när köpa unghäst

mandaaa_

Trådstartare
Lite dumma frågor kanske men iaf

Hur vet man när man är redo kunskapsmässigt för en unghäst ?
Hur "lätt" förstör man en unghäst ? (om ni förstår frågan)
Hur pass mkt bör man kunna innan man ger sig på att rida in en unghäst ?

Sv: när köpa unghäst

Hejhopp! :)

Första; Behöver du fråga det så är du nog inte redo..
Andra; Det du bygger upp på två månader kan du förstöra på två sekunder. (negativ förstärkning vs positiv förstärkning vs höjd/sänkt toleransnivå)
tredje; Mer än folk tror överlag. Bls. växtkurvor, anatomi, rörelsemekanik, exteriöra kunskaper för att ha kött nog på benen att hitta den för Hästen korrekta remontformen. Ridteknik nog att reda ut ev. protester och förebygga dom.

Eh.. typ så? :)

..och en tillagd varning; Du har Ingen aning innan du haft unghäst ;) man brukar upptäcka sina fel och brister Lagom till inridningen är påbörjad.. därför komemr för Buke det klassiska tipset; Ring en tränare innan du gör något :)

Senast ändrad:

Hej tack för ditt svar och jag vet att jag inte är redo ännu, på länge.
Men i framtiden kommer jag vilja köpa en unghäst och var mest nyfiken på mina frågor.
Jag ville hitta svar som du gav som anatomin, växtkurvorna och liknande som jag inte ens tänkt på, för att kunna ta reda på mer om det för att en dag bli redo för unghäst :bump:

Har du några bra böcker, filmer, clinics och liknande du kan tipsa om ?

Det finns många böcker i ämnet, bl.a. 'Unghästar', 'Inridning', 'Unghästen' osv. Bara att leta runt. :)

Angående när man är redo så är det en definitionsfråga. Att rida in en häst så att den går att sitta på och sådär, är inte jättesvårt om man är lugn, ödmjuk, konsekevent och har kunskapen. Det svåra är att utbilda hästen bra i grunden.

Jag hade aldrig ridit in någon häst när jag skulle rida in min. Men antagligen var det ändå så att jag var redo för det gick ju bra. :) Men jag har ganska bra kunskaper sedan innan av ridning och har läst en hel del också. Sedan får man även använda det sunda förnuftet.

Lite dumma frågor kanske men iaf

Hur vet man när man är redo kunskapsmässigt för en unghäst ?
Hur "lätt" förstör man en unghäst ? (om ni förstår frågan)
Hur pass mkt bör man kunna innan man ger sig på att rida in en unghäst ?

Jag håller på med min första unghäst nu, jag köpte henne som 2-åring och nu är hon 4. Har hållit på med hästar i ca 20 år, mycket på ridskola (= ingen hästhanteringsskola, direkt) men även med travhästar, och där finns ju mycket unghästar i omlopp.

Det viktigaste är nog att man inser sina begränsningar och tar hjälp när man blir osäker, innan unghästen upptäcker att du är det.

Som någon skrev, det går otroligt fort att förstöra det man byggt upp, så säkerhetstänkande och att ständigt ligga steget före hästen i tanken är viktigt.

Det jag märkt är att jag inte riktigt hänger med i utbildningstrappan (inte för att det är viktigt för oss, vi har inte bråttom för den sakens skull) pga min bristande erfarenhet. Jag vet helt enkelt inte hur mycket jag kan forcera i varje moment, och jag är heller ingen superryttare. Utbildningen går bra och utan större missöden, men det går lite långsammare iom att jag känner mig fram mer än vad en mer erfaren unghästutbildare gör.

Läs mycket böcker, fråga, gå på kurser -om så bara som åskådare-, läs igen, diskutera med andra och, ja, var intresserad. :laugh:

Jag kan ju säga att jag tänkte köpa en unghäst redan för 6 år sedan, men tack och lov blev det en äldre travare att omskola istället. I efterhand vet jag att jag inte hade tillräcklig erfarenhet av att utbilda från grunden då, även om jag utbildat många travare tidigare. Men de är ju oftast mycket hanterade och mycket körda innan vi börjar rida dem, så man har så mycket gratis där jämfört med en helt rå häst.

Senast ändrad:

Nej precis det är ju "inte svårt" att sitta in en unghäst och lära den framåt och stanna, utan utbildningsbiten.
Hur vet man hur mkt man kan begära av hästen, hur vet man hur ofta dom ska ha vilopauser, hur vet man när man kan påbörja en ny sak osv osv ?

Jag kommer köpa på mig böcker och liknande och till hösten ska jag hjälpa till med en femåring och då får jag ju mer kunskaper därifrån.
Det är ju inte som en oinriden unghäst men det är ju ändå en unghäst så jag hoppas på att lära mig mkt där.

Ja, det där med att ta hjälp innan man blir osäker så hästen märker det har jag sett många dåliga exempel av, det är skrämmande att se.

Finns det inga bra kurser ni vet om ?
Något liknande flyingekursen, jag tror den heter något med ky unghästtjosan..

Faktum är att man märker ofta på hästen när den inte fattar och man går för fort fram, då får man lägga saker på is och vänta med dem ett tag. Samma med när saker rent allmänt inte känns super, då får den vila. Eller när den går som bäst, då får den också vila så man inte går för fort fram.

Haha, ja det lät nästan så vad ;)

Nä men man ger den någon vecka här och där eller ett par i följd vid behov och så bestämmer man sig för att den får typ 2 mån på vintern och 3 på sommaren hur bra den än går.

Man behöver inte rida så himla mycket och ofta när den bara är 3 år. Man börjar med mer effektiv ridning när den är 4.

Faktum är att man märker ofta på hästen när den inte fattar och man går för fort fram, då får man lägga saker på is och vänta med dem ett tag. Samma med när saker rent allmänt inte känns super, då får den vila. Eller när den går som bäst, då får den också vila så man inte går för fort fram.

Kan bara hålla med! :bow:

Elvira har alltid varit extremt tydlig med att hon behöver vila, och då har det bara varit att ställa av henne ett tag, för att sedan sätta igång en klockren häst som bara är såååå med på noterna. :love:

En unghäst jobbar ju egentligen inte så fysiskt hårt, det är nog mer huvudet som behöver vilan.

... och då har det bara varit att ställa av henne ett tag, för att sedan sätta igång en klockren häst som bara är såååå med på noterna. :love:

Och precis detta upplevde jag åter igen i måndags när jag satte igång min lilla buse efter en veckas vila. Det är så härligt! Tänk att man aldrig vänjer sig vid att hästen kan växa och mogna så mycket på bara lite vila. Helt fantastiskt :love:

Det viktigaste är nog att man inser sina begränsningar och tar hjälp när man blir osäker, innan unghästen upptäcker att du är det.

såååå bra sagt!! precis så jag gör med mig pålle! hehehe. Har min första treåring nu och det är så spännande! har mkt god hjälp av tränare och det känns tryggt (och är nog av stooor betydelse)

men ett annat "kunnande" innan unghästköp - KÄNSLA! Man behöver inte kunna hopp 140hinder eller rida galoppiuretter, men man måste ha KÄNSLA

När du träffat en unghäst och vet hur hela proceduren går till, har erfarenhet av olika hästar, har någon som kan mer än dig till hjälp om det går fel, pengar och tid, när du kan rida relativt svåra hästar på ett bra sätt. När du hittat din egen stil, hur du vill behandla och sköta hästar.

Det var kärlek vid första ögonkastet när jag hittade en 3 åring för ca 4 år sedan. Jag hade då lång erfarenhet av många olika sorters hästar med olika temperament, och dessutom otroligt bra tränare. Hästen var mer eller mindre grundriden. Utan hjälp hade han nog inte vart den stjärna han är idag, hur mycket man än tror sig kunna. Tyvärr blev han dålig i benen och har fått genomgå operationer, men nu är han frisk och bättre än någonsing. Supertrevlig och välutbildad, lättriden och ärlig. Ta det långsamt och se till att ha rätt hjälp, när man hittar rätt så hittar man rätt helt enkelt och då spelar det inte så stor roll om hästen är 3 eller 15, så länge man har kontroll på situationen och kan få bra hjälp. Det tar tid och har för mig svidit mycket i plånboken, men nu i efterhand förstår man att det verkligen har varit värt det! Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 386
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka