När kan jag betäcka mitt ungsto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare 91caso58
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 746
9

91caso58

Hej alla!
Jag har ett mkt fint fölsto som idag är 7 månader. Funderar på att ta föl på henne och vet att först brunsten brukar komma vid 1 - 1,5 års ålder. När är det lämpligt att betäcka om man vill göra det så tidigt som möjligt? 2 års ålder? SVARA :D
Tack för hjälpen:)

Sv: När kan jag betäcka mitt ungsto?

Tre år är den normala åldern då man betäcker ett sto för första gången.

Inte tidigare än tre år !! Även om att det förekommer att man betäcker tvåårsston (vanligast utomlans)

Vad är det som kan hända om man gör det tidigare då?:)

Vad kan hända annars då?:) Om man gör det tidigare alltså?

dom är ej färdig utväcklade själva när dom är 2 så risken är stor att dom ej klarar fölningen eller att bära fölet. jag hade aldrig vågat betäcka innan 3 års älder.. de vore ju korkat å göra de tycker jag. för de förstör offta mer än vad de gör nytta. de e ju samma sak. varför sitter man inte å rider 1 åringar jo för dom e inte färdiga i kroppen precis samma e d emed fölningar dom e ej i närheten av klara när dom e 2 år gammla.

Vad kan hända annars då?:) Om man gör det tidigare alltså?

I bästa fall blir inte stoet dräktigt.

Man rekommenderar INTE att betcäka förrän vid tre års ålder, då stona inte är tillräckligt färdigvuxna varken fysiskt eller mentalt. Sedan FINNS det såklart ston som betäckts vid två års ålder och allt funkar bra, men generellt sett är det ingen bra idé.

Inte ens vid tre år är alla ston färdiga för betäckning. Vet av egen erfarenhet sedan jag hade ett sto som höll på att dö innan fölningen. Hon såg färdig ut vid tre år så hon betäcktes och blev dräktig vid första försöket. Men ju längre dräktigheten gick ju sämre mådde hästen. Hon åt dåligt och var hängig så naturligtvis stod hon under veterinärkontroll. Ca två veckor innan beräknad fölning slutade hon äta helt och även att dricka. Hästen var i proncip skinn och ben med en stor magen. Allt var klart för att hon skulle transporteras och läggas in på djursjukhus nästa morgon, för att kunna ha henne på dropp fram till fölningen.
Nu fölade hon under natten två veckor för tidigt. Men hon började äta och dricka så hon behövde aldrig läggas in.

Med facit i handen så kan lungt säga att hon inte var fysiskt färdig för en dräktighet. Inte heller var hon psykiskt färdig. Så om fölet fötts i det fria som vildhäst hade det dött. Stoet brydde sig inte alls om fölet de första dygenen.
Som treåring var hon 160 cm och mycket ädel i typen. Som sjuåring var hon 167 cm och en mycket rejäl dam. Fick senare reda att familjen var ofta senväxta och att hon inte var ensammen om att växa så mycket så sent.

Det som kan hända är att det kan gå åt storpipan. Både sto och föl kan dö. Men det kan också bara bli så att stoet int fungerar som mamma osv.

Visst har olyckor hänt och det har fungerat, men ingen vettig människa skulle ta risken att betäcka så tidigt

Har egen erfarenhet av detta problemet med ungston som betäcks, Jag betäckte mitt 3-års sto efter 3-årstestet där hon fick hoppdiplom 9/10. "unga prestionsston" snabbt in i avel för att snabba på generationsintervallet. Hon var redan vid seminering mkt ängslig, orolig och mkt stökig och barnslig. Under dräktigheten reds hon en del fram till ca 3 mån innan fölning, kändes helt ok som vilken 3 1/2-åring som helst. Fölade ca 2v för tidigt, allt gick bra och sen började HELVETET på natten. Hon fick "Förlossningshysteri" och vägrade låta fölet dia. Hon slickade på den men sen försökte hon att sparka ihjäl den vid fölets alla försök att dia. Jag var själv den natten... Bremsade stoet och mjölkade ur 4ggr så att fölet fick sin råmjölk. Hon var inte snäll mot mig heller utan det var fullt slagsmål varje gång. kl 7 kom Distriksvet ut och gav Domosedan/turbogesic samt "Snällhormoner" för att hon skulle släppa ner mjölken. Sen under kommande dygn sprutade jag henne ung var tredje timme, bremsade och band upp henne, Efter två dygn accepterade hon ungen men har under kommande 6 mån med fölet vid sidan visat sig vara ganska omogen som mamma. Ex. Fölet har inte fått äta ur samma krubba el samma höhög i hagen, hon har beh den som vuxna hästar i rangordning gör dvs pipigt, sparkat och grinat efter den. Skönt när man äntligen kunde dela på dom...Men då visade hon stor oro och saknad efter den. Detta är ju ingen rolig situation, men dock ganska ovanlig. För det mesat går det ju bra och stona accepterar fölen direkt.

Jag har hört och många av mina kompisar säger att detta är en bra tumregel....

Rid in (då räknar jag 3-årsåldern)....betäck våren efter (alltså samma år som dom ska fylla 4)....

Har hört att då är dom både starkare i kroppen och i psyket....:)

//Domino_s

Hej alla!
Jag har ett mkt fint fölsto som idag är 7 månader. Funderar på att ta föl på henne och vet att först brunsten brukar komma vid 1 - 1,5 års ålder. När är det lämpligt att betäcka om man vill göra det så tidigt som möjligt? 2 års ålder? SVARA :D

I bland tror jag på allvar att folk verkligen är galna!!!

Tycker du att småflickor under 10 år också ska skaffa barn!?

*knapplån*

Någon som vet hur tidigt vildhästar (de ute i det fria) brukar bli betäckta? Jag läste någonstans att när stona får sina första brunster så vandrar de ut från moderflocken för att bli betäckta???

Om den tumregeln stämmer så skulle mitt 1 1/2 åriga sto vara dräktig nu, hon började brunsta i höstas :s Å andra sidan så märker man rätt väl på valacken som går med stona hur han uppför sig mot henne, han bryr sig inte särskilt mycket om henne, medan han blir helt sjövild när de vuxna stona brunstar...

(OBS innan jag får några påhopp om "betäckande valacker"...det är en minishettis på knappt 80 cm och stona är ungefär dubbelt så höga som honom.... :D)

Hej alla!

Tror det är en god idé att låna en bok om avel, fölning, etc på biblioteket, göra prao hos en uppfödare eller leta upp någon utbildning i detta ämnet. Redan den här frågan avslöjar så mycket okunskap så man börjar fundera på hur det ska gå med resten av avlandet. Tror att det skulle vara bra för dig själv med mer kunskap.

Är det seriös avel att inte rida in stona och verkligen se vilka egenskaper dom har hållbarhet bla ,få seriösa använder en hingst helt kravlöst

Rätt bra tråd att läsa det här, nu funderar jag på om det är nån bra ide att betäcka min som är 3 år och 4 månader idag, räknas ju som 4 åring, men är född så sent. Kanske bör jag vänta ytterligare ett år så hon blir inkörd/inriden först.. men jag har ju längat sen jag hämtade henne att betäcka i stort sett! men självklart går stoets o ev blivade fölis hälsa i första hand..

men hjälp låter ju inte så bra :o vad var det för stam på denna ?
har kommit i funder tankar på betäcka Bebb efter 3 års testet med det lät läskigt :crazy:

Tror det är en god idé att låna en bok om avel, fölning, etc på biblioteket, göra prao hos en uppfödare eller leta upp någon utbildning i detta ämnet. Redan den här frågan avslöjar så mycket okunskap så man börjar fundera på hur det ska gå med resten av avlandet. Tror att det skulle vara bra för dig själv med mer kunskap.

Jag jobbade en sommar hos en uppfödare (en av många somrar och uppfödare ska sägas...) som hade ett 4årigt ädlare ponnysto som skulle föla. Hon var sent född själv (augustiföl), var sutten på s.a.s. och betäckt i maj när hon var 3 på pappret men inte in real life. Resultatet blev en liten hingstunge som fick till stor del flaskmatas som nyfödd. Vi hade ständig övervakning på dem första 4 veckorna för att hon inte skulle ha ihjäl honom och fick hålla i stoet för att han skulle få dia alls. Han tydde sig senare till ett äldre sto vars föl han lekkte med och hon adopterade honom självmant. Modern struntade då i honom, förstod inte blodsbanden tror jag.

När hon sedan reds in ordentligt blev det ganska snart problem med bakbenshältor, ryggproblem etc. Detta bottnade i att hennes bäcken blivit skadat, troligen av att bära fram ett föl innan hon själv var färdigutvecklad i kroppen. Fanns inget att göra så hon avlivades innan hon blev 7...

Stoet, numera avlidet, hörde till stofamilj 20 e. Kaliber u. Asignora Ask e. Sonny Boy.
Står själv i valet och kvalet med hennes sista föl som är tre i år. Om jag ska våga eller inte. För även hon ser väldigt färdig ut.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: bobbbo
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka