med och missade en del.

Ja jag annonsera alla för se vilka man fick sålda men fortsatte ändå framåt för ha planer ifall man inte får sålt för tänker inte stå med tomma avelsston! Det om något är slänga pengar i sjön. Då får man igen lite om man åtminstone tar föl på dem. Men folk verkat inte förstå det.

Ordet hästhandlare i den mening den slängdes på mig var menat negativt! Jag har inget emot SERIÖSA hästhandlare men jag stämplades i klass med de som varit på insider etc! :( För jag bara hade honom en månad och sen sålde för 10 000 mer (bör noteras att då jag sålde ingick utprövad ny dressyrsadel, nybesikad, nyskodd, nyvaccinerad samt uppmusklad!) och tog ändå underpris.

Ush vad tråkigt. Försök att inte ta åt dig.

Självklart måste man ha planer för sina hästar om man inte får sålt dem.

Om det är som Papaya beskriver det, förstår jag att det kan uppfattas oseriöst. De hade nog jag också gjort.

Februari förra året började min dröm när mitt första avelssto kom. Allt var toppen och kändes bra. Fick tag i bra ston och betäckte. Hösten kom med hästskador och elände. Fick ta bort häst bland annat. I november skadade jag mig och fick sälja min unghäst samt nyinköpta ridhäst jag tänkt ha och träna dressyr på.
Då började skitsnacket att jag var hästhandlare? För jag inte kunde rida mina egna hästar och sålde av direkt efter köp osv.
Sen blev jag av med mitt jobb och vi trodde vi skulle bli tvungna att avveckla då vi har småbarn och de går före hästarna så några ston gick ut på annons. Jag fick nytt jobb så tog bort annonserna. Då fick man skit för man var oseriös säljare som inte kunde bestämma sig..
Se gick jag in i väggen lite pga vissa vänskapsrelationer och orken dog ut. Har tröttnat på hästfolk och sk köpare etc..

Känner att jag behöver minska ner för orka och få tillbaka lusten. MEN vågar fan inte annonsera mer. Rädd att dömas vad man än för för jag psykiskt inte mår bra just nu och tar åt mig :(

Visst kan saker och ting förändras.
Nu är jag ingen av dina spekulanter, men jag har också sett annonser och vem du ska betäcka stoet med samtidigt. Min reflektion är att det kan uppfattas som lite konstigt.
Om du har köpt hästar som sedan ganska snart behöver säljas av, oberoende av skäl, så hade t ex jag om jag hade sålt häst till dig inte tyckt att det var speciellt bra gjort. Många är väldigt noga med var deras hästar hamnar, att då se dem på annons igen en kort tid efter att de sålts är inget drömscenario direkt.

Det finns de som är trötta på köpare, men även de som är trötta på säljare, av olika anledningar.

Jag stukade benet på 3 ställen och stod med ridhäst som var tvungen hålla igång för inte bli dunderfet och tappa kondis. Och fick 1 års ridförbud pga svårläkta ställen. Då har man inte mycket val än sälja. Provade foder först men oseriös fodervärd :(

Jo lite så man försöker göra.. vänner tipsar vänner som tipsar osv..

Har en spekulant på en nu så hoppas det ska gå vägen..

Jag tycker själv inte det är konstigt att man betäcker avelsston även om de ska säljas.

Jag förstår dig, hästeriet är inte alltid kul, nu måste du sälja och gör det om du behöver. Att man annonserar mycket betyder inte att man säljer till vem som helst för det. Hoppas du kan hitta seriösa spekulanter!

Tacck för ditt inlägg. Nej klart man planerar framåt på avelsston. De ska ine gå tomma för det är bara minus minus överallt i kassan då. Betäcker man blir det som sämst ett mindre minus och med tur ett litet plus.

Jag sitter och gör nya anonser nu. Har spekulanter på 2 ston så med tur så *håller tummar* då är det bara föl att förmedla sen då de köper utan fölen.

Igår åkte en av hästarna.. tråkigt men ändå skönt. Var jättetrevliga kunniga avelsmänniskor så hon får det nog toppen. :)

En annan verkar på g med! Fick samtal igår att de håller på lösa plats för henne.. så sakta börjar tygden släppa från axlarna.

Gjort upp en plan för de som är kvar.. så det går.. jag ser ljuset nu.

Igår åkte en av hästarna.. tråkigt men ändå skönt. Var jättetrevliga kunniga avelsmänniskor så hon får det nog toppen. :)

En annan verkar på g med! Fick samtal igår att de håller på lösa plats för henne.. så sakta börjar tygden släppa från axlarna.

Gjort upp en plan för de som är kvar.. så det går.. jag ser ljuset nu.

Vad skönt för dig! Min lilleman åkte för 2 veckor sen, så jag har bara en enda häst kvar nu, hade 3 för någon månad sen, och det är riktigt skönt. För första gången på jag vet inte när, hade jag pengar över denna månaden. Så jag förstår dig till fullo!

Det ändras för fullt hemma nu med hästarna och jag börjar se det roliga med hästar sakta igen.
Har spekulant på åringen med. Nästa dam åker om någon vecka.

Sen ska jag börja rida igen för ha KUL med hästarna med. Ska bli så skönt ha roligt med häst igen.

Jag förstår att det är jobbigt, och det är inte det lättaste att inte ta åt sig om vad folk säger - oavsett om man känner dem eller inte.

Har du provat att ta hjälp av en förmedlare som kan sälja åt dig? En bra idé kan kanske vara också att skriva i annonsen (och foruminlägg) att stoet är till salu men kommer att betäckas under tiden den ligger ute på annons? Så slipper det bli såna här konstigheter. (Har inte läst dina annonser eller foruminlägg)

Tack för tipset men inga kvar att sälja när dessa två åkt. Sen först i höst man ska annonsera alla föl.
Ett sto blir kvar, ett åker till sin ägare och en tar vi bort pga åldern och hon orkar inte mer.
Så de som "kunde" säljas är så att säga såld och hoppas de som tittat på åringen vill ha henne :)

Så nu börjar jag lugnt avveckla och gå över till normala "ridhäst"livet

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 207
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar