När kan jag betäcka mitt ungsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare 91caso58
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 746
Sv: När kan jag betäcka mitt ungsto?

Rätt bra tråd att läsa det här, nu funderar jag på om det är nån bra ide att betäcka min som är 3 år och 4 månader idag, räknas ju som 4 åring, men är född så sent. Kanske bör jag vänta ytterligare ett år så hon blir inkörd/inriden först.. men jag har ju längat sen jag hämtade henne att betäcka i stort sett! men självklart går stoets o ev blivade fölis hälsa i första hand..

Fast det borde ju inte vara något problem, hon är ju drygt tre och ett halvt när hon betäcks, och de som nämts i tråden som fått problem har ju varit "riktiga" treåringar, som t o m kanske inte hunnit fylla tre än.

Lycka till!

Här skriver många om att man inte ska betäcka ungston men det är relativt vanligt speciellt utomlands att man betäcker vid 3 års ålder. Sedan börjar vissa tävla och vissa går kvar som avelston hela sitt liv pga den bra stammen o.s.v.

Till TS
kontakta ett stort suteri eller veterinär som du vet har hållt på länge med avel och prata och rådfråga dem i ditt ärende. Tror det är lämpligare!
Lycka till!

Det är relativt vanligt att betäcka 3års ston i sverige också.

Jag planerar att betäcka mina föl när de är 3 år, om jag nu får några ston dvs :angel:

Till TS
kontakta ett stort suteri eller veterinär som du vet har hållt på länge med avel och prata och rådfråga dem i ditt ärende. Tror det är lämpligare!
Lycka till!

Varför inte fundera på de svar du fått? Många av de som svarar har ju fött upp några föl redan och har därmed erfarenhet. Slutligen är det ju du själv som fattar det avgörande beslutet - men man kan ju ändå grundligt tänka igenom det, vilket det ju verkar som att du planerar att göra då du frågar det du funderar på här.

Sedan är det ju bra att ändå prata med en veterinär (Varför inte passa på om du ska vaccinera?) för att få dennes syn.

Själv tycker jag som de övriga att 3 år är minimiålder för betäckning. Det är nog ingen nackdel om stoet är ännu lite äldre när man läser om de ston som inte mentalt (och kanske även fysiskt) varit redo för föl. Men jag förstår att det är jobbigt att vänta. Ta till vara unghästtiden istället... du vet den som väntar på något gott.... ;-)

Senast ändrad av en moderator:

Tjena kompis!

Hon ville betäcka vid 2 redan- det är därför folk har skrivit om att det ibland t o m är för tidigt att betäcka vid 3, som ju för det mesta funkar utmärkt.

Hoppas allt är bra med dig o pållarna :)!

AK

Jag har en väldigt klar uppfattning om vilka unga ston som skall in i avel som 3-åringar och det är endast ston som har genomfört 3-årstest med DIPLOM eller KLASS1!!! Hårt för många eller??? Annars betäcks så många ston av sentimentala själ... Hon är ju så fiiiiin, det är det bästa stoet jag haft.... osv... TESTA ERA STON OM DOM ÖVERHUVUDTAGET ÄR LÄMPLIGA FÖR AVEL!!! AVEL ska föra stammen frammåt inte bakåt!

Jag har en väldigt klar uppfattning om vilka unga ston som skall in i avel som 3-åringar och det är endast ston som har genomfört 3-årstest med DIPLOM eller KLASS1!!! Hårt för många eller??? Annars betäcks så många ston av sentimentala själ... Hon är ju så fiiiiin, det är det bästa stoet jag haft.... osv... TESTA ERA STON OM DOM ÖVERHUVUDTAGET ÄR LÄMPLIGA FÖR AVEL!!! AVEL ska föra stammen frammåt inte bakåt!
Nu lugnar vi ner oss tre hekto... ;)
Menar du att ett sto är olämpligt för avel bara för att hon inte har gått treårstestet?
Menar du att ett sto automatiskt är olämpligt för avel för att hon inte fick tillräckligt höga siffror på treårstestet?

Är det inte bättre att sätta kriterierna annorlunda, att vi ska se kritiskt på våra ston?

Det finns massvis av ston, av alla mäjliga raser :idea: som inte går treårstesterna, men som ändå är lämpade för avel. Det finns också ston som får höga poäng på treårstestet, men vars ridbarhet inte är något att hänga i julgranen - ett sådant sto tycker jag inte är lämpligt för avel.
Man måste ibland se längre än näsan räcker och se kvalitet längre än bara siffror på ett papper.

Mitt eget första hbl-sto i avel fick ihop hela 35 poäng på dåvarande treårspremieringen (1989). Fast hennes bästa egenskaper bedömdes aldrig där, galoppen, hoppningen och framförallt ridbarheten. Alla 3 avkommorna bedömdes som klass 1, varav en med hoppdiplom på 53 p...
Sen finns det klassiska exemplet Princess Fair, som ansågs olämplig för avel på treårspremieringen. Ägaren hade dock andra åsikter och stoet har VÄL förtjänat den elitutmärkelse hon numera innehar. Jag undrar om det finns något annat sto i världen som har lyckats med bedriften att ha TRE avkommor inkvalade till samma OS?

Bra inlägg Ameo!

Man måste väl se 3-årstesten som en del i urvalsprocessen till avelsboxen. Vi får inte glömma att det finns ju andra urval som t ex meriter via tävlingsbanan etc som gör att man väljer att avla på sitt sto.

Är också fascinerad över uppfödare som har gåvan och förmågan att se bortom 3-årstest, Breeder's mm. Tänk att kunna avgöra stoets lämplighet och sedan faktiskt ha rätt när fölet uppfyller de kriterier som dagens avel ska sträva mot :idea:. Här tog ju Ameo fram jättebra exempel så jag drar inte upp några. Tror ni förstår ändå vad jag menar;)

Ursprungligen postat av SeagirlM

Nu lugnar vi ner oss tre hekto...
Menar du att ett sto är olämpligt för avel bara för att hon inte har gått treårstestet?
Menar du att ett sto automatiskt är olämpligt för avel för att hon inte fick tillräckligt höga siffror på treårstestet?

Är det inte bättre att sätta kriterierna annorlunda, att vi ska se kritiskt på våra ston?

Det finns massvis av ston, av alla mäjliga raser som inte går treårstesterna, men som ändå är lämpade för avel. Det finns också ston som får höga poäng på treårstestet, men vars ridbarhet inte är något att hänga i julgranen - ett sådant sto tycker jag inte är lämpligt för avel.
Man måste ibland se längre än näsan räcker och se kvalitet längre än bara siffror på ett papper.

Jag Håller med moderatorn i mångt och mycket, skrev inlägget väldigt provokativt och i affekt efter att jag haft en uppfödare på telefon som jag anser tänker väldigt mkt fel...Jag skriver detta med tanke på halvblodsaveln, övriga raser har jag ingen stor erfarenhet av...
Jag är ledsen över att jag skrev så konkret, men jag har fortfarande en stark åsikt om att för att föra aveln framåt dvs. avelsframsteg på unga ännu ganska oprövade hästar så är 3-årstest resp kvalitets bed samt evt 4-års championat en stor vägledning om att mitt sto har någonting att tillföra svensk halvblodsavel. Sen håller jag med AMEO att ridbarhet är någonting som man kanske missar allt för mkt , men å andra sidan, Vilka avelsmål har dom flesta som betäcker ett el två ston per år? ???
Mitt avelsmål är väldigt solklart, jag betäcker bara ston som haft hoppdiplom alt, tävlingsmeriter upp till minst 140-hoppning, Unga ston tar jag endast en avkomma på sen ska stona ut i sporten och bevisa, ridbarhet, kapacitet, förmåga att lösa uppgifter och helst ha plac i årgångschampionaten, om dom sen tävlar vidare upp till S-klass och sen kommer tillbaka i avelsboxen el via embryotransfer, det är vad jag anser att föra aveln frammåt. Då anser jag att dom bevisat hållbarhet, ridbarhet och ev en genetisk förmåga att kunna avla fram Elit hästar på hög nivå, Jag har oxå en ganska god uppfattning om att att avel är som att spela lotto... Betäck det bästa med det bästa och det kanske bara blir en bra ridskolehäst... Jag anser oxå att vi avlar nuförtiden med hästar som är ganska högt i blod och kanske inte passar gemene man. det är oxå att vara och visa ödmjukhet över att kunna fråga/anlita kompetenta medarbetare/hästskötare/ personal/ryttare etc för att kunna förvalta nutidens avkommor undan gamla/el Moderna ston och hingstar. Jag är själv i sporten, dock inte på elit-nivå, men Har under åren tagit en del plac i 140-hoppning, samt varit avelsverksam sen 1994 inom hopphästaveln. Har fött upp snart 10 avk som visats på 3-års test, alt kval. bed, alt tävlat årgångschampionat med plac varje år samt deltagit i VM-07 för unghästar i hoppning( en valack i och för sig, kan inte tillföra aveln så mkt!?), Jag anser att vi måste vara mera kritiska till ston vi sätter i avel... Vad är avelsmålet?, Vad kan detta sto tillföra Svensk halvblodavel? Hur Blir avelsframsteget med denna parning? mm Jag är öppen för Kritik/jag vill ha en kreativ diskussion/ Jag anser att jag lär varje vecka av personer som sakligt kan framställa sina synpunkter på ett konstruktivt/kreativt samt vetenskapligt sätt!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: bobbbo
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka