När? Kolla könet??

Sv: När? Kolla könet??

Emma ultraljudsklinik är alldeles nyöppnat sen ett halvår och med nya maskiner och senaste tekniken. Jag kände mig väldigt väl omhändertagen där.

Tycker att det är synd med attityden att ul bara ska vara för diagnoser och inte för att få titta på sin bebis. Man mår ju oerhört bra när man får titta på sin bebis och se den sprattla lite och det är väl bara bra för både mor och barn?
För en del är det viktigt med könet. Det gjorde mig oerhört lycklig att veta att det är en pojke och men självklart hade jag varit lika lycklig för en tjej.

Men jag är ju så oerhört nyfiken på den lille individen i min mage att jag gärna tar reda på saker om honom allt eftersom även innan förlossningen. Det finns gott om överraskningar och saker att få reda på om honom efter förlossningen så jag "provsmakar det goda".
Men jag har all förståelse för de som vill vänta till förlossningen med könet. Vi är alla olika.

Visst är det helt underbart att få se den lille i magen :love: Men för oss var det inte viktigt att se vad som fanns i mellan benen. Det var något som vi ville ta reda på tillsammans.

Det var t.om folk som inte trodde oss när vi sa att vi inte visste vad de var i magen, som ställde frågor som hur ska vi veta vad vi ska köpa för kläder osv.

Min kompis fick veta i v. 18 att de väntade en Saga, sen kom Saga ut, och de var inte alls en Saga utan en Tuva när de såg och lärde känna henne ;)

Det är också en grej, jag vill inte döpa magen. Utan lära känna barnet först. Nu blev det ju inte så eftersom de blev Rasmus såfort jag såg vad de var. Hade vi tagit reda på könet hade han hetat Willy, och hur bra hade de passat? Inte alls!

Självklart vet vi att det inte är det viktigaste att se könet på ett UL men när man ändå har möjligheten att ev se vad det kan bli så e det en bonus.....Mest av allt hoppas vi såklart att det är ett friskt o välskapt barn....Som sagt går i i vecka 7 i dag så mkt kan ju hända i nu...:crazy:

Jag läste att det var ändrat...dvs om barnmorskan/läkaren genom ultraljudet vet vilket kön barnet har och säger att denne ser/vet, så får barnmorskan/läkaren inte förvägra den informationen. En patient har rätt till all information som framkommer vid en undersökning. Men så länge BM inte yppar något så får man inte veta.
Ja precis, det står väl i lagen att en patient har rätt att ta del av all information som framkommer vid en medicinsk undersökning, även sådan information som inte eftersöks. SÅ om den som gör ultraljudet ser vad det är för kön är han eller hon skyldig att tala om det om ni vill det. Men ofta ser de inte så tydligt. Eller så kan ju personen i fråga vara tjurskallig och hävda att hon/hon inte ser...

Ja precis, det står väl i lagen att en patient har rätt att ta del av all information som framkommer vid en medicinsk undersökning, även sådan information som inte eftersöks. SÅ om den som gör ultraljudet ser vad det är för kön är han eller hon skyldig att tala om det om ni vill det. Men ofta ser de inte så tydligt. Eller så kan ju personen i fråga vara tjurskallig och hävda att hon/hon inte ser...

Fast är inte det lite av en tolkningsfråga också. Sådant som påverkar patientens hälsa ska givetvis delges, men könet är ju i normala fall inte något sådant. Det kan även tolkas som att bm måste delge barnets kön om h*n ser det och föräldrarna frågar dvs. vid en direkt förfrågan ska bm vara ärlig men h*n har ingen skyldighet att delge föräldrarna den informationen om de inte frågar. Personligen skulle jag blivit pissed om bm hade berättat vad för kön barnet i min mage har, jag vill nämligen inte veta.

Man ska inte heller tolka det som att bm vid en förfrågan måste leta efter kön.

men om man vill veta är väl BM skyldig o berätta??:bump:

Nope.. det tror jag inte. Beror nog lite på var man bor och vad de har för 'policy' på just det sjukhuset.
Jag försökte pressa min BM i en kvart med sista tösen.
Men icke!
Fast hon var nog glad när vi åkte.. :devil::D

Jag tror snarare de är den hormonstinna morsan som blir surskallig och tycker BM är en idiot :angel:

Fast är inte det lite av en tolkningsfråga också. Sådant som påverkar patientens hälsa ska givetvis delges, men könet är ju i normala fall inte något sådant. Det kan även tolkas som att bm måste delge barnets kön om h*n ser det och föräldrarna frågar dvs. vid en direkt förfrågan ska bm vara ärlig men h*n har ingen skyldighet att delge föräldrarna den informationen om de inte frågar. Personligen skulle jag blivit pissed om bm hade berättat vad för kön barnet i min mage har, jag vill nämligen inte veta.

Man ska inte heller tolka det som att bm vid en förfrågan måste leta efter kön.
Jo du har helt rätt. Jag har inte heller velat veta (fast jag såg det själv andra gången :D) men tanken stör mig ändå att personen som sitter där skulle veta något om mitt barn som jag inte vet - och vägra tala om det även om jag ville!

Jag tror snarare de är den hormonstinna morsan som blir surskallig och tycker BM är en idiot :angel:
Ja det är nog inte ovanligt :D

Men jag har hört ett par historier från föräldrar som varit på ultraljud och försynt frågat om man kan se vad det är för kön - och så har barnmorskan läxat upp dem med nån sur tirad om att det minsann är en medicinsk undersökning och inte nån nöjestripp etc - istället för att bara sakligt meddela att hon/han inte har sett könet och därför inte kan tala om det. Det skulle jag uppfatta som lite tjurskalligt faktiskt :mad:

*kl*

Vi blev väldigt lurade när vi väntade vår lilla tjej. Vi fick göra 3 UL och två av dem med samma BM som berättade att det var en liten pojke. Vi blev glada men vi ville ju båda ha en flicka eg, men så klart blev vi lika glada åt Gabriel. Det tredje UL gjordes efter en olycka för att kolla att bebisen var okej så där var det inte läge att fråga, tänkte inte ens på det.

MEN BM hade sagt det var en pojke så det hade ju införskaffats pojkkläder, svart vagn och tja, pojksaker (vi hade dock hållit det för oss själva). Men OJ vad vi blev förvånade, och lyckliga, när sköterskan lämnade henne till oss och hennes pappa tittade, och tittade igen o sa superförvånat: Men....det saknas ju nåt!
Och då fattade vi att det var en flicka. :love:

Känner mig lite gråtmild idag bara för det är hennes 7 års dag idag *gråter lite när hon tänker på den dagen*

Så, jag hade inte litat blint på vad de säger! Tydligen kunde inte den BM se skillnad på navelsträng o nåt annat...;)

Nej ett vanligt UL är aldrig 100% tillförlitligt, det får man ha i åtanke.

Vi vill veta könet, men kommer iaf att köpa mest unisex iaf :)

Nej ett vanligt UL är aldrig 100% tillförlitligt, det får man ha i åtanke.

Vi vill veta könet, men kommer iaf att köpa mest unisex iaf :)

Som vi, vill inte vara så typisk tjejig, allt i rosa eller så utan lagom, bara för det kanske en kille måste det inte vara super mega grabbigt....

I mina papper stod det med fet stil att det är en medicinsk undersökning och att de inte kollar efter barnets kön. Då förstår jag om man kan bli grinig för folk inte kan läsa ordentligt ;)

När vi var på ultraljud i vecka 17 stod det i pappret och på väggen att dom inte kollar könet. Men när jag låg där frågade jag lite försynt om bm såg vad det var för kön. Jo det såg hon och hon var förvånad att inte vi såg det. Sen frågade jag om hon kunde berätta och det gjorde hon. Det var en pojke!

Till nästa barn har vi diskuterat att inte försöka ta reda på könet men vi är för nyfikna. Sen spelar det ingen roll om det blir flicka eller pojke, det är bara kul att veta. Namn känns inte som man kan bestämma när barnet ligger i magen men att ha några på lager är väl bra!

Liknande trådar

Hundhälsa Igår eftermiddag hämtade sambon och jag hunden som vi brukar vara hundvakter åt till och från när dens ägare är iväg på jobb. Ägaren har...
2
Svar
27
· Visningar
4 736
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 202
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 521
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur