Man måste tvinga sig själv bara, jag har samma problematik.
@SiZo förslag är jättebra.
Jag tycker också det brukar hjälpa att börja med att strukturera upp vad som ska göras. Det kan vara att dela upp det i kategorier, eller göra listor.
Samma teknik går att applicera på typ städning. "Jag måste städa huset men orkar/kan/vill inte, det är så mycket att göra att jag inte vet var jag ska börja och inget blir gjort"
Börja med att skapa kategorier, typ Kök, Sovrum, Badrum osv. Under Badrum gör du sedan en checklista, typ såhär:
- Skura toan
- Torka av handfatet
- Torka ur badrumsskåpet
- Töm luddfiltret i torktumlaren
- Dammsug golvet
- Skura golvet
När du strukturerat upp hela ditt jobb (Städa huset) så är det dags att börja, välj en attackpunkt, typ badrummet då. Här kan man göra som
@SiZo och sätta en timer för hur länge man ska jobba. Personligen för mig så fungerar det bättre att sätta timer på min "rast". Antingen kan man sätta en faktiskt timer eller så använder man något man gör som referens. Jag spelar ju dataspel så jag brukar göra så att emellan varje "match" (ca 20 min) ska jag göra EN punkt från listan. Så jag kör en match, går och skurar toan, kör en till match osv.
Det kan kännas som det är en långsam process, och det är det, men det är snabbare än ingenting och håller man på länge nog får man oväntat mycket gjort. Dessutom är det lätt hänt att man gör lite mer än man "måste" när man ändå är i farten.
Hur du än väljer att göra så kokar det ändå ner till samma i slutändan: Det är bara att sätta igång. Hur jobbigt det än är. Jag lider ju av depression i skov och perioderna jag har det jobbigare kan jag "fastna" i bilen efter jobbet, liksom bara sitter och tomglor och orkar inte kliva ur. Då kan det ibland hjälpa att jag säger högt för mig själv "Nu räcker det, nu går vi in, ett, två, tre, kör!" så reser jag mig bara. Bara att bita ihop för jag kan ju inte sitta där tills jag dör.