När låter ni hästen bestämma?

Sv: När låter ni hästen bestämma?

Beror på. Jag låter mitt sto bestämma själv rätt mkt, när det gäller tex vart vi ska rida/köra och sånt. Men då säger jag till henne innan att hon får bestämma så att hon vet det, och så gör hon det. Hon får även bestämma om hon vill trava/galoppera ibland med, fast samma där, att jag har sagt att hon får bestämma innan så att hon vet. Hon brukar ändå säga att "nu galopperar jag" innan hon fattar galopp.

När jag säger att vi pratar med varandra så menar jag inte med ord såklart, utan med signaler. Det brukar räcka med att jag tänker.

Vi har en sån relation att jag kan göra så. Vi litar på varandra.

Den andra däremot kan jag inte låta bestämma nånting öht. Han skulle genast utnyttja det. Han spelar dum men han är smart. Vi har delat 5 år tillsammans nu och 3 år av dem bråkade vi om vilken väg vi skulle gå när vi red i skogen :D

Vissa dagar kan han visa lite av den sidan fortfarande, därför kommer jag aldrig låta honom bestämma nånting.. han ska ändå alltid kolla om det kanske är så att jag ändrat mig. Då kan han helt plötsligt vända och börja traska iväg åt ett annat håll när jag rider. Då vänder jag genast tillbaka, och han "nähe, det gick inte idag heller." Så gör han rätt ofta, rolig häst det där.

Jag har väl samma syn som dig att jag inte vill hålla hästen 100% kontroll 100%av tiden.

största anledningen:
jag vill att hästen ska våga protestera om den skulle ha ont
och jag vill att hästen ska våga tveka/inte gå fram om den vet att marken är sankig eller känner vittrig av ett vildsvin.
(hästarna går fram över broar, genom vatten, förbi eld. så tvekar/vägrar dom, ja då vänder jag (jag har mött vildsvin och jag har gått ne ri sankmark me dhäst, det gör jag int eigen, därför tar jag tillvara på hästens instinkt som är bättre än min)

mer i vardagen är jag ute och rider i skogen kan jag låta hästen få busbralla och ta en busgalopp såvida jag vet att den lyssnar om jag skulle be om annat.

Jag dör inte om han tar en liten tugga gräs när vi är ute och rider på långa tyglar.

utan glädje och lycka får man ingen utrstrålning och då vinner man inget heller.

//J, vars häst glädjebockade i galoppen på senaste tä'vlingen (WE med dressyr) men vi vann ändå :angel:

PS: läste ramonas svar och ska förtydliga mitt, min ahästar får inte alltid välja, och jag är noga med att då och då skritta de finaste/vanligaste galoppsträckorna

Jag låter 'alltid' hästen ha en åsikt, men det är i slutänden jag som bestämmer. Om hästen säger "får jag galoppera lite" så gör jag kanske en galoppfattning osv ;)
Min häst har varit väldigt ouppfostrad, så jag försöker vara ganska bestämd, speciellt i hanteringen från marken där hon gärna går på folk o sådär.

Med min förra häst var det en helt annan sak. Både när jag red och promenerade tilläts hon äta lite OM hon gjorde det utan att det störde. Hon fick ta tuggor i farten mao, men inte när hon hade bett.
Vi hade ett väldigt bra samspel på alla plan och det räckte med att jag petade på henne så visste hon hur mkt hon skulle flytta på sig eller om hon var tvungen att stanna.

Min målsättning är att ha det samspelet med min nuvarande häst också, men det är lååååååååång väg kvar :grin: :angel:
Jag vill att hästen ska få ha både lite frihet och egen vilja, men den ska lyssna på mig när jag säger till den att göra det.

Nja jag skulle nog inte låta min häst bestämma sådär... Däremot om jag märker att hon vill galoppera kanske jag bryter av '' hennes '' galopp och fattar ny efter en liten stund, på så sätt förblir jag fortfarande den klara ledaren.

Eftersom min häst är väldigt vass och dominant i sig själv måste jag hålla henne med ganska strikta ramar.
Jag har faktiskt aldrig träffat en häst som är så tuff i sig själv som hon är, och hon kan inte få ta egna beslut för då försöker hon ta över på alla plan.

Jag korrigerar henne så fort hon försöker med "småsaker" som att gå omkring på gången, se sur ut och hytta med bakbenet eller börja trava/galoppera av sig själv när man rider. Den fungerar helt enkelt inte med henne annars.

Däremot kan jag ju anpassa ridningen efter hur hon känns, dvs märker jag att hon jättegärna vill galoppera bestämmer jag att vi ska göra det osv
Men "egna beslut" kommer hon antagligen aldrig få ta

Gillar hela ditt inlägg och skulle gärna höra mer om hur du förhåller dig till hästarna! Just det här med dragande funderar jag över just nu, särskilt när det gäller hungriga islandshästar som vill äta hela tiden när man leder och rider. Jag försöker aktivt komma bort från dragandet i grimskaft och tyglar men ramlar tillbaks titt som tätt och blir irriterad, både på hästen och mig själv. Jag vill också ha en mjuk kontakt hela tiden men så kommer den där mänskliga gripreflexen och vill hålla i, hålla emot, ha grepp om, ha "kontroll"...

Det är dessutom löjligt tydligt med min häst - när jag låter tankarna vandra och släpper den mentala kontakten med honom, dyker han ner och äter gräs. Hästar är en enda stor övning i mindfulness!

Visst är det det! Och det är intressant att vi ofta förlåter oss själva när vi gör fel, men är snabbare att rätta hästen när de gör det icke-förväntade! MIndfulness är ett härligt och mycket talande ord.... :-)

Jag tycker att det ska finnas plats för ömsesidig leklusta mellan mig och hästen, så länge hon lyder när jag ber om det. M.a.o. vill jag kunna låta henne busa och bestämma lite när jag väljer att ge henne den möjligheten.

Jag känner som du i det läget, och jag har den möjligheten med min nuvarande häst som jag haft i över 6 år. Frihet under ansvar, det går jag efter med alla mina djur :)

Det beror på. När jag är samspelt med hästen och vi känner varandra så kan den få bestämma en del när vi är ute och ta egna initiativ men bara om jag vet att den lyssnar direkt om jag ber om det. Min busunge Skojje som var 21 när vi lärde känna varandra fick ganska snabbt den friheten. En äldre gentleman med glimten i ögat behöver inte hållas så hårt. Nu letar jag efter en häst som kan fylla tomrummet efter honom och som jag kan få samma fina samspel med.

*kl*
Låter "min" häst bestämma själv hur den vill stå i stallgången (lös). Han gillar att stå vid stallöppningen och titta ut, och följa med halvvägs in till sadelkammaren :D Ibland får han välja väg när vi är ute och rider och kan hända att han får välja gångart också, fast då blir det oftast skritt ;)

Mitt sto får ofta välja gångart vid uteritter, och även bestämma tempo och väg om hon behöver ta sig förbi något läskigt.

Hon har tidigare varit så nervös att hon tvärvänt och rusat hemåt, alternativt ställt sig på bakbenen, om hon blivit rädd för något (hus, gungställning, soptunna, whatever), och när hon nu blivit så pass tuff att hon oftast vågar smyga/springa förbi istället, då vill jag uppmuntra det. Det spelar ingen roll om hon vill passera det läskiga genom att gå ner i diket, springa på snedden eller trava iväg några steg, huvudsaken är att hon går förbi och får göra det ohindrat.

Angående gångarterna får hon några gånger under varje uteritt välja själv när hon vill trava och sträcka ut lite. Det är inte så att hon drar iväg, utan börjar takta några steg och kollar om det är okej att öka. Låter jag henne vara travar hon på, men sitter jag till i sadeln eller tar lite i tyglarna går hon genast ner till skritt och håller sig till det. Hon har aldrig varit het eller ens legat på bettet, så det tycker jag känns helt lugnt och riskfritt.

Jag har haft min häst hela hans liv, vi känner varandra utan och innan :) Men vår relation förändras hela tiden. Han är väldigt lydig, vilket jag verkligen lagt vikt på då han är en stor nordsvensk -om han utnyttjade sin styrka skulle ju allt gå åt helvete.

Vissa saker tummar jag inte på. Det är t.ex. att han inte får beta med grimma/träns på om jag inte inbjudit till det. Nu är han satt på bantning och således lite hungrig ibland, så då och då har jag mjuknat och låtit honom beta lite när jag stänger grinden och sådär. Genast får det konsekvenser, att han alltid vill beta. Han är dock lydig och slutar när jag ber honom, men när det gäller mat får man vara benhård. T.ex. om han får godis en gång för att han gjort något bra vill han ha godis hela tiden. Han kopplar inte riktigt godiset som beröm utan det är bara gott. :p

Däremot kan han ibland få bestämma vart vi ska gå i skogen. Om jag lider av beslutsångest och inte kan bestämma mig går vi dit han vill ;) Oftast har jag en plan men när jag inte har det kan han likaväl få ha något att säga till om. Vi har haft väldigt många duster då vi velat göra helt olika saker, för det mesta har han inte velat göra nånting alls. Men nu har vi balans tycker jag, och mer arbetsglädje än förr, så då kan man ha lite rörligare ramar :)

När vi är ute och skrittar på långa tyglar låter jag ibland min grabb (halvblodsvalack 18 år) få välja nästan precis vart han vill gå (inom rimliga gränser förstås, han vill ibland t ex gå upp på gödselrampen:-o och in i trädgårdar:-S och det får han faktiskt inte...). De första gångerna han fick välja själv tog det en bra stund innan han insåg att det faktiskt var han som bestämde, och det var roligt att se det ögonblick när han insåg det. B-):-D När han inser att han bestämmer ökar han nämligen skritttempot och verkar veta precis vart han ska.:-DB-) Han väljer då inte alls att stanna vid stallet, utan traskar glatt vidare runt i omgivningarna och verkar allmänt lycklig. B-)

Det där är så härligt! När man känner hästens glädje och hur roligt han/hon tycker det är att vara på äventyr med sin ryttare... :love:

Ja, det är verkligen skillnad på häst och häst.
Med gammelpojken (19 år) går det att ge sig ut på äventyr och låta honom bestämma väg, tempo, gångart. Han lyssnar ändå när det behövs och vet tex att det är ok att busa i ridning men körningen innebär jobb och där sköter man sig.
Den yngre (13 år, men tror han är 4...) är det annorlunda med. Han är extremt ranghög för att va en valack och tar gärna för sig när matte eller husse inte är konsekventa. Det är mkt sällan han får bestämma aker själv... förutom när han då sonika tar över ledarskapet och göra det TROTS att matte vill nåt annat... hrmm... :D

Både kör och rider min nordsvensk och begär alltid absolut lydnad när han är i tjänst, dvs när han är med mig helt enkelt. Det gör att jag har alltid full kontroll över situationen och han litar fullt ut på mig även när vi ställs in för svåra saker som han egentligen inte gillar alls. Med en vagn bakom kan man inte gå upp i skogen på samma sätt som man kan när man rider när det kommer oväntade saker farandes.

Han ska också kunna stå helt still med ett redskap bakom sig, tex harv medan jag pysslar med något annat. Kan säga att det inte hade funkat om jag inte varit konsekvent med lydnaden. Men, med detta följer ju även en stor frihet fast under ansvar för hans del. Han är behöver sällan stå uppbunden vid markhantering...

Däremot är jag VÄLDIGT lyhörd för hur han mår och så vidare. Behöver han klia sig under ett pass släpper jag ut tömmen så han når ordentligt. Hans egna behov som häst kommer alltid i första hand. Men, inte gräsätning!! Det får inte ske.

Så, jag låter nog hästen bestämma väldigt lite tror jag, om man jämför med många av er andra. ;)

Liten fråga om det där med att lyssna på hästen om den inte vill gå. Hur gör du om det är en häst som inte vill gå därför att den inte vill vara ute utan kompis (och då absolut inte gå först)? Eller din hästen kanske inte gör så? :) Jag rider nämligen ett sto som stannar var och varannan meter när vi ska ut på en liten sväng utan polare.. Skulle du då aldrig rida ut ensam eller hur skulle du göra? :)

Mina hästar får lite mer frihet i vardagen när dom är disciplinerade nog och har accepterat att det är jag som bestämmer.

Jag tror du missade poängen.

Frihet under ansvar är inte att få göra som man vill alla gånger utom en.

Frihet under ansvar är att ha möjligheten att fråga om vi kanske kan ta den här vägen idag eller om det är okej att vi skrittar nu. Säger jag som matte nej, så är det mitt ord som gäller. Om jag som matte inte har något att invända så går det bra. Tills jag vill något annat.

Frihet under ansvar är inte olydnad.

Det finns naturligtvis individer som inte klarar av frihet under ansvar utan behöver styras 99% av tiden.

Jag tror du missade poängen.

Frihet under ansvar är inte att få göra som man vill alla gånger utom en.

Frihet under ansvar är att ha möjligheten att fråga om vi kanske kan ta den här vägen idag eller om det är okej att vi skrittar nu. Säger jag som matte nej, så är det mitt ord som gäller. Om jag som matte inte har något att invända så går det bra. Tills jag vill något annat.

Frihet under ansvar är inte olydnad.

Det finns naturligtvis individer som inte klarar av frihet under ansvar utan behöver styras 99% av tiden.

Ser nog mer frihet under ansvar som att hästen egentligen är fri att göra som den vill men gör det inte trots att jag inte är i närheten. Som i vårt fall när han står anspänd för ett redskap och jag grejjar med timret vid sidan av då finns det inte utrymme för att han ska "fråga" mig om lov och sedan ta ett steg framåt om jag inte hinner svara. Det är helt fel säkerhetsmässigt! Däremot vet han att vi litar på varandra och är han är därmed "fri" dvs inte under bevakning. Han passar då på att vila.

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama