När köpte ni sadel till unghäst?

Sparky

Trådstartare
Jag har en 3årig paint som jag börjat rida in och har hittills lånat en sadel för inridningen men börjar nu fundera på att åka och prova ut och köpa en egen sadel. :confused:

Är det för tidigt att köpa och kommer hon snabbt att växa ur den? När köpte ni sadel till era unghästar? Hon kommer ju förhoppningsvis att muskla sig mycket mer..

Sv: När köpte ni sadel till unghäst?

I höstas när min häst var 4 år, tog vi ut sadelutprovare och provade ut en sadel till henne, innan hade bara varit bortkastade pengar då hästarna ändrar sig så mycket

Jag köpte en sadel när hon var tre, sen köpte jag en ny när hon var 4 och nu när hon är 6 och har fått barn så tror jag att jag måste köpa ny igen..

Jag köpte sadel när hon var 2½ men fick byta den ett halvår senare. Nu är hon 5 och har fortfarande samma sadel.

Jag köpte sadel till min 3åring samtidigt som jag köpte honom (han blev precis 4). Skulle han växa ur den så får jag väl köpa en annan:) Han har plats att bredda en del, så jag tror det dröjer ett bra tag innan jag behöver byta. Om jag ens kommer att behöva det. Han är en smäcker kille med bra sadelläge, riktigt lätt att hitta sadel till!

Skräckexemplet är min andra häst, innan hon var 5 hade hon haft 5olika sadlar. Nu rids hon inte eftersom hon står i avelsboxen. En riktigt bastant märr! Trodde aldrig att hon skulle sluta bredda sej..

/LL

Köpte en till Silver när han var 3 år (han blir 4 nu till våren). Men jag köpte en vidare bom än vad han behövde då och så paddar jag upp den så länge. Man får nog räkna med ett sadelbyte hur man än gör... Men denna sadeln ligger väldigt bra på ryggen och även fram när den paddas upp och så har han ju lite att växa i :)

Min häst hade sin första sadel från det att han var 2 och sadelvänjdes, tills han började ridas in i sommras som 3-åring. Sedan började den bli något trång, och en ny sadel införskaffades i höstas. Håller nu tummarna för att han inte växer ur denna, då det är en av de vidaste sadlarna jag hittat:crazy:

låter som jag ska vänta lite till med att köpa sadel. Hon kan ju fortfarande ha den sadeln som jag lånar nu så hon får nog växa ur den först innan jag åker och provar ut en ny.:)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 931
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 533
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?