Sv: När kan jag betäcka mitt ungsto?
Har egen erfarenhet av detta problemet med ungston som betäcks, Jag betäckte mitt 3-års sto efter 3-årstestet där hon fick hoppdiplom 9/10. "unga prestionsston" snabbt in i avel för att snabba på generationsintervallet. Hon var redan vid seminering mkt ängslig, orolig och mkt stökig och barnslig. Under dräktigheten reds hon en del fram till ca 3 mån innan fölning, kändes helt ok som vilken 3 1/2-åring som helst. Fölade ca 2v för tidigt, allt gick bra och sen började HELVETET på natten. Hon fick "Förlossningshysteri" och vägrade låta fölet dia. Hon slickade på den men sen försökte hon att sparka ihjäl den vid fölets alla försök att dia. Jag var själv den natten... Bremsade stoet och mjölkade ur 4ggr så att fölet fick sin råmjölk. Hon var inte snäll mot mig heller utan det var fullt slagsmål varje gång. kl 7 kom Distriksvet ut och gav Domosedan/turbogesic samt "Snällhormoner" för att hon skulle släppa ner mjölken. Sen under kommande dygn sprutade jag henne ung var tredje timme, bremsade och band upp henne, Efter två dygn accepterade hon ungen men har under kommande 6 mån med fölet vid sidan visat sig vara ganska omogen som mamma. Ex. Fölet har inte fått äta ur samma krubba el samma höhög i hagen, hon har beh den som vuxna hästar i rangordning gör dvs pipigt, sparkat och grinat efter den. Skönt när man äntligen kunde dela på dom...Men då visade hon stor oro och saknad efter den. Detta är ju ingen rolig situation, men dock ganska ovanlig. För det mesat går det ju bra och stona accepterar fölen direkt.