Sv: När man inte "duger"
Den verkar förespråka att man får välja mellan att säga ja direkt (när man misstänker att ett kan komma) eller leva ut tantrumet med ett fortsatt nej.
HELT enig med detta.
Har man sagt nej så gäller det att fullfölja det - den gången - oavsett om man ångrar sitt nej 10 sekunder senare...
Sen finns det inget som säger att man alltid måste säga nej, utan man kan lika gärna svara ja nästa gång samma situation uppstår. Det viktiga är att man alltid fullföljer "det nej som är påbörjat", så att de inte kommer på att de får som de vill om de skriker tillräckligt länge.
Som förälder handlar det lite om att "ransonera sina nej", så man inte hamnar i såna situationer i onödan. Måste man alltid säga nej om barnet vill ha godis i affären? Nej, det måste man inte, man kan köpa en tablettask ena gången och låta bli följande fyra gånger etc... Släpp prestigen och fröken-duktig-komplexet!
Ett av mina barn har varit helt makalös på att inte vilja göra som h*n blivit tillsagd. Inte så att det har varit några tantrum-situationer, utan snarare så att h*n liksom "fryser fast" och vägrar göra som h*n blir tillsagd. Första gången vi hade en stor "fight" var h*n 2½-3 år nånting. Vi hade varit ute, skulle bara in och kasta i oss något ätbart innan vi skulle åka till simhallen. Och den lilla sötnosen
lade sig på golvet och vägrade ställa sig upp så att jag kunde hjälpa henom att ta av sig overallen. Jag bestämde mig då att NU är det dags att ta den där fighten, som man ofta annars smiter undan genom att hålla fast ungen och ta av kläderna ändå. Den här gången skulle jag visa att det inte hjälper att tjura ihop. Fast jag trodde nog inte att h*n skulle vara riktigt sååå envis...
Medan jag bestämt med jämna mellanrum bad barnet att ställa sig upp hann jag laga mat och äta tillsammans med syskonen, fylla en tvättmaskin, fylla en diskmaskin, tömma både disk- och tvättmaskin etc.
Två timmar och 45 minuter senare kom mormor, som skulle ta hand om barnen medan jag åkte iväg på sjukgymnastik, barnet låg då fortfarande på golvet i köket med overallen på. Jag skulle iväg ganska direkt och tänkte att mormor skulle slippa fortsätta dusten, så jag ställde frågan till barnet: "Ska jag eller mormor hjälpa dig av med overallen?". Då ställde sig ungen upp och sa bestämt att "DU SKA!"... Sen var den dusten slut, barnet åt sin lunch (tackolov för mikron...) och var hur solig som helst resten av dagen!
Och det dröjde länge innan vi hade någon viljekamp igen...