När klipper ni era hästar?

D

Darknesss

Ni som har era hästar i tävlingskondition och är ute och tävlar nu, när klipper ni dom?

Har ni redan gjort det? Eller väntar ni tills ännu senare?

Sv: När klipper ni era hästar?

Hehe jaha, ja jag gissar på att min också kommer att protestera en aning. :angel:

Har ju aldrig klippt honom innan heller, bara haft honom sen April. Men nu börjar han att sätta lite päls iaf och det är ju tänkt att han ska gå på Udden nästa helg och sen ev en fälttävlan till. Så tror nog jag behöver klippa honom snart.

Ska din tävla snart?

Sune är klippt ett par gånger utan problem men förra året var han så otroligt stingslig att det blev till att använda domosedan. I år hytte jag med bremsen och det gick OK.

Jag tävlar nu i helgen och tyckte redan förra helgen att det var dags så jag passade på i måndags ifall jag skulle bli tvungen att använda lugnande. Men det slapp jag ju! :D

Jaha ojdå han gillr inte det där med klippning.

Men skönt att det gick bra denna gången då juh. HUr många gånger klipper du honom nu under vintern tror du?

Jag vet att min är lite spänd i början precis och trampar runt lite men sedan brukar det gå bra. Så jag hoppas på det :D

Gillar och gillar, han har en hel massa åsikter om det mesta... ;)
Inför hotet om brems (som är det mest förödmjukande som finns i hans värld) så var inte klippmaskinen så jobbig. :D

Tja, det beror väl på, jag har bara haft honom ett par månader, så jag får väl se. Minst en gång till skulle jag tro.

Glömde att jag kanske ska klargöra att jag haft honom i min närhet de senaste tre åren, det är därför jag vet hur han brukar bete sig. :)

Senast ändrad:

Haha jaha det är en sån herre som tycker och tänker kring det mesta, då förstår jag! Hehe låter enkelt när det bara räcker med att hota lite med bremsen =)

Hur gör du med täcken och sådant nu?

Jag kommer klippa min när han får ludd istället för päls :p :D

Nu har han ett ca 100 grams fodrat täcke på natten och ett regntäcke på dagen.

En annan är ju rätt lat av sig :smirk: så jag brukar ställa av hästarna på vintervila från mitten oktober till mitten december ungefär och dra igång lite lugnt dec-januari. De har ingen direkt vila på sommaren utan det får de när det är som slaskigast-mörkast-stenhårt i backen.
I vintras klippte jag därför bara halsen på pållen. Funderar på om jag ska klippa hela han i år tidigt och sen låta pälsen växa och ta halsen i januari..... Tilläggas kan göras att han har myyyyycket päls. Eftersom mina odjur är ute i hagen hela dagarna och jag jobbar 4,5mil hemifrån så vill man vara säker på att de inte står och fryser i blöta täcken så jag brukar köra fegversionen med halsen så behöver man sällan täcka. Hur är pälsen om man klipper nu och inte något mer i år framåt januari ni som har erfarenhet ????(min andra gamla pålle har aldrig haft någon direkt vinterpäls så hon är inget bekymmer)

Även min blev klippt i måndags under protest. Blev ändå bättre än förra året då han vägrade låta oss komma i närheten utav öronen vilket resulterade i 20cm björnpäls uppe vid nacken. Nu är det bara 5 cm :D

Darknesss skrev:
Ni som har era hästar i tävlingskondition och är ute och tävlar nu, när klipper ni dom?

Har ni redan gjort det? Eller väntar ni tills ännu senare?

Dotterns häst klipptes förra lördagen, dagen innan tävling. Det behövdes. Han hade satt en hel del päls och det var varmt. Nu torkade han snabbt.
Andra dotterns ponnyer ska den ena klippas för första gången nu i helgen. Den andre behövs inte klippas ännu. Det är så olika!

jag ska klippa min häst i morgon... inte för att hon har satt alltför mkt päls ännu, men det blir lättare o klippa nu och så ska jag börja täcka henne nu när det har blivit så drastiskt kallt här.... :)

förra ägaren sa att brems lr lugnande var nödvändigt, men sist jag klippte henne fick hon bara bomull i öronen, som hon skakade ut hela tiden, men hon tog det hela med ro ändå...... :smirk:

min klipptes förra måndan.. trots lugnande så lyckades vi inte klippa överallt innan han ville lägga sig :crazy: .. inte under magen bla tur att det inte syns så bra iaf

klipper ponnyn nu idagarna, kommer börja gå in på natten nu när frosten kommit, det är det jag väntat på.
har redan satt en hel del päls (är en grov ponnykorsning och han får myyycket päls :p)
kommer helklippas, tränas och tävlas till mitten av november, sen vintervila i ca 3-4 veckor då han är 4 år och behöver den efter sin första tävlingstermin och träningarna.

kör igång igen i december och får se om han kommer klippas igen kanske januari-februari

Darknesss skrev:
Haha jaha det är en sån herre som tycker och tänker kring det mesta, då förstår jag! Hehe låter enkelt när det bara räcker med att hota lite med bremsen =)

Hur gör du med täcken och sådant nu?
Han går med ett bomullstäcke + ett regnskal på sig ute nu. I natt är det dock svinkallt här så då står han med ett ylletäcke inne. Ska ju tävla imorgon och mammas lilla hjärtegryn får ju inte bli kall! :D

Ponnyn klippte jag inte. Mina hästar får en "viloperiod" på vintern och går inte särskilt hårt. Har ju ett fullblod som skakar av minsta lilla, hur mycket man än har på honom. Först springer han sig svettig, och sen står han o fryser. :smirk: Hade egentligen inte tänkt att klippa honom, men han har börjat bli lite svettig på träningarna, så blir kanske tvungen. Dessutom ska han nog inte få någon vila, ute fortsätta mygga muskler/kondition mm i vinter eftersom han har varit skadad en hel del (ca 2 månader) i sommar så. Äsch, vi får se, han går med ofodrat regntäcke på ute i vilket fall nu.

Hehe, jag klipper mina en gång i månaden året om :angel:
Mest för att jag hatar utväxten som blir. Speciellt om den
blir ojämn. Dessutom har jag en svag maskin (sladdlös) så
den orkar inte om de får björnpäls. Den ena hästen är lite
tramsig, hoppar och skuttar lite i början men har man bara
täckt över öronen med MASSA bomull brukar han lugna sej.
Det är också en av anledningarna till att jag klipper ofta,
hinner han inte sätta så mycket päls blir plågan inte långvarig.
Det uppskattar han! Min tokfia som egentligen är en tidsinställd bomb står lös :D.
Hon funkar bättre då. Otroligt egentligen...!

Jag klippte fullblodet och den gamle för några dagar sen. Det behövdes kan jag säga.
Till skillnad mot Lenas hästar är mina väluppfostrade och står alltid så snällt så.....
;-)

Tom treåringen som aldrig blivit klippt innan.

De står med tunna täcken inne nu och regntäcken ute.

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 837
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 613
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 391
Senast: Zetly
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka