När låter ni hästen bestämma?

Houdinie

Trådstartare
När låter ni hästarna bestämma i er relation? D.v.s. inte när de är lösa i hage eller box, utan just när ni hanterar dem.

Jag funderar runt detta då jag börjar känna att sjuåringen blir alltmer stadig och lydig och därför smått ger henne lite "längre tyglar", både bokstavligt och bildligt. Igår under en uteritt lät jag henne ta initiativet till en galopp, t.ex.

Jag tycker att det ska finnas plats för ömsesidig leklusta mellan mig och hästen, så länge hon lyder när jag ber om det. M.a.o. vill jag kunna låta henne busa och bestämma lite när jag väljer att ge henne den möjligheten.

Min förre medryttarhäst är 21 nu, och vi hade en väl utarbetad kommunikation oss emellan som gav oss möjlighet att leka ganska fritt med varandra då det passade och ändå kunde jag få hans fullkomliga lydnad när jag bad om det. Jag tror t.o.m. att friheten var förutsättningen för lydnaden - för att jag ska kunna förvänta mig fullkomlig lydnad krävs att hästen litar på mig och då måste jag först visa tillit.

Hur resonerar ni runt detta?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: När låter ni hästen bestämma?

För mig beror det på hästen. En istadig häst som gärna tar kommandot får finna sig i strama tyglar, till lydnaden finns där.

Ibland frågar min häst om vi inte ska ta och galoppera lite eller prova en ny ridväg tex, då säger jag ibland okej, och ibland inte....

Men vad är ditt mål?

Jag har ju hållit unghästen ganska kort för min egen överlevnads skull (hon går även under namnet "Fröken Sprattelben"), men jag vill ju kunna ge henne större frihet så småningom...

men om han drog iväg i galopp utan att jag bett om det skulle jag inte bli glad!
Det håller jag med om.

Men jag vill kunna tala om för hästen att "nu får du välja gångart" eller "du får välja om vi ska ta stigen eller gå över fältet".

Jag tycker att det ska finnas plats för ömsesidig leklusta mellan mig och hästen, så länge hon lyder när jag ber om det. M.a.o. vill jag kunna låta henne busa och bestämma lite när jag väljer att ge henne den möjligheten.

Håller med! Men just påståendet att låta hästen bestämma är svårtolkat.
Jag vill ha en häst med glädje och bus i sig, hellre än en som slaviskt lyder. Samtidigt vill jag att hästen ska se mig som en ledare. Inte en tråkig, lättirriterad, bestraffande och auktoritär ledare. Utan som en rolig, uppfinningsrik, uppmuntrande ledare som hästen väljer att följa. Så som ett bra ledarskap ska vara.

Jag ger min häst en uppgift och ger henne möjligheten att tänka själv och prova sig fram. Jag försöker guida henne rätt. Jag försöker tänka bort ordet "nej" och bestraffning, och istället fokusera på att hästen vågar prova sig fram.

Jag är noga med att veta vad jag ber om och ta igenom det jag bett om i en inlärningsfas eller om hästen tar för mycket initiativ och vill bestämma på ett dominant sätt.

Men målet är att hästen vet att den ska lyssna på mig och gör det villigt med glädje, vi litar på varandra och respekterar varandra. DÅ- kan vi leka. Då kan jag be hästen ta initiativet och "bestämma".

:love:

Om jag har gjort något speciellt dagen innan tex. ett hårt tömkörningspass eller längre hoppträning, så man kan misstänka träningsvärk. I sådana fall är jag lite snällare, dock inga olater utan mer om han visar ovilja att galoppera på böjda spår eller så.

Mina hästar får inte bestämma, däremot får de väldigt gärna komma med förslag:D

Ex. vår 25-år gamla nordsvensk vet att hon får leva runt och busa när man rider, hon får busgaloppera uppför backen i skogen, hon får lov att skutta med bakdelen men å andra sidan så vet hon att direkt när matte säjer till eller vill något så lyder hon utan att ens tänka sig något annat..

Min unghäst har jag hållt ganska kort hitills, hon var ganska ohanterad när hon kom så vi håller fortfarande på att bygga upp vårt förhållande. Nu har jag börjat låta henne få sin vilja genom ibland när hon ber om att få trava när vi är på promenad ex. Jag hoppas ju på att hon kommer att funka på samma sätt som den gamla när hon blir "stor"

Jag vill att mina hästar ska "fråga om lov", vill de trava så bjud upp till trav men de måste kunna ta ett nej direkt. Jag vill ha vilja, driv och glädje!

Och som någon sa; jag vill att mina hästar ska se mig som en ledare som hittar på kul saker, en ledare de vill följa..

Om jag har gjort något speciellt dagen innan tex. ett hårt tömkörningspass eller längre hoppträning, så man kan misstänka träningsvärk. I sådana fall är jag lite snällare, dock inga olater utan mer om han visar ovilja att galoppera på böjda spår eller så.

Fast detta är en annan sak, tycker jag. Misstänker jag att min häst har ont eller är öm i kroppen tar jag självklart hänsyn till det.

Håller med! Men just påståendet att låta hästen bestämma är svårtolkat.
Jag håller med om det. jag skulle inte heller kunna tala om hur jag gör för att tala om för hästen att hon/han får välja, det räcker att jag tänker tanken... Jag blev faktiskt glatt överaskad att det fungerade på sjuåringen på första försöket. Jag tänkte "ska vi trava eller galoppera?", egentligen frågade jag mig själv, men hon fattade genast en väl balanserad arbetsgalopp. Hon fattar inte självmant arbetsgalopp annars, så för mig var det ett tydligt svar på min fråga.

Jag blev så glad och det riktigt kvirrade av livsglädje i henne också.
Det är faktiskt det bästa jag vet med ridningen - att få dela den där härliga känslan med hästen. :)

Ponnyn har en mer direkt approach: "Nu har jag travat färdigt för idag, så du får välja på höger galopp eller vänster galopp!" sade hon till sin medryttare igår. Hon såg så rolig ut när hon tålmodigt förklarade för ryttaren att hon faktiskt MÅSTE galoppera. :love: :rofl:

Ponnyn har en mer direkt approach: "Nu har jag travat färdigt för idag, så du får välja på höger galopp eller vänster galopp!" sade hon till sin medryttare igår. Hon såg så rolig ut när hon tålmodigt förklarade för ryttaren att hon faktiskt MÅSTE galoppera. :love: :rofl:

Så är min darling med! Jag älskar det. :love:

Jag menar inte att hästen får vara olydig, utan att jag ger hästen en valmöjlighet. Om jag sedan ber om något annat förväntar jag mig naturligtvias att hästen lyssnar. Om jag ber hästen om trav är det ju trav jag vill ha, men om jag erbjuder hästen att själv välja så anser jag det inte vara olydnad om den börjar galoppera. Jag förbehåller mig ju också rätten att sätta ramarna för friheten. Jag låter ju inte hästen flänga iväg hur som helst och om jag vill sakta av förväntar jag mig lydnad igen.

Aldrig skulle jag säga. Däremot är jag väldigt tolerant, vilket jag måste vara som endast hanterar ston. (mycket ge o ta)
Exempel:
Vi har en backe i skogen där vi brukar galoppera, men ibland så brukar jag istället trava där, mest för att det inte alltid skall bli galopp där. :D
Då jag har ställt mig i fältsits och gett lite eftergift så har det hänt att hon gått från ökad trav in i galopp. Då har jag låtit hon få ta ett par galoppsteg innan jag har tagit ner hon till trav igen. Det är väl typ så mycket jag kan bjuda på.
Skulle heller aldrig bestraffa en häst för att tänka, (den får gärna tänka, och det gör hon, men bestämmer det gör jag) och definitivt inte när jag rider i skogen.

På banan är jag alltid konsekvent, men det vet hon om. Däremot bestraffar jag inte där heller, men det kan ju vara för att jag rider ett känsligt sto, eller så är det bara så jag är som person.

Tror inte min häst har något behov att få bestämma heller, hon är tryggast om jag visar vägen. Jag är ledare, hon är ranglåg, ändå har vi ett trevligt och ödmjukt samarbete där krav inte ingår. (man kräver inget att ett sto, man ber snällt, och vet ni vad? Det funkar! :D )

Jag låter aldrig hästen bestämma helt. ex. om jag är ute i skogen och vill ex. galoppera upp för en backe så kan jag låta hästen få bestämma temot inom en viss ram, ex. han får galoppera i arbetstempo till mellantempo.. eller så bestämmer jag mellan till ökat tempo och sen får han bestämma inom den "ramen" .. Men jag låter honom aldrig galoppera iväg om jag sagt trav!

Börjar man ge hästen lite "frihet" så kommer den testa och försöka få mer och mer. Man ska alltid vara konsekvent i sin ridning.. låter man hästen galoppera en dag när man sagt trav så kan man inte förvänta sig att den nästa dag ska lyda fullt ut.. Det blir bara förvirrande för hästen om man ena dagen låter den bestämma lite och sen nästa dag för den inte bestämma alls! då tappar den tilliten istället.

Läs mina inlägg igen så förstår du vad jag menar.
Jag förespråkar alltså INTE olydnad.

När jag känner att jag och hästen är samspelta och litar på varandra så låter jag den få valmöjligheter. Jag tror inte att man sabbar allt dressyrande bara genom att låta hästen välja tempo/ridväg någon gång då och då i skogen. Inte heller tror jag att de flesta hästar ser det som en chans att ta över, inte när man känner de så pass väl.

Min kille och jag har haft lite meningsskiljaktigheter och eftersom vi är relativt nya (6,5 månad sedan han kom hem) för varandra så är det först nu jag känner att vi verkligen vet var vi har varandra.

Ett exempel är här om veckan. Vi skulle till ett mindre bete (ska betas ner till shettisarna) och jag red dit barbacka i grimma. Mumin var medveten om vart vi var på väg och taktade lite i skritten, frustade och verkade glad och framåt. Han gick tveksamt över i trav, öronen vickade fram och tilbaka som för att kolla att det var ok, jag drev på lite uppmuntrande och vi travade lugnt resten av vägen.
När man kan börja ha en två-vägs-kommunikation med hästen på det viset får man en alldeles varm känsla i kroppen. :love:

Den ena shettisen och jag har vuxit upp ihop, idag är vi 16 ( :eek: Är min galna unghäst verkligen å gammal!?) resp. 21 år gamla och när jag tar ut honom så får han helt fria tömmar emellanåt, både vad gäller vilken runda vi kör/går och tempo. Vi vet precis var vi har varandra.

Min egen uppföding är av typen "ge lillfingret så tar han hela armen och lite till", så han fick aldrig bestämma något annat än gångart när jag bestämde tempo. Det var ett måste för att det inte skulle bli farligt för någon av oss. Nu är han 9 år och i annan ägo och jag hoppas att han är mer följsam idag.

Han är en mycket intelligent häst, med mycket egna idéer, lat så det räcker och blir över och med stora krav på sin människa. Roligt och fantastiskt när man fick honom med sig, men ack så krävande att hela tiden vara superkonsekvent, genomtänkt och ligga steget före. Honom var man tvungen att lura tro att det var han som hade bestämt, fast man själv hade full och stenhård kontroll.

Jag har just avslutat mitt hästägande och mitt hästliv och min älskade Madam fick fria tyglar för 17 år sen direkt när hon kom och det har jag aldrig ångrat. Det har varit en spännande resa där vi aldrig nånsin haft tråkigt eller varit förbannade på varann, utan litat på varann och busat och lekt ganska ohämmat.

Skulle jag ha skaffat nån mera häst skulle jag gjort om det igen. Lydiga och lyckliga hästar får iaf. jag genom att låta dom ta ganska stort ansvar och bestämma lika mycket som jag gör. Jag kör inte med "flytta på dig" om dom står ivägen, det funkar mycket bättre med "är du snäll och flyttar lite på dig". Jag vet att det låter lite knäppt men samarbete överallt har faktiskt fungerat i alla lägen.

Min nuvarande dam är av en helt annan sort. Lite blyg, hämmad, frågar emellanåt, tillbakadragen, små signaler. Hon får bestämma väldigt mycket, utöver mina grundregler (inte bitas, inte sparkas, inte dra i grimskaftet när jag leder och inte springa över mig). Inte för att jag någonsin varit i närheten av att behöva förklara detta för henne, men det är de regler som gäller för alla hästar i min närhet. Överträdelse beivras, som det så fint heter.

Det beror på. Ju bättre/närmre relation man har till sin häst desto mer kan man slappna av och släppa efter - har du en god relation så sitter kommunikationen där ändå. Upplever jag.

Den jag rider vill gärna bossa med nya människor, skrämmas och hota, vägra gå, och så vidare. Men nu (ett år senare) kan jag släppa efter mycket - låta honom föreslå saker och agera utan att vara nervös för att han på grund av det skall börja bråka i samma situation nästa dag. Jag litar på honom, och han litar på mig.

Kommunikation är aldrig ensidig, och en relation är inte konsekvent, det finns utrymme för variation på alla plan. Däremot försöker jag vara övertydlig med vad jag vill och vid hantering, när det kommer till okända hästar.

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama