När kan kattungarna gå ut?

Sv: När kan kattungarna gå ut?

Idag var vi till veterinären med en av ungarna och det visade sig att hon hade en inflammation vid naveln ( har fått den innan hon började gå ut). Diskuterade vaccinering med veterinären. Våran skulle inte vaccinteras förrän tidigast när pencilinkuren är uppäten. I övrigt sa hon att man sällan vaccinterar vanliga huskatter innan leverans eftersom man inte får igen pengarna för det. Nya ägaren brukar då istället få ta ansvaret för det. För henne - hon hon var trots allt veterinär - var det inte alls en så stor grej som det är på detta forum.

Vi har planer på att hitta nya ägare till de där vi ännu inte har hittat någon och därefter föreslå en vaccinering innan leverans om de är intresserade av det. Det är ju något lägre pris att vaccinera en hel kull än att vaccinera alla en och en.
Det är väl inte en fråga om pengar utan om katternas bästa? Att många inte vaccinerar vanliga huskatter är helt sant, men det beror inte på att de inte behöver bli vaccinerade utan att precis så som Snuffsan resonerade,många anser att huskatter är slit och slängvaror som inte är värt att lägga pengar på.
Det spelar ingen roll om du inte får igen pengarna. Kattungarna behöver ändå vaccineras. Föst med grundvaccination sedan revacination efter ca fyra veckor.
Sedan så skulle jag rekomendera dig att byta veterinär. Många veterinärer är inte alls duktiga på katter, däribland din verkar det som.

Vad händer om den nya ägaren helt enkelt skiter i vaccinationen? Ska katten gå ovaccinerad genom livet då?
Det är därför du ska ta ut mer betalt för kattungarna. För att de ska täcka kostnade för bl.a. vaccination och för att avskräcka oseriösa spekulanter.

Senast ändrad:

Idag var vi till veterinären med en av ungarna och det visade sig att hon hade en inflammation vid naveln ( har fått den innan hon började gå ut). Diskuterade vaccinering med veterinären. Våran skulle inte vaccinteras förrän tidigast när pencilinkuren är uppäten. I övrigt sa hon att man sällan vaccinterar vanliga huskatter innan leverans eftersom man inte får igen pengarna för det. Nya ägaren brukar då istället få ta ansvaret för det. För henne - hon hon var trots allt veterinär - var det inte alls en så stor grej som det är på detta forum.

Vi har planer på att hitta nya ägare till de där vi ännu inte har hittat någon och därefter föreslå en vaccinering innan leverans om de är intresserade av det. Det är ju något lägre pris att vaccinera en hel kull än att vaccinera alla en och en.

Jo visst, tänker man bara på pengarna kan man ju skita i det mesta det är sant. :smirk:

Om du vaccinerar dem och tar 500 kr för dem så vet du att det är gjort och kattungarna har ett bra skydd när de flyttar. Om du istället ger bort kattungarna och låter ägarna vaccinera kommer de ändå att få betala runt 500 kr för grundvaccinationen. Är det då inte bättre att göra det redan innan så att kattungarna verkligen får en något bättre start i livet? Om dina kattungars framtida ägare har någon koll på KKL kan du åka på den ekonomiska smällen om kattungarna blir sjuka efter de har flyttat (tex. om de åker på kattsnuva, virus kan ligga latent och bryta ut i samband med flytten). Så det kan vara ekonomiskt att få det gjort innan.

Ekonomiskt sett så är det ju öht. inget bra deal att ha kattungar om man bara ger bort dem eller tar en hunka för dem. De kostar trots allt i mat och avmaskning (som jag tror mig läst att du iaf tänker bekosta dem).

Under de 18 år jag bodde hemma blev vi aldrig av med en kattunge till rovdjur eller rovfågel. En räv försökte en gång, mamma katt tog hand om det. Den räven som nog inte repat sig än (om den ens överlevde).

Jag kör alltså på att mamma katt får bestämma det där.

Under de 18 år jag bodde hemma blev vi aldrig av med en kattunge till rovdjur eller rovfågel. En räv försökte en gång, mamma katt tog hand om det. Den räven som nog inte repat sig än (om den ens överlevde).

Jag kör alltså på att mamma katt får bestämma det där.

Och under de 13 år jag haft katt har jag sett en rovfågel försöka ta min vuxna hane (lyckades inte). Hade det varit en kattunge hade den antagligen blivit fågelmat. Sedan är det antagligen mycket jag inte har sett eftersom vi inte ser vad katten gör hela tiden när han är ute.

Nej, man ser ju inte allt. Men bevisligen har ju kattskrällena överlevt hos oss. :D Kan vara tur, givetvis, att vi helt enkelt har rätt lite rovdjur runt gården.

Men jag tycker ändå det är dumt att ta det osäkra före det säkra. Kanske drabbas t.ex. katten aldrig av kattpest och då är det ju en hemskt onödig kostnad att vaccinera den, men OM den blir sjuk för att man varit så snål och inte ens brytt sig om att pröjsa ett par 100-lappar till vaccination, kan man förlåta sig själv då?

Likaså finns det tusentals katter som går fritt ute utan att någonsin komma i kontakt med ett rovdjur... Men det finns också de katter som går ett helt annat öde till mötes.

Det är väl onödigt att ta risker, så länge det inte påverkar kattens välmående?

I övrigt sa hon att man sällan vaccinterar vanliga huskatter innan leverans eftersom man inte får igen pengarna för det. Nya ägaren brukar då istället få ta ansvaret för det. För henne - hon hon var trots allt veterinär - var det inte alls en så stor grej som det är på detta forum.

1. Byt veterinär.
2. Föregå du med gott exempel då, och visa att det faktiskt finns de som vaccinerar sina huskattungar också! Jag tror att många köpare gärna betalar några hundralappar extra för att få en frisk och vaccinerad katt.

/aiquen, som rentav krävde att få sin huskatt vet.besiktigad och vaccinerad innan köp.

Som sagt jag kommer att komma överens med den nya ägaren. Vi gör upp det innan leverans, vem som skall göra vad. Sen är jag kanske naiv, men jag litar faktiskt på folk. Jag har inte tänkt "ge bort" ungarna till nån idiot som inte bryr sig om att ge dem deras bästa. Oavsett om man tar betalt eller inte för kattungarna som kommer de nya ägarna att ha kostnader varje månad. Jag skall räkna ut vad det kan kosta och vara tydlig i informationen.

Jag kommer aldrig att byta veterinär.

Jag kommer definitivt inte att ta betalt för redan äten mat och redan nersmutsad kattsand. Kattungar är för mig ingen kommers. De är mina bästa vänner och tyvärr som kan man inte behålla alla så framöver blir de någon annans bästa vän.

Ser fram emot en ny helg med sol och vackert väder då vi skall vara ute i trädgården familjen och alla underbara ungar.

Som sagt jag kommer att komma överens med den nya ägaren. Vi gör upp det innan leverans, vem som skall göra vad. Sen är jag kanske naiv, men jag litar faktiskt på folk. Jag har inte tänkt "ge bort" ungarna till nån idiot som inte bryr sig om att ge dem deras bästa. Oavsett om man tar betalt eller inte för kattungarna som kommer de nya ägarna att ha kostnader varje månad. Jag skall räkna ut vad det kan kosta och vara tydlig i informationen.

Jag kommer aldrig att byta veterinär.

Jag kommer definitivt inte att ta betalt för redan äten mat och redan nersmutsad kattsand. Kattungar är för mig ingen kommers. De är mina bästa vänner och tyvärr som kan man inte behålla alla så framöver blir de någon annans bästa vän.

Ser fram emot en ny helg med sol och vackert väder då vi skall vara ute i trädgården familjen och alla underbara ungar.

Det var du som drog upp den ekonomiska sidan, att du inte skulle få tillbaka pengarna som läggs ut på en vaccination så vad ska man tro? Det är ju trots allt inte ekonomiskt att ha kattungar.

Och det är ju fint att du litar blint på alla du säljer katt till. Förhoppningsvis behöver du aldrig vakna upp till verkligheten och inse att det finns människor som inte är ärliga.

Sätter man liv till världen har man ansvar för dem också även om man överlåter dem till någon annan och därför anser jag att man är skyldig sina bästa vänner att ge dem bästa möjliga start i livet.

Där kan jag inte hålla med dig mer. Mitt kräk fick ju kattpest och överlevde och det är inget jag önskar att någon katt ska drabbas av...

Vaccinerade min lilla tös i dag:love: ska tillbaka om 3-4veckor.

Har en fråga, och den är inte menad att "peka ut" någon utan är bara av ren nyfikenhet:

Varför är många så noga med att vaccinera t.ex hund och häst, men inte katt?Vad är det för skillnad?

Jag ser ingen i alla fall:confused:

Nä jag ser ingen skillnad heller. Katter har väl tyvärr alltid haft lägre rang än hästar och hundar, kanske har en hel del med det att göra?

I övrigt sa hon att man sällan vaccinterar vanliga huskatter innan leverans eftersom man inte får igen pengarna för det. Nya ägaren brukar då istället få ta ansvaret för det. För henne - hon hon var trots allt veterinär - var det inte alls en så stor grej som det är på detta forum.

Nä det är inte alltid raskattsuppfödarna får igen pengarna heller för allt de lagt ut :smirk:

En kattunga ska vaccineras när de är 8 och 10 v gamla och sen efter ett år och därefter vartannat år om jag nu kommer ihåg rätt.

Nä det är inte alltid raskattsuppfödarna får igen pengarna heller för allt de lagt ut :smirk:

En kattunga ska vaccineras när de är 8 och 10 v gamla och sen efter ett år och därefter vartannat år om jag nu kommer ihåg rätt.

Nej, om det handlar om att få tillbaka pengarna man lagt ut kan vi nog alla sluta vaccinera. De flesta raskattuppfödare får inte tillbaks hela summan de lagt ut på kattungarna. Vanliga kattägare som inte föder upp får ju definitivt inte tillbaka några pengar på att vaccinera.

Jag ser inte vaccinationer som en pengafråga utan som en hälsofråga.

Vaccinerade min lilla tös i dag:love: ska tillbaka om 3-4veckor.

Har en fråga, och den är inte menad att "peka ut" någon utan är bara av ren nyfikenhet:

Varför är många så noga med att vaccinera t.ex hund och häst, men inte katt?Vad är det för skillnad?

Jag ser ingen i alla fall:confused:

Du får ju en ny katt gratis om din katt går och dör i kattpest. :smirk: Det är en ekonomiskt fråga alltså. Det är billigare att låta en katt dö i kattpest och få en ny gratis än att vaccinera den första... Att katten kommer dö en plågsam död och kan smitta andra katter innan man hunnit isolerade den (om man ens gör det) behöver man ju inte bry sig om. :crazy:

Jag tror många skulle låta bli att vaccinera sina hästar om det inte var så att man var tvungen för att få tävla. Jag skulle inte göra det.

Mina katter vaccinerar jag men jag minns inte om jag gjorde det innan jag släppte ot dom eller inte.

Jag tror många skulle låta bli att vaccinera sina hästar om det inte var så att man var tvungen för att få tävla. Jag skulle inte göra det.

Mina katter vaccinerar jag men jag minns inte om jag gjorde det innan jag släppte ot dom eller inte.

Jag har ingen aning om vad hästar vaccineras mot och om vaccination verkligen är nödvändigt i alla lägen.

När det gäller katt är dock kattpestvaccination något som alla katter borde vaccineras mot eftersom det är ett tåligt virus som kan klara sig i omgivningen många år. Katten behöver tex. inte ställas ut för att smittas med kattpest (katten kommer iofs inte in på en kattuställning om den inte är vaccinerad). Kattsnuva är dock en helt annan femma. Det finns ingen poäng att vaccinera mot kattsnuva årligen om katten är en innekatt som aldrig träffat andra katten, risken för smitta är då väldigt liten.

Det enda vaccin jag ser som en självklarhet är kattpestvaccinet eftersom det är dödligt och man faktiskt inte kan veta vart katten kommer stöta på smittan.

Ändå drar du likheter mellan hästar och katter?

Inom travet är det ovanligt att man vaccinerar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är en familj med två barn (7 och 10 år) som länge tänkt skaffa hund men som inte riktigt kan bestämma vilken ras. Om vi får designa...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 057
Senast: _Zacke_
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 342
Senast: Guldaskig
·
Katthälsa Såvitt jag förstått så räknas katter som seniorer när de passerat 7 år. (rätta mig gärna om jag har fel!) På vilket sätt ser man på dem...
2
Svar
23
· Visningar
4 416
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 913
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38