Sv: När låter ni hästen bestämma?
Jag är väldigt konsekvent med unga hästar för att de ska bli trygga med oss människor och i de uppgifter vi ber dem om. Ju tryggare och stabilare de blir desto mer kan man överlåta på dem att testa gränsena. Men det handlar för mig om en rätt lång tid, min häst började få bestämma mer och mer som 5-åring fick hem honom som 2.5-åring rätt ohanterad. Han är dock väldigt "vek" och tar absolut inte överhanden på något vis. Dock har han från scratch uppmuntrats att själv fråga om lov, det vill jag verkligen!
Men sedan går min konsekvens mycket i perioder beroende på hur han reagerar. Äta är dock ALDRIG tillåtet när vi gör något, vilket dock inte uppfattats i någon mån alls av hans ponnyhjärna
Gissa vad som hände idag typ tusen gånger
Med konsekvens i perioder menas dock inte så illa som det låter. Det är främst sådana grejer som att vintertid är han på tå och då är det väldigt noga att antingen låta honom busa fritt när vi är ute och myser barbacka eller att
petnoga ha hon i ramen och i en djup, rund form från att tyglarna kortas. Då kan man låta honom busa vid vettigare ridning oxå, men inom ramen. Försöker man lata sig och inte är med i början blir det riktigt jobbigt och hästkraken slänger sig åt sidan för varenda snöflinga och ridturen blir i allra minsta grad harmonisk
Pga ponnymatvraket har jag oxå gett upp att ha honom lös i stallet när gräset växer, då är det en rem i dörrhållet som gäller. Det räcker för att han ska stå och sova på gången. Annars är det MAT, det finaste gräset finns under äppelträdet en gräsmatta bort och min kära fader har tröttnat på hålen i den
I alla andra lägen är han som vanligt för dumlydig att han tvärnitar om han hör ett "ptrooo" på håll, men inte när han har nosen inställt på maten. Nåja, vi har våra gränser vi oxå