Sv: När man inte "duger"
Jag håller med om delen att man kan säga ja ibland och nej ibland, för att inte tala om vikten att inte slentrianmässigt säga nej. Men för oss är inte alla nej oförhandlingsbara - vissa är det, andra inte. Varför ska jag sätta prestige i att genomdriva ett nej som faktiskt kanske, trots goda föresatser, slank ur mig slentrianmässigt ändå, när det visar sig att frågan som renderade nej:et var väldigt viktigt för mitt barn? Att "ett nej är ett nej och det lönar sig inte att protestera" är faktiskt inte en livslärdom jag vill skicka med mina barn.
Man måste ju alltid tänka, inte bara följa några slags principer. Allt blir uselt om man beter sig som en bokstavstrogen och rigid typ. Kort sagt är det väl ingenting som hindrar att man ändrar sitt nej till ett ja vid ett bra argument eller om det handlar om någonting som inte egentligen spelade någon roll, eller om det visade sig att man hade tid eller råd i alla fall, eller det kom fram en tårta till så det räcker, eller om det handlar om en sak man inte brukar ha konflikter om.
Men jag försöker nog komma ihåg att säga ja istället. Någon tipsade om svaret -jag ska tänka på det. Och så tänker man i två sekunder och sedan svarar. Så smart har jag aldrig varit tyvärr.
Jag ändrar mig såklart ofta, alla ändrar sig väl. Men om det har hunnit bli en stridsfråga och har gått till en viss gräns då håller jag mig fast, även om det inte är hela världen.
Tex en bulle till, hemma, nej det gör väl inget egentligen, han kan ju äta tio utan att ta skada -en gång. Men den här gången tänkte jag mig att en bulle räcker en vardag efter middagen.
Och jag vill inte ta den striden hemma hos "faster Agda" (Där kommer det faktiskt spela roll om han bara accepterar ett enkelt nej eller inte eftersom Agda skulle låta honom äta sig sjuk om han skriker (det är klart barnet får äta bullar -dvs nära pressa oss att ge oss.) och samtidigt tycka han var ouppfostrad, eftersom bullarna egentligen inte räcker.) så den blir hemma när vi är bara föräldrar och A. -Det var en bulle per person och inte flera.
Det är ganska underbart när man sedan hemma hos en väninna kan säga, nej det var en bulle (så det räcker till alla) och få ett -jahopp till svar.