När jodopax?

Sv: När jodopax?

Frågar jag min veterinär, samt några andra veterinärer i min närhet, svarar de att jodopax är bra på färska sår, då man dödar bakterier samt att det blir rent. Däremot bör man ej använda det som "varje dag" rengöring av äldre sår, eftersom att man då förhindrar/bromsar läkeprocessen eftersom jodopaxen även dödar de läkande faktorerna.

Tycker detta är ett vettigt resonemang. Vet. rekomenderar annars koksaltlösning,tvål och mycket vatten.

Ok, så man kan alltså snvända jodopax i förebyggande syfte, så tillvida att ett sår sitter på ett ställe som utsätts för bakterier?

Jodopax används absolut av veterinärer vid flera indikationer, dock inte vid rengöring av rena sår.

Varför rengöra rena sår? :angel:

Nämen allvarligt talat så anväder jag jodopax till färska sår på hästen. Har aldrig märkt av att det är negativt för såret. Men har såret blött sig rent själv så använder jag inte jodopax, då tar jag bara lite lite tvål och vatten och blaskar, torkar med bommul och lägger på en vit supersalva som torkar och skyddar och dödar ev bakterier och infektioner som jag glömt namnet på för att det var så länge sen som jag använde det :o Om såret är under läkning och ser fräscht ut så tvättar jag det inte alls. Bättre låta hästen läka det från insidan själv!

Nackdelen med jodopax är att det tar bort ALLA bakterier, även de bra bakterierna! Jag använder helst inte jodopax alls på sår, möjligen om jag inte har något annat att tillgå, men då ordentligt utspätt, ung så det ser ut som milt te. Annars föredrar jag sprit. Sedan för infekterade sår så finns det något.. som jag inte minns vad det heter. det kokar rent såren, svider inte men tar bort alla dåliga bakterier och lämnar kvar de bra. funkade toppen på min, fördelen är att man inte behöver vara orolig för att ta för mycket och kan ta "lite mer för säkerhetsskull" och behöver inte oroa sig för att bränna hästarna.

jag har blivit avrådd från vet att använda jod.
såg även att någon skrev att man kunde använda det på hundsnoppar... vet iof inte hur man gör vid betäckningar osv, men när jag skulle köpa min häst så hade han en irritation i skapet, då berättade förra ägaren att hon tvättat det med jod, vets kommentar blev då "ja jag hade då inte velat tvätta mig med jodopax där nere :crazy:"

till sår har jag fått lära mig att lactacyd och sprit.
jod kan man använda till hovar, bra för att dra ut ev hovbölder osv (ställa hovarna i jodbad, men man måste vara noggrann med att spä ut det ordentligt med vatten, spec på vita fötter.. annars är det lätt att jodden ger brännskador)

Sedan för infekterade sår så finns det något.. som jag inte minns vad det heter. det kokar rent såren, svider inte men tar bort alla dåliga bakterier och lämnar kvar de bra. funkade toppen på min, fördelen är att man inte behöver vara orolig för att ta för mycket och kan ta "lite mer för säkerhetsskull" och behöver inte oroa sig för att bränna hästarna.

Kan det vara väteperoxid du menar:confused:
Har iofs hört att det ska svida en del...
Används som jag har förstått det främst på sårfickor.

Tack för alla svar!

Jo jag har använt jodopax de gånger desinfektion har varit nödvändig. Dock brukar natriumklorid torka ut ganska bra av uppenbara skäl. Och hästsalva för att inte få in smuts. Tusen tack:bow::bow::bow:

Jag använder aldrig jodopax till att tvätta vanliga småsår med då det dels känns för starkt och dessutom är det bakteriedödande och dödar alltså både dåliga och bra bakterier. Så är det ett enkelt, okomplicerat småsår tvättar jag av det med lactacydtvål och vatten.

Däremot använder jag jodopax till att göra jodopaxomslag med.

Kan det vara väteperoxid du menar:confused:
Har iofs hört att det ska svida en del...
Används som jag har förstått det främst på sårfickor.

japp det är väteparoxid jag menar!
jag använde det massor på min när han fått ett JÄTTE balltramp, han hade JÄTTE ont och gjorde inget som helst tecken på att det skulle svida eller göra ont.

Jag brkar använda klorhexidin till sår, öfr det dödar inte de bra bakterierna, som jodopax gör, det dödar ju alla bakterierna.

Nja, förebyggande vet jag inte, men om du har ett sår som sitter tex lågt så att det kommer in jord och smuts i det, då vet du att det utsätts för bakterier. Likaså om det sitter så att det utsätts för träck.
småsår tvättar jag oftast med lactacyd eller koksalt istället.

Jag brkar använda klorhexidin till sår, öfr det dödar inte de bra bakterierna, som jodopax gör, det dödar ju alla bakterierna.

Klorhexidin är ett antiseptikum med effekt mot staffar, streptokocker och flertalet gramnegativa. Hit hör såväl "goda" som "onda" bakterier. Sårinfektioner orsakas dessutom ofta av kommensaler, dvs bakterier som tillhör hudens normalflora och alltså går från att vara "goda" till "onda".

Jag har alltid hört att man ska använda jodopax på infekterade sår, men koksaltlösning eller liknande på rena sår.

Nu kan jag tillägga något i den här diskussionen.

Hade nyss vet ute för det enorma balltrampet hästkräket dragit på sig. Jag försökte spela duktig o veta att man inte ska använda jodopax på något... MEN vet talade om att balltrampet var det enda.
- Men jodopaxet tar ju död på ALLA bakterier, även de bra! :confused:
Just precis!, svarade vet!
Som det här balltrampet ser ut, så måste fliken dö för att sedan klippas bort. Nu ska vi ta bort alla bakterier, ALLT i fliken. Detta är enda tillfället vi använder jodopax på sår :idea:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 190
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 239
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 315
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka