när kan man rida?

Sv: när kan man rida?

En hyffsad ryttare hör vad hästen säger till den
En bra ryttare hör vad hästen viskar till den
En dålig ryttare hör inte ens vad hästen skriker till den

kl

Nja, det beror väl på hur man ser det. Att någon rider innebär väl att man sitter på, och har kontroll över hästen.
Sedan säger jag inte att det är bra ridning. T.ex när jag var nybörjare så sade jag just att jag skulle åka och rida även om det inte var någon bra ridning att tala om. Men jag ansåg även då att det var ridning jag höll på med.

Jag anser nog att man ska kunna hantera hästar i olika situationer, man måste självklart kunna hantera hästen avsuttet och ha kontroll, man ska även kunna läsa av hästen ifall man kräver för mkt, om hästen är trött eller likande.
samt att kunna rida skritt,trav och galopp och få hästen motiverad/aktiverad att vilja jobba. En glad häst trivs med livet:D

Att man rider hästen i form anser inte jag är ett tecken på att man kan rida, det finns många fusk för att få hästen i form. Men om man däremot kan få hästen aktiverad,jobba i korektt form på rätt sett, då kan man anse sig vara en duktig ryttare som kommit en bra bit på vägen....

ps man blir alldrig fullärd;)

glömde tillägga att man ska framför allt kunna ha kul tsm med hästen och inte se hästar som robotar!

ja det verkar tydligen vara en riktig definitions fråga...

Att du har kontroll på hästen, dvs du kan få den att stanna när du vill och få den att svänga åt de håll du vill, och rida i alla gångarter...

rida kan man då man vet skillnaden på att åka häst och rida häst ;)

kunna rida i alla gångarter, sitta i en god balanserad sits och kunna följa med hästens rörelser, ha kontroll över sin häst är ju en självklarhet (finns ju undantag)

(ridit i 8 år och känner mej bara sömre o sämre på ridning ju mer ja tränar (trots att jag inte gör det så mkt)

haha kan erkänna att mkt av min ridning är "åka med" ridning

Senast ändrad:

Det är jättesvårt att svara på tycker jag.
Det beror vad du har för mål med din ridning.

Att man kan föra fram hästen i alla gångarter, starta, stanna och styra är självklart. Sen måste man kunna tolka hästens signaler när man rider.

Är ditt mål att vara skogsmulleryttare och bara ut och ha mysigt med din häst så räcker det utmärkt.
Är ditt mål att kanske lyckas lite mer på banan och rida lite mer nyanserat så krävs det förståss mer.

Själv har jag nog börjat rida de senaste 3 åren. Innan dess har jag åkt häst i 25 år :D.

Jag tycker att man kan rida när man klarar av olika typer av hästar och kan arbeta dom i rätt form :)

jag tycker när man kan hantera hästen på ett vettigt sätt i alla gångartet är beredd på att hästen kan kicka dra sig och kunna hantera den sisitationen korrekt. Kunna ha hästen i rätt form, kunna hoppa utan att störa hästen. Sen om man bara ska ut och skogsrida. tkr ja det räcker med att man kanöka,bromsa ,svänga.. sen bara jobba sig upp!!

Men som alla säger man blir aldrig "färdig"klar, inom ridningen:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
150
Senast: Jeps
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
154
Senast: Jeps
·
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 190
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar