När KAN era hundar ett nytt moment?

F

Fine

Ofta på olika hundforum dyker frågan "Vad kan din hund?" upp, och svaren blir en rad konster och alla möjliga färdigheter. Min fråga är: när anser ni att hunden KAN ett visst moment? Antar att det finns en del olika definitioner på det och tycker det skulle vara kul att veta hur ni resonerar.

Sv: När KAN era hundar ett nytt moment?

När hunden direkt på kommando utför ett moment var gång jag ger ett specifikt kommando, så anser jag att hunden kan momentet.

Oavsett om det gäller styrning (höger, vänster, framåt, bakom, ligg)på 500 meter eller "spela död" och liknande..

När hunden förstår mitt ord. Jag ska kunna sätta hunden 20 meter bort och säga något utan att visa något med kroppen eller att det är situationsbundet på annat sätt. Jag ska kunna säga tass och då ska hunden lyfta tassen trots att den sitter där borta.

Jag håller med er som svarat. Tycker ofta man hör folk säga att det här kan deras hund egentligen. Det är därför jag funderar på när man anser att hunden kan något.

Jag har insett att min hund egentligen inte kan någonting. Alla kommandon är situationsbundna för henne så att apportera utanför lydnadsplanen går inte och om man går bakom matte vet man inte vad ligg betyder. Så just nu säger jag bara att det enda min hund kan är hit.

För om hunden kan ett kommando så ska det också kunna utföras oavsett de yttre betingelserna. Hunden ska kunna sitta även om den är 50 meter bort och liknande.

när jag har stimuluskontroll på beteéndet,dvs hon erbjuder beteéndet direkt när jag ger komando,men inte när jag ger nåt annat komando.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 266
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel