Sv: När kan jag betäcka mitt ungsto?
Ursprungligen postat av SeagirlM
Jag har en väldigt klar uppfattning om vilka unga ston som skall in i avel som 3-åringar och det är endast ston som har genomfört 3-årstest med DIPLOM eller KLASS1!!! Hårt för många eller??? Annars betäcks så många ston av sentimentala själ... Hon är ju så fiiiiin, det är det bästa stoet jag haft.... osv... TESTA ERA STON OM DOM ÖVERHUVUDTAGET ÄR LÄMPLIGA FÖR AVEL!!! AVEL ska föra stammen frammåt inte bakåt!
Nu lugnar vi ner oss tre hekto...
Menar du att ett sto är olämpligt för avel bara för att hon inte har gått treårstestet?
Menar du att ett sto automatiskt är olämpligt för avel för att hon inte fick tillräckligt höga siffror på treårstestet?
Är det inte bättre att sätta kriterierna annorlunda, att vi ska se kritiskt på våra ston?
Det finns massvis av ston, av alla mäjliga raser som inte går treårstesterna, men som ändå är lämpade för avel. Det finns också ston som får höga poäng på treårstestet, men vars ridbarhet inte är något att hänga i julgranen - ett sådant sto tycker jag inte är lämpligt för avel.
Man måste ibland se längre än näsan räcker och se kvalitet längre än bara siffror på ett papper.
Jag Håller med moderatorn i mångt och mycket, skrev inlägget väldigt provokativt och i affekt efter att jag haft en uppfödare på telefon som jag anser tänker väldigt mkt fel...Jag skriver detta med tanke på halvblodsaveln, övriga raser har jag ingen stor erfarenhet av...
Jag är ledsen över att jag skrev så konkret, men jag har fortfarande en stark åsikt om att för att föra aveln framåt dvs. avelsframsteg på unga ännu ganska oprövade hästar så är 3-årstest resp kvalitets bed samt evt 4-års championat en stor vägledning om att mitt sto har någonting att tillföra svensk halvblodsavel. Sen håller jag med AMEO att ridbarhet är någonting som man kanske missar allt för mkt , men å andra sidan, Vilka avelsmål har dom flesta som betäcker ett el två ston per år? ???
Mitt avelsmål är väldigt solklart, jag betäcker bara ston som haft hoppdiplom alt, tävlingsmeriter upp till minst 140-hoppning, Unga ston tar jag endast en avkomma på sen ska stona ut i sporten och bevisa, ridbarhet, kapacitet, förmåga att lösa uppgifter och helst ha plac i årgångschampionaten, om dom sen tävlar vidare upp till S-klass och sen kommer tillbaka i avelsboxen el via embryotransfer, det är vad jag anser att föra aveln frammåt. Då anser jag att dom bevisat hållbarhet, ridbarhet och ev en genetisk förmåga att kunna avla fram Elit hästar på hög nivå, Jag har oxå en ganska god uppfattning om att att avel är som att spela lotto... Betäck det bästa med det bästa och det kanske bara blir en bra ridskolehäst... Jag anser oxå att vi avlar nuförtiden med hästar som är ganska högt i blod och kanske inte passar gemene man. det är oxå att vara och visa ödmjukhet över att kunna fråga/anlita kompetenta medarbetare/hästskötare/ personal/ryttare etc för att kunna förvalta nutidens avkommor undan gamla/el Moderna ston och hingstar. Jag är själv i sporten, dock inte på elit-nivå, men Har under åren tagit en del plac i 140-hoppning, samt varit avelsverksam sen 1994 inom hopphästaveln. Har fött upp snart 10 avk som visats på 3-års test, alt kval. bed, alt tävlat årgångschampionat med plac varje år samt deltagit i VM-07 för unghästar i hoppning( en valack i och för sig, kan inte tillföra aveln så mkt!?), Jag anser att vi måste vara mera kritiska till ston vi sätter i avel... Vad är avelsmålet?, Vad kan detta sto tillföra Svensk halvblodavel? Hur Blir avelsframsteget med denna parning? mm Jag är öppen för Kritik/jag vill ha en kreativ diskussion/ Jag anser att jag lär varje vecka av personer som sakligt kan framställa sina synpunkter på ett konstruktivt/kreativt samt vetenskapligt sätt!