När låter ni hästen bestämma?

Sv: När låter ni hästen bestämma?

Jag håller med.

Jag tror att hästarna känner mycket mer från sin ryttare än vad vi är medvetna om. Jag tror inte att hästar med nödvändighet blir istadiga för att vi ibland ger dem lite större frihet. Jag låter ju inte hästen bestämma ÖVER mig (jag förstår att ordet "bestämma" kanske var lite felanvänt i denna tråd), utan jag ger den bara möjlighet att välja inom de ramar jag satt upp.

Min Lord och jag har ett väl fungerande system, i hagen bestämmer han och där skulle jag aldrig koma på tanken att begära att han flyttar på sig, där ber jag honom om det. När grimman är på så är vi på samma nivå i ledarskapet, men vi har enats om att vi går bredvid varandra och jag bestämmer vart vi går. Häromdagen var första dagen på sommarbetet och när jag skulle hämte hem dem så fick jag vänta en sisådär tjugo minuter medan han "lekte" med mig. Syntes så väl i hans ögon att han hade skoj så jag iddes inte ens bli irriterad...

När sadeln åker på så är han lat och lydig, kan rida honom utan träns också, han är oerhört känslig för mina signaler och lyssnar uppmärksamt. Pådrivande hjälper behövs, nedaktande hjälper behöver bara antydas...;)
När vagnen kommer på så växer han ett par dm och är vi på travbanan så vill han gärna visa matte hur det ska göras, då är vi ju på hans hemmaplan. Ändå är han lika lydig där, men jag kan se en viss irritation om jag begär att han ska göra något helt annat än vad han tänkt sig.

Samarbete mellan två lata själar är väl bästa sammanfattningen av vårt förhållande...

När låter ni hästarna bestämma i er relation? D.v.s. inte när de är lösa i hage eller box, utan just när ni hanterar dem.

Jag ser det inte som något elakt att alltid bestämma och ge kommando för detta gör min häst trygg, om jag helt plötsligt låter honom bestämma blir reglerna oklara och han är hur lydig som helst.

Däremot respekterar jag honom, han får ge utlopp för sina känslor utan att jag hindrar honom. Om han visar missnöje med något får han göra det utan att jag blir upprörd, om han brallar i longeringen, fine, men när han lugnat ner sig fortsätter vi jobba. Oh detta fångar hans uppmärksamhet.

Så jag vet inte om jag riktigt kan tycka att jag nånsin tycker det är lämpligt att låta honom bestämma för det blir... inte konsekvens hantering och det behöver han för att vår relation ska funka, då mår han som bäst och är som gladast. Men man måste ha en ömsesidig respekt och samarbeta, jag vill ha honom med mig, och det får jag.

Men när jag inte är med då är han fri att göra vad han vill, men när han är med mig, då är det mina regler som gäller och det funkar, för jag har vunnit den respekten. Han väljer att lägga ledarskapet på mig och lyssna och som ledare måste jag vara trygg och konsekvent.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är väldigt konsekvent med unga hästar för att de ska bli trygga med oss människor och i de uppgifter vi ber dem om. Ju tryggare och stabilare de blir desto mer kan man överlåta på dem att testa gränsena. Men det handlar för mig om en rätt lång tid, min häst började få bestämma mer och mer som 5-åring fick hem honom som 2.5-åring rätt ohanterad. Han är dock väldigt "vek" och tar absolut inte överhanden på något vis. Dock har han från scratch uppmuntrats att själv fråga om lov, det vill jag verkligen!

Men sedan går min konsekvens mycket i perioder beroende på hur han reagerar. Äta är dock ALDRIG tillåtet när vi gör något, vilket dock inte uppfattats i någon mån alls av hans ponnyhjärna :mad: Gissa vad som hände idag typ tusen gånger :angel:

Med konsekvens i perioder menas dock inte så illa som det låter. Det är främst sådana grejer som att vintertid är han på tå och då är det väldigt noga att antingen låta honom busa fritt när vi är ute och myser barbacka eller att petnoga ha hon i ramen och i en djup, rund form från att tyglarna kortas. Då kan man låta honom busa vid vettigare ridning oxå, men inom ramen. Försöker man lata sig och inte är med i början blir det riktigt jobbigt och hästkraken slänger sig åt sidan för varenda snöflinga och ridturen blir i allra minsta grad harmonisk ;)

Pga ponnymatvraket har jag oxå gett upp att ha honom lös i stallet när gräset växer, då är det en rem i dörrhållet som gäller. Det räcker för att han ska stå och sova på gången. Annars är det MAT, det finaste gräset finns under äppelträdet en gräsmatta bort och min kära fader har tröttnat på hålen i den :angel: I alla andra lägen är han som vanligt för dumlydig att han tvärnitar om han hör ett "ptrooo" på håll, men inte när han har nosen inställt på maten. Nåja, vi har våra gränser vi oxå :D

Jag har vissa grundförutsättningar för livet med häst. Utifrån dessa "grundlagar" kan vi - häst och jag - egentligen laborera fritt. Det vikiga är att vi båda är överens, Vem som tar initiatievet är för stunden, men ofta är det ju jag eftersom det är jag som vill rida eller hantera häst.
Den första grundregeln är att ingen drar i "snöret". Det vill säga - jag tjuvhåller inte och drar inte i tygeln, men hästen drar inte heller i tygeln eller grimskaftet. Det ska vara mjuk kontakt oss emellan, hela tiden. Det andra är att hästen aldrig får gå på mig. Och det tredje är: "den som vill gå i långsammast tempo vinner".
Med de tre ledorden i åtanke kan vi sedan göra ungefär vad som helst. Resten handlar om ömsesidighet och min förmåga att intressera till att göra saker. Eller tvärtom.
Eftersom vi aldrig får dra iväg från varandra (dra i tygeln) eller gå fortare än vad partnern vill (långsammast vinner, även stopp) och inte springer på varandra kan vi utveckla vårt arbete på ett säkert sätt i lugn och ro.
Vem som kommer på vad, det är inte så noga. INitiativet kommer som sagt ofta från mig men det är inte nödväntigtvis så.

Den första grundregeln är att ingen drar i "snöret". Det vill säga - jag tjuvhåller inte och drar inte i tygeln, men hästen drar inte heller i tygeln eller grimskaftet. Det ska vara mjuk kontakt oss emellan, hela tiden.

Gillar hela ditt inlägg och skulle gärna höra mer om hur du förhåller dig till hästarna! Just det här med dragande funderar jag över just nu, särskilt när det gäller hungriga islandshästar som vill äta hela tiden när man leder och rider. Jag försöker aktivt komma bort från dragandet i grimskaft och tyglar men ramlar tillbaks titt som tätt och blir irriterad, både på hästen och mig själv. Jag vill också ha en mjuk kontakt hela tiden men så kommer den där mänskliga gripreflexen och vill hålla i, hålla emot, ha grepp om, ha "kontroll"...

Det är dessutom löjligt tydligt med min häst - när jag låter tankarna vandra och släpper den mentala kontakten med honom, dyker han ner och äter gräs. Hästar är en enda stor övning i mindfulness!

Jag funderar mycket över lydnad kontra samarbete och gemensam tankeverksamhet och rörelseglädje. Med min egen häst funkar det rätt bra just nu, vi har en dynamisk balans som tippar lite hit och dit, men i kritiska situationer har den hittills tippat åt mitt håll, något jag känner rätt stor tillit till. Det gör att jag vågar låta min häst visa vad han vill och säger jag okej eller nej, inte just nu. Men då får jag räkna med att han ibland säger okej eller nej, inte just nu till mig också.

Situationer det här märks i är t.ex. när jag vill ta ut honom ur boxen för att borsta, sadla och tränsa. Då öppnar jag dörren och väntar in honom, han får själv visa hur ivrig han är på ridning idag eller om han hellre står kvar en stund och sover lite till, eller letar upp sista höstråna på golvet. Om jag har bråttom låter jag honom visa vad han vill, sen hämtar jag honom med ett förlåt, jag önskar jag kunde låta dig sova, men inte idag. Om jag har tid väntar jag eller låter honom vara en stund till och gör något annat (han går på lösdrift så han står inte inne så mycket).

I ridningen låter jag honom välja väg och gångart ibland men inte alltid. Jag skulle gissa att jag väljer väg till 80% och gångart till 60%. Ibland sitter jag upp barbacka utan tyglar på inhägnad bana och låter honom göra precis vad han vill. Det varierar mellan att beta gräs längs kanten och att träna galoppfattningar efter eget huvud! Han har aldrig gjort något för att kasta av mig eller liknande, men han skulle för all del gärna galoppera hem till kompisarna om grinden var öppen. Ibland när jag rider utan tyglar tränar jag aktivt på att styra och få honom att samarbeta och då får jag svart på vitt hur mycket han vill samarbeta just då.

Det här låter väl fint och bra, men sanningen är att jag ändå är den som bestämmer och har vissa krav på att min häst ska lyda utan att förstå varför. Samtidigt känner jag att jag inte kan ha det på ett annat sätt just nu för JAG själv är inte redo. Men jag utforskar hela tiden vart vi är på väg och varför, hur och om det går på något annat sätt.

Någon som inspirerat mig mycket är Emelie Cajsdotter och hennes böcker Zander och tiden och Alla kungens hästar. Särskilt i Alla kungens hästar utforskar och beskriver hon ett helt anat sätt att tänka kring dominans, rangordning och ledarskap. Hon har uppfattat det så att hästarna inte tycker sig ha en viss rangordning, utan att de har olika roller i flocken - och vissa roller är så viktiga att de hästarna får äta först och flytta på andra. Allt går ut på samarbete för att överleva, i en krissituation kan man inte börja tjafsa om vem som ska gå först eller flytta sig för vem, då ska alla agera direkt efter den roll de har.

Det här skulle då gå att överföra till relationen häst-människa. Om hästen och människan samarbetar kring överlevnad, behövs inte begreppet lydnad längre. Om människan vet att hennes intentioner handlar om överlevnad och att må bra och inte om att bräcka andra och se tjusig ut (t.ex.), och kan förmedla det till hästen, så vill hästen samarbeta. Så här tolkar jag det just nu i alla fall. Jag kan inte påstå att jag lyckats föra över det till verkliga livet ännu - kanske i viss mån - men jag leker med tanken och vad den innebär.

Sen kan jag tänka mig att om både hästen och människan gillar att visa upp sig så samarbetar de säkert gärna kring det på en dressyrbana också!

min 28åriga ponny har alltid varit med och bestämt, han har fått välja vart vi ska rida vilket tempo och sånt (innom en ganska bred ram dvs inte galoppera till stallet och inte sticka iväg då vi skrittar). jag var aldrig konsekvent i hanteringen utan vi sammarbetade med allt, nu på äldre dar så följer han mig genom allt. han kommer och hälsar i hagen, går lös brevid mig då vi går på promenader, lärde sig flera trick på 2 veckor förra sommaren och kämpade med dem för att göra dem rätt så att han kunde få beröm m.m.
det har mest varit ponnyn som satt gränser i vårt förhållande. då han inte ville bli riden så visade han det klart och tydligt, då han tyckte att vi ridit länge nog så gick han hem, och han var länge en plåga att hämta i hagen, men efter att jag slutade rida så har han blivit guda snäll och samarbetsvillig i allt.

min stora häst ger låter jag välja väg då vi skrittar ut och i viss mån tempo.
hon är sån så att om man ger henne ett finger så tar hon hela handen.
min stora systers shettis är likadan, hon går över en så fort man ger henne chansen.
men i den kravlösa ridningen(ej träning) så får hästarna alltid bestämma. vill hästen inte gå in från hagen så får hon stanna där, om hästen är ultra pigg under skritt turen så tar vi ngt hinder och busar till det.

Först sätter man upp regler och ser till att de följs sen kan man börja leka. Mina hästar bestämmer alltid vad som ska göras och hur länge vi ska hålla på. Jag läser alltid av hästen när jag tar in den och sedan så bestäms vad vi ska göra, sen håller vi på tills hästen är "nöjd". Planerar sällan något i förväg utan läser av på plats. Självklart har jag en grundplan men den påverkar inte dagsjobbet nämnvärt. Jag tror absolut på gemensamma beslut och jag tycker man kan leka fram det mesta. Jag ser det såhär hästen bestämmer 49% och jag 51%, det är en relation jag skapar inte slaveri.

Först sätter man upp regler och ser till att de följs sen kan man börja leka. Mina hästar bestämmer alltid vad som ska göras och hur länge vi ska hålla på. Jag läser alltid av hästen när jag tar in den och sedan så bestäms vad vi ska göra, sen håller vi på tills hästen är "nöjd". Planerar sällan något i förväg utan läser av på plats. Självklart har jag en grundplan men den påverkar inte dagsjobbet nämnvärt. Jag tror absolut på gemensamma beslut och jag tycker man kan leka fram det mesta. Jag ser det såhär hästen bestämmer 49% och jag 51%, det är en relation jag skapar inte slaveri.

*delvis kl*

Inkluderar övriga som låter hästarna bestämma vart/hur ni rider osv. Hur får ni ihop det med hästens fysika behov av motion?

Min häst väljer tex inte att som idag galopparbeta efter terränghoppningen. Men skulle jag skita i galopparbetet skulle han aldrig bli starkare och på sikt snarare bli skadad om jag fortsatte bara göra sådant han gillar. Men med uppmuntran tar han sig an även uppgifter som han eg är för lat för att göra (delvis jag oxå, tur man har tränare :D) utan minsta knussel och verkar fullt nöjd ändå. '

Men ingen häst tänker ju ut en långsiktigt plan för att bygga upp sin kropp om man säger så ;)

Jag bestämmer ju såklart vissa delar, annars kommer man ju aldrig framåt. Men är hästen trött och stel i kroppen så ger jag mig inte ut på kondisträning, det kanske jag gör nästa dag istället. Låter inte hästen bestämma helt utan ser vad den skulle behöva just denna dag.

Jag kan ju bara svara för mig djälv, men om du läser mina inlägg ser du att jag IBLAND ger hästen valfrihet. Det betyder ju alltså att jag oftast bestämmer. Men i vissa fall händer det att jag låter hästen välja mellan av mig uppsatta alternativ, och självklart gäller det då i fall där det faktiskt inte spelar någon roll vad hästen väljer. Jag låter ju inte hästen välja mellan galopp och trav på en stig där det inte är lämpligt med högre hastighet än skritt. På samma sätt låter jag inte hästen välja mellan skritt och trav när hon behöver gallopparbete.

Sammanfanningsvis är jag ledaren, men ibland kan jag låta hästen få välja själv inom mina ramar. Jag är väldigt tydlig med när det är ok för henne att välja, och med vilka ramar som gäller.

Senast ändrad av en moderator:

Jag bestämmer ju såklart vissa delar, annars kommer man ju aldrig framåt. Men är hästen trött och stel i kroppen så ger jag mig inte ut på kondisträning, det kanske jag gör nästa dag istället. Låter inte hästen bestämma helt utan ser vad den skulle behöva just denna dag.
Fast det faller ju inom ramen för vad som är sunt förnuft, att man inte överanstränger sin häst och att man anpassar träningen efter hästens behov och kapacitet.

Jag säger alltid att min häst inte ska lyda för att den måste, utan för att den tycker att det är roligt att göra saker med mig och på så sätt göra sig själv och mig glad! :laugh:

Hon vet att jag är ledaren och ledaren lyssnar man på, men hon vet också att hennes bästa alltid går först! :love:

Jag har alltid sagt att min häst får busa, undvika, skutta och visa känslor, missnöje osv. men att han måste sluta när jag säger till.

Alltså om han bockar under en härlig ridtur så fine, bocka du men du måste sluta när jag säger åt dig!

Men då har jag en häst som är väldigt snäll, tillgiven, söker kontakt och ganska ängslig. Att bara höjs rösten gör att han nästan faller i bitar av förskräckelse. Så jag har "råd" att låta honom göra lite som han vill ibland. :D

Men då har jag en häst som är väldigt snäll, tillgiven, söker kontakt och ganska ängslig. Att bara höjs rösten gör att han nästan faller i bitar av förskräckelse. Så jag har "råd" att låta honom göra lite som han vill ibland. :D
Låter likt min förre medryttarhäst. Bara att berömmet uteblev tog han som en tillrättavisning och blev alldeles olycklig, så man fick berömma precis hela tiden. När han väl gjorde något bus blev man så glad att man lät honom busa vidare en stund bara för att. :love:

Det varierar mycket med vilken typ av häst man har, den jag brukar rida känner jag som sagt såpass väl nu att vi kan släppa ganska mycket på ursprungsreglerna. Men den jag hopptränar med skulle bara galoppera runt, runt, runt, runt, om jag lät henne ta för många initiativ. Hon är mild som individ, men utnyttjar omedelbart en chans att göra som hon vill (springa fort). Nu rider jag inte henne lika ofta som valacken och har därför inte heller hittat ett lika fintstämt samarbete, än. Man anpassar sig efter omständigheterna helt enkelt.

Överlag tror jag inte på kadaverdiciplin. Vanlig juste hantering, och kommunikation där hästen får möjlighet att "prata" och uttrycka sig. Och nej - vi står inte och betar på ängen när vi ska träna övergångar, vi rusar inte iväg i 180 knyck när vi ska skritta, vi fulsparkar inte emot folk... etc. Det finns regler, liksom jag har regler att följa gentemot hästen. Inte brutalslänga på sadeln, inte rycka åt gjorden hårt, inte skrämmas, be artigt om vad jag vill och inte vara hårdhänt, etc. Det är ett samarbete.

Fast ändå är det många som gör träningscheman veckovis och följer dem... Jag anser också att det är sunnt förnuft men ser inte så många som gör så.

Jag låter hästarna bestämma när jag själv brister kan man väl säga. Tex i anridningen till ett hinder och jag av någon anledning inte skulle se avståndet, så ger jag hästen utrymmet att själv bestämma hur vi ska komma dit och när vi ska hoppa. Samma när vi rider ut, om vi tex klättrar får hästen ta den vägen som den tycker är bäst upp, eller ner.

Jag hade aldrig tillåtit att hästen tycker att vi ska galoppera vid ett visst ställe. Det skapar problem enligt mig. Det kommer att komma en dag då hästen tex är konvalescent och man bara ska skritta, men där hästen är van att alltid galoppera vid ett visst ställe så det blir bråk när man kommer dit om den inte får galoppera.

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 240
Senast: anyberg
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama