På Ultuna tar de in en på isoleringen vid minsta misstänkta sak. Tyckte jag.Okej. Tycker dock det är väldigt märkligt att hästkliniken tog emot oss med dessa symtom. Måste innebära en del risker för de patienter som var inackorderade på kliniken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På Ultuna tar de in en på isoleringen vid minsta misstänkta sak. Tyckte jag.Okej. Tycker dock det är väldigt märkligt att hästkliniken tog emot oss med dessa symtom. Måste innebära en del risker för de patienter som var inackorderade på kliniken.
@Toudi SVA rekomenderar isolering 20 dagar efter sista insjuknade har slutat vis symptom men det är ett minimum. Det bästa är att vänta 5-6 veckor sa dom när jag pratade med dom. Enligt min vet så får dom ett visst skydd om man låter det läka ut, så risken att det går runt runt är obefintlig. Däremot sitter inte skyddet i för alltid utan dom kan återinsjukna igen men som sagt inte under samma sjukdomsförlopp sas. Unghästar drabbas alltid värst då dom inte har hunnit utsättas för smittor. Det tog någon månad för våra att bli av med hostan. Men dom var lite känsligare för damm en tid efteråt så har du torrt hö så kanske dom hostar lite för att det retar lite upprörda slemhinnor?
Vi har bytt till ett blötare hösilage nu i samband med att hostan kom. Hostar flera gånger dagligen samt snorar. Snoret blir dock mindre och mindre. Men hostan hänger som sagt i. Hade en annan veterinär ute igår och hon tyckte dom var lite för friska för att behöva antibiotika men eftersom vi är oroliga så har hon skrivit ut Hippotrim. En ganska lång kur. 10 dagar. Hoppas de ger med sig snart...