När inte pengarna räcker till...

Sv: När inte pengarna räcker till...

Usch det där är så jobbigt.. Jag har varit i samma sits innan..jag fick min första hund när jag var 12..och den skulle vara en present av pappa för han och mamma skulle skilja sig, så han ville inte att jag skulle vara ledsen och ha något annat att tänka på så han köpte mig hunden...vilket mamma absolut inte ville ha..men jag skulle ju trots allt bo hos mamma... Så jag hade ALLT ansvar på mig själv redan som 13åring att lösa med hundvakt när jag var i skolan, och att göra allt från att mata och rasta till att skaffa fram pengar till veterinärkostnader... Nu i efterhand inser jag hur oansvarigt det var av båda mina föräldrar att "gå med på det", trots att det självklart var jag som tjatat om en hund hela livet..
Hunden var iaf en kinesisk nakenhund PP och hade även den väldigt dåliga tänder och ca 2-3 ggr/år var jag tvungen att rensa tandsten, och även ofta trimma ner henne då hon väldigt snabbt fick tovig päls...så det kostade mig en hel del och jag fick alltid lägga ut från mitt barnbidrag på henne.

Detta blev ju lite OT nu...men det jag bara ville säga är att jag tycker föräldrar borde inse att de måste ta mer ansvar, och egentligen vare sig de vill eller inte så ÄR DET DERAS ANSVAR att se till att djuret mår bra...
Mina föräldrar har iaf fått höra av mig såhär i vuxen ålder hur dåligt det var av dom att låta ansvaret ligga hos ett barn. Det sa jag bara för att mamma skaffade fler ungar senare och tänkte nu skaffa katt till lillebrorsan (5år) bara för han ville ha det, trots att hon inte vill ha djur hemma.... Jag fick henne på andra tankar iaf, vilket jag är glad för.

Hur som helst, hoppas allt ordnar sig för dig och vovven..och att dina föräldrar till sist inser att ansvaret ligger hos dem.

Ska diskutera detta med vet :)
Jag skulle gärna ge ben osv till honom men han har aldrig gillat att tugga på ben , och är lite försiktigt med saker som är hårda att tugga.
Har sett att det finns någon sorts tabletter som man kan ge hunden som förebyggande? Plaque off tror jag det heter , någon som har testat?

Jag har testat plaque off, fast i pulverform som strös på maten, på både katt och hund. Märkte dessvärre noll förbättring på något av djuren.

Om du t.ex. kan hitta revben från kalv/lamm med lite köttrester på, då kanske han blir intresserad av att tugga? Men det måste vara små ben som inte blir övermäktiga för honom. Bor du i närheten av Sthlm kan jag tipsa om inköpsställen.

Det finns "godis" som är i form av tandborstar och sådant, det kanske hjälper?

Jag menade inte att skälla på dig, jag blev bara upprörd över att dina föräldrar inte tar sitt ansvar!

Jag förstår att du älskar din hund och jag hoppas att det löser sig nu!

Vi har papillons och chihuahua här hemma och de har ofta tandsten och vi går 1-2 ggr/år och gör en ordentlig sanering. Vi har provat plaque off men jag tycker inte det gör någon skillnad. Vi borstar tänderna varannan dag och så får de tuggben och morötter regelbundet. Att din hund inte velat tugga på hårda grejer kan ju vara att han har ont i munnen iom tandstenen?

Du kanske kan ha ett litet "hundkonto" där du kan lägga undan pengar när du har möjlighet, och använda vid såna här tillfällen :idea: Lycka till hos vetten på måndag!

Morötter? hjälper det? :) Inte för att jag vet om han skulle äta det men..
Han har inte ätit på hela sitt liv och han har ju inte haft tandsten då så tror inte de är det :) dock har jag inte provat heller på länge så kanske borde köpa något sorts ben :) Är inte denta stix lite mjukare än vanliga ben? Och borde inte de vara bra för munnen? :)
Så plaque off hjälper inte , finns det några andra sk.a "mediciner" som kan förebygga?

Denta sticks har jag faktiskt märkt en förbättring på hundarna när de fått. Nackdelen är att de ska ha en om dagen så det kostar ju en del. Men på t.ex. rusta brukar de säljas billigt, eller stormarknader, i storpack.

knapp

Om plaque-off funkar beror ju en del på hur noga hundarna tuggar maten, slänger de i sig blir det inte så mkt till effekt. Leonbergern tuggar noooga och på henne funkar det perfekt, man känner på andedräkten om man glömt ge några dagar. Mycket lite tandsten. Har börjat ge äldsta chin åxå och bara på 3 månader är det rätt ordentlig skillnad. Den tar ju inte bort rejäl tandsten som redan finns, men det stoppas upp o blir inte mer iaf. Men även han äter sin mat lååångsamt.

Detta tips fick jag av min uppfödare när vi skaffat vår första Golden hane för 13 år sedan; Använd en vanlig rundad matkniv (ej spetsig) och skrapa bort tandstenen försiktigt med den rundade delen, ej där tänderna på kniven sitter. Jag tycker det har varit lätt att fort bort tandstenen, då den lossnar som i flagor, men visst man måste gå nära tandköttet för att få bort det värsta, men håller man undan så tar det tid för tandstenen att komma tillbaka och tandköttet håller sig friskt och fint. Om man dessutom vänjer hunden vid att man vill kika i munnen från att den är valp, så brukar det inte vara något problem att komma åt!
Detta har vi gjort ett par gånger per år, och hundarna har knappt haft någon tandsten alls! Dessutom äter de mycket på hårda märgben som hjälper till att hålla munnen frisk. Detta är inget jag rekommenderar om du har en hund som är ovan vid att man pillar i munnen och inte heller till den som har en hund med extremt mycket tandsten!

Nu är tandstenen borta. Hunden är lite ynklig och trött , och piper endel. Han var lite orolig när han kom hem och kollade runt en del men nu sover han så lungt här brevid mig på soffan.
Allt gick bra hos veterinären , dom tog bort en liten tand men inget som han kommer att störas av.
Dock blev det väldigt dyrt , hela 2000kr :O

Skönt för han nu:laugh:

Dock kan jag tycka det är billigt, här runt omkring säger alla(djursjukhusen) runt 4000 kr men kan bli billigare och dyrare. Och med tanke på att din vovve tydligen hade mycket tandsten så tycker inte jag att det va något farligt pris. Dock mycket för en ung som dig som inte ha någon inkomst.

Eloge till dig som tog saken i dina egna händer och fixade en lösning:banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
476
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka