När kan hon börja bo "växelvis"?

O

Ohmywhy

Det finns säkert många liknande trådar men jag är väldigt ny i denna sits och skulle behöva tankar från er som varit här...

Separerade nyligen från min dotters pappa (hon är bara några månader). Tufft men nu blev det så. Det jag nu oroar mig för är vad som är "rätt" att göra i uppdelningen. Mitt x vill börja ha henne hela helger när hon är 6 månader, medan jag tycker att det är för tidigt att börja växelbo då.

Han träffar henne nu tre dagar i veckan och då i 2-4h per gång.

Jag vill inte klanka ner och tror inte hon skulle ha de sämre hos honom än hos mig, jag är bara tveksam på att börja växla med nätter osv när hon är så liten?

Har läst rekomendationerna osv vad gäller sånt här men vill höra från andra privatpersoner som varit i situationen, inte bara va psykologer och andra förmodligen väldigt kunniga kommit fram till.

Sv: När kan hon börja bo "växelvis"?

Min dotter fick börja sova en natt hos sin pappa när hon var ett år och då hade hon storebror med sig som var tre år. Tanken var att pappan skulle ha dem varannan helg hela helger sedan men det blev inte så då han avsade sig att träffa dem alls under några år. Hon började åka till honom igen när hon var drygt tre år och efter långsam invänjning så var hon hos honom hela helgerna när hon var runt fyra.

En bekant till mej lät sin son börja åka hela helgerna varannan helg när han var 6 månader och det märktes på barnet att det var inte bra för honom. Alla barn är ju olika så jag tycker att man får prova sig fram och se hur det går helt enkelt.

Om jag hade fått välja så hade jag inte skickat iväg ett barn hela helgen som var under året. Då är det bättre att den parten som inte bor ihop med barnet träffar barnet oftare på veckorna om det är möjligt att ordna. En förutsättning för att kunna vara hos ickeboende föräldern en hel helg är ju att de verkligen träffas också i veckorna. Annars tror jag att risken blir att barnet känner sig otryggt. Det är långt emellan varannan helg när man är liten.

Vad säger familjerätten? Vad är deras rekomendationer nu?

Senast ändrad:

Jo självklart är det olika från barn till barn men vill mest kolla lite hur andra gjort. I min värld är det helt overkligt att ett så litet barn ska växla var den sover samt med vem. Mitt x vill från att hon är 6 månader ha 3 helger per månad och sen träffa henne några timmar 2-3 vardagar för att det inte skall bli att hon hinner "glömma" och därmed skulle känna sig otrygg. Detta under tiden jag är mammaledig. Längre fram vill han ju att vi ska ha varannan vecka, när hon går på dagis osv.

Hon är en väldigt lätt bebis och har hitills obekymmrat somnat även borta. Men känner ändå att detta kan ju ändras när hon blir några månader till och troligtis blir ännu mer medveten om världen runt henne. Suck! Det är så svårt att veta vad som är rätt mot henne för de är det enda som spelar någon roll.

Familjerätten säger i stort sett att de tycker att de är bra att han ser till att träffa henne så tätt och att det mycket väl kan vara en bra lösning så som vi pratat om. Men samtidigt så är det jag som på många sätt bestämmer hur det får bli, pappan har ju som lagen ser ut idag inte alls lika stora rättigheter när man inte va gifta osv. Men vad familjerätten säger känns rätt ointressant för mig, jag vill bara att vi kommer överrens och att de blir så bra som möjligt för vår dotter.

Från fem års ålder är barnet moget för växelvis boende, det tar nästan tre år för barnet att få en egen jag upplevelse, att de förstår att de är en egen person, så att innan dess låta barnet bo varannan helg eller varannan vecka är mycket olämpligt!

Att låta ett spädbarn göra detta är fullständigt vansinnigt, ett spädbarn ska vara hos sin mamma eller pappa eller båda samtidigt! Inte lite hos mamma och sen lite hos pappa!

Mamma och pappa behöver självklart inte vara biologiska förståss! Men det ska vara samma person dygnets flesta timmar hela spädbarnstiden!

har du ensam vårdnad? Jag tycker det låter toppen han vill ha barnet så ofta! varför inte låta honom vara pappaledig efter sex månader istället för att ha varannan helg å så. Så har du honom först ett halvår och han kommer ofta på besök och sen tvärtom? (vet inte hur det blir för barnets psyke.. men om han träffar barnet ofta så borde det väl inte vara problem????)

Från fem års ålder är barnet moget för växelvis boende, det tar nästan tre år för barnet att få en egen jag upplevelse, att de förstår att de är en egen person, så att innan dess låta barnet bo varannan helg eller varannan vecka är mycket olämpligt!

Att låta ett spädbarn göra detta är fullständigt vansinnigt, ett spädbarn ska vara hos sin mamma eller pappa eller båda samtidigt! Inte lite hos mamma och sen lite hos pappa!

Mamma och pappa behöver självklart inte vara biologiska förståss! Men det ska vara samma person dygnets flesta timmar hela spädbarnstiden!

Var kommer den informationen från? De rekommendationer jag fått nu var att det från 3 år skulle kunna vara ok med växelvis boende, givetvis kan det vara olika lämpligt för olika barn.

Men har flera i min närhet som haft delad vårdad och då varannan vecka från att barnen varit i 3-4 års åldern och de barnen mår bra och verkar väldigt trygga. (Jag har bott med ett barn som hade de så själv och hon var en otroligt lycklig liten tjej). Så var bara nyfiken var jag hittar den informationen om 5 år?

Ja de här med spädbarn är ju givetvis svårt att avgöra vad som är bäst. Jag vill ju att hon har bra kontakt med sin pappa och att de ska träffas mycket. Men att han och jag skulle umgås 5 dagar i veckan bara för att de ska ha bra kontakt är inte hållbart och skulle bara innebära problem i slutänden. Samtidigt tror jag att de är riktigt illa om de inte träffas väldigt tätt, då tror jag eventuella övernattningar skulle bli ännu större problem. Hon måste ju känna sin pappa för att de ska kännas bra att hon är där.

När vi separerade var min dotter 14 månader, och då började vi med 2-3 dagar i veckan hos pappa. Alltså varannan vecka fre-lör-sön, och varannan vecka ons-tors.
Men den tiden har utökats nu, pga av mitt arbete. Jag jobbar långa och sena pass, så vi har ca 3 dagar var nu. Alltså 3 dagar hos mig, 3 dagar hos pappa, 3 dagar hos mig o.s.v.
Det funkar för oss än så länge. Hon känner på sig när det börjar närma sig "pappa-tid" och då börjar hon ropa på pappa och peka ut genom fönstret och säga pappa. Varannan vecka skulle jag inte klara av, och jag tror inte att det är bra för barnet heller att vara så länge borta från mamma/pappa när den är så liten.
Finns det inte sånadär samarbetssamtal som man kan gå på? för att bestämma sånt där?

Var kommer den informationen från? De rekommendationer jag fått nu var att det från 3 år skulle kunna vara ok med växelvis boende, givetvis kan det vara olika lämpligt för olika barn.

Men har flera i min närhet som haft delad vårdad och då varannan vecka från att barnen varit i 3-4 års åldern och de barnen mår bra och verkar väldigt trygga. (Jag har bott med ett barn som hade de så själv och hon var en otroligt lycklig liten tjej). Så var bara nyfiken var jag hittar den informationen om 5 år?

Ja de här med spädbarn är ju givetvis svårt att avgöra vad som är bäst. Jag vill ju att hon har bra kontakt med sin pappa och att de ska träffas mycket. Men att han och jag skulle umgås 5 dagar i veckan bara för att de ska ha bra kontakt är inte hållbart och skulle bara innebära problem i slutänden. Samtidigt tror jag att de är riktigt illa om de inte träffas väldigt tätt, då tror jag eventuella övernattningar skulle bli ännu större problem. Hon måste ju känna sin pappa för att de ska kännas bra att hon är där.

Det är ingen information, det är fakta genom högskolestudier!:) Samt diskussioner med vänner som läst psykologi samt utveckling på universitet om barns utveckling etc!

Det är ingen information, det är fakta genom högskolestudier!:) Samt diskussioner med vänner som läst psykologi samt utveckling på universitet om barns utveckling etc!

Ok, men de rekomendationer som man får via familjerätt osv bör ju vara grundade på en helt del erfarenhet och forskning de med. Så de är givetvis svårt att säga vad som är rätt.

Uppfattade ditt inlägg lite som att "så är det" och de va de jag blev förvånad över eftersom jag inte läst det någonstans och varken barnpsykologen jag varit i kontakt med eller familjerätten delar den. Men de var säkerligen jag som missuppfattade inlägget, är lite känslig över allt just nu.

Men uppskattar åsikten, de va ju just olika åsikter och erfarenheter jag efterfrågade :).

källa på de studierna tack! Har jag aldrig hört om så det hade varit intressant att veta och läsa dem :-)

Skulle också vilja veta mer exakt. Det är inte vad jag lärt mig på socialhögskolan och utbildning inom familjerätt, där talar man om tre år för vecka/vecka. Yngre barn ska ha kortare intervaller.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 111
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka