När kan man para en tik?

I

ikaros227

Nybörjare på valpar... Känner mig lite dum...:angel:

Men vid vilken ålder kan man låta para en Jack Russel tik?
Jag vill ju vara rädd om min hund och inte göra misstaget att låta henne valpa för tidigt.
Hur många valpar per kull är normalt?
 
Sv: När kan man para en tik?

Jag skulle vänta tills tiken är 2 år i allafall men de finns de som tar tidigare också...
I antalet valpar/kull är nog det mesta normalt.
 
Sv: När kan man para en tik?

2 år brukar man säga att tiken ska vara innan valpning.
Normalt antal valpar per kull är svårt att säga. Små hundar får oftast färre valpar än stora. Ca 4-6 st skulle jag kunna tänka mig är normlt på en JR men man vet ju aldrig. Kan bli bara 1 valp men lika gärna bli 8.
 
Sv: När kan man para en tik?

Min kompis har en JR, och jag tror att den var 2 år vid första valpningen.. :angel: Hon fick 4 valpar första gången, och 4 andra gången.. ;)
 
Sv: När kan man para en tik?

Skulle också säga 2 år, men vissa småväxta raser bör ju få valpar före två års ålder eftersom deras bäcken blir för stelt annars (men när man väl tagit en kull kan man ta flera senare). Vet inte om det gäller JR. Varför inte fråga din uppfödare?
 
Sv: När kan man para en tik?

Jag har hört så olika.
En del säger att man kan para på andra löpet. Vilket jag funderar på om et är ok...
En del säger 2 år vilket jag mer kan hålla med om...
 
Sv: När kan man para en tik?

Har oxå hört båda..
Men det är kanske beroende på ras.. eftersom JRT är färdigväxta före större hundar så borde det väl gå på andra löpet?
En uppfödare som jag känner som gör så iaf..
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 198
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 760
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 930
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 914
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp