När klassas hästen som frisk?

Marty

Trådstartare
Jag har en liten fundering. Min häst kom in från hagen med jättesvullna ben och 40 graders feber i måndags. Fick rådet av veterinär att avvakta då det troligtvis var någon typ av virusinfektion. I tisdags hade jag veterinär ute som tog lite prover och dessa prover visade på infektion, dock inte specifikt vad för infektion. Hon hade endast feber mån och tis och är helt ren i benen sedan torsdag.

Veterinären har inte sagt något om isolering eller karantän av stallet men jag har ändå rekommenderat de i stallet om att inte lämna stallet på åtminstone 10 dagar samt hålla koll på deras hästar ifall det skulle smitta. Att det eventuellt smittar har skrämt upp de i stallet en bra bit uppenbarligen och min häst får därför inte gå ut i sin vanliga hage eftersom de är rädda för att det ska smitta om hon nosar på hästen i grannhagen. Hon är väldigt pigg och börjar bli något överjävligt rastlös i sin lilla minisjukhage.

Min fundering är alltså när man kan säga att hon är frisk, eller i alla fall fri från eventuell smitta? Hos människor smittar man ju mest i början av sjukdomen, men hur är det med hästar? Jag förstår de andra att de är rädda för eventuell smitta men det känns fel att låta en "frisk" häst stå i sjukhage och bli mer och mer ohanterbar för varje dag. Vad tror ni?

/Marty

Sv: När klassas hästen som frisk?

Är hon feberfri och avsvälld igen så smittar hon inte, en isolering gör man i tre veckor efter sista hästen blivit frisk finns många virus som har lång inkubationstid 14 dagar är inte ovanligt utan en rätt vanlig inkubationstid så att isolera 10 dagar är alldeles för kort tid.
Det är hästägarens egen skyldighet att isolera vid misstänkt smitta så länge det inte handlar om anmälningspliktiga sjukdomar (typ kvarka, influensa) då isolerar veterinären.
Om alla hade sett till att hålla sina stall isolerade vid sjukdom så hade vi sluppit att så mkt skit graserar runt, tyvärr slarvas det friskt med detta.
Så håll isolerat 3 veckor från att din häst blev feberfri, insjuknar någon ny häst så är det tre veckor från att den blivit feberfri, det är det som gör att det inte är så kul med smitta i stora stall och det är därför det är så viktigt att alla tar sitt ansvar och verkligen isolerar stall vid smitta.
Får man in något hyffsat harmlöst som detta så är det bättre att se till att alla utsätts för smittan direkt på det viset blir alla som inte har immunförsvar mot det sjuka så snabbt som möjligt och isoleringen kan hävas tidigare. Det är inte jättekul när en häst till blir dålig efter 14 dagar och sen tar det ytterligare 14 dagar innan nästa blir sjuk, kan hålla på i månader i stora stall.

Tack för svaret. Jag misstänkte väl att hon inte smittar längre. Ska jag bara lyckas övertala övriga i stallet om det. Har ju i alla fall tur i oturen att det handlar om ett litet stall, hälften av hästarna är avställda och det är inte tävlingssäsong just nu. Ska försöka se till så ingen lämnar stallet på 3 veckor. Jag läste någonstans att det var 10 dagar som rekommenderades men det kan ju ha varit felaktigt. Jag vill ju såklart inte sprida något om det faktiskt smittar. Skulle det spridas till andra stall från folk i mitt stall skulle det kännas som mitt fel eftersom det trots allt är min häst som varit sjuk. Vet dock inte varifrån hon fått det i så fall då hon inte lämnat stallet på över en månad :(.

Angående var smittan kan komma ifrån.

*Har du klappat på någon "främmande" häst och sen på din utan att tvättat dig emellan
*Har någon besökare(stallkamrater och deras vänner) med sig smitta på ovanstående vis och klappat din häst?
*En annan häst i stallet med bättre immunförsvar (tex granne) har varit utanför stallet och tagit med det hem.
Din häst kan ju ha tillfälligt lägre immunförsvar pga olika anledningar (stress, förkylning, infektion som är så liten att du inte märkt den osv)

Det finns många tänkbara orsaker, men otvättade kläder och händer är en stor risk för smittspridning.

Har fått ringorm en gång i stallet pga en som jobbade med kossor tittade till sin häst på vägen hem från jobbet. Kossorna är vaccinerade så det syns inte.

Liknande trådar

Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 722
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Hej! För tre dagar sedan upptäckte jag att min hästs högra bakben var rejält svullet, hela skenbenet. Hon var inte särskilt varm och...
Svar
5
· Visningar
4 668
Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 401
Senast: TinyWiny
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka