När klipper ni era hästar?

Lokkur

Trådstartare
Många säger olika om när man ska klippa dom.. jag vet att man inte kan klippa dom när som helst för att inte störa päls sättning eller fälning, ja har äns så länge klippt efter min häst tappat sommar pälsen, så ja har klippt för ca 2 veckor sen. Men när kan man klippa dom efter jul? Februari?Januari? Mars? är inte riktigt säker!:crazy:

Sv: När klipper ni era hästar?

Jag klipper när jag tycker att det BEHÖVS. Oavsett årstid.
Ofta 2 ggr på hösten/tidiga vintern (september/oktober och en gång till i nov/dec) och sen en gång till efter årskiftet nån gång, eventuellt också i mars/april om jag tränar hästen mycket (men oftast brukar den sista klippningen efter årskiftet hålla sig bra eftersom de då inte längre sätter någon ny tjock vinterpäls). Har aldrig märkt att nåt blivit fel med pälssättning eller fällning!

Jag klipper i gång per år. Gör det när de satt det mesta av vinterpälsen. Brukar bli i slutet av oktober någon gång!

Brukar klippa oktober/november, sedan januari/februari.

Jag klipper när jag tycker att det BEHÖVS. Oavsett årstid.
Ofta 2 ggr på hösten/tidiga vintern (september/oktober och en gång till i nov/dec) och sen en gång till efter årskiftet nån gång, eventuellt också i mars/april om jag tränar hästen mycket (men oftast brukar den sista klippningen efter årskiftet hålla sig bra eftersom de då inte längre sätter någon ny tjock vinterpäls). Har aldrig märkt att nåt blivit fel med pälssättning eller fällning!
Okej, vad bra då. Nja de är bara något jag ahr hört, plus att jag vet några hästar som blivit helt rakade mitt i vintern och sen inte riktigt fått ngn bra päls, och :Däven en häst som blivit klippt innan sommaren och har sedan dess satt vinterpälsen JÄTTE tidigt=/ men de kanske bara är olika hästar?

Jag klipper i gång per år. Gör det när de satt det mesta av vinterpälsen. Brukar bli i slutet av oktober någon gång!
Aha okej, ja har klippt nu ockås, men min häst har inte fått all päls, jag vill gärna att dom ska ha lite päls sen till den "kalla" vintern, har en islandshäst så jag behöver ju inte ha täcke, klipper bara fram till, vill slippa täcke. :smirk: eftersom han ahr en
orm päls överallt på kroppen annars!

Samma här!

Men jag ställer mig lite frågande till när man "får" klippa som senast. Jag har hört att efter nyår bör man inte klippa. Den gränsen är säkert väl tilltagen, just för att man inte ska störa pälssättning/fällning. Jag hörde om en häst som blivit klippt "fel" och den gick med pälskappa på sommaren...:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 505
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
687
Senast: Grazing
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka