När kan man ge fölet salt?

_Yggdrasil_

Trådstartare
Började fundera på det igår. Stoet har haft saltsten hela tiden men när är det okej för fölungen att börja äta saltsten?

Sv: När kan man ge fölet salt?

När en stor del av kosten består av gräs/hö behövs salt. Diar den fortfarande i huvudsak ska den inte ha salt.

Jag brukar inte ge stoet fri tillgång till salt dvs så att fölet kommer åt det. Fölen kan slicka i sig rätt mycket och blir ofta dåliga i magen av det. Har erfarenhet av mitt fkolårsföl :p

Det är bara om fölet är på saltstenen överdrivet mycket (eller om det är svårt att hålla koll på) som du behöver ta bort den.

Jag har alltid saltsten på betet och det har aldrig varit några problem, däremot tar jag bort den i boxen de första veckorna, längre om fölis inte kan låta bli den.

Vid ca 3 mån ålder har mina alltid haft fri tillgång på salt utan problem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 334
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 024
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
529
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar