När inte pengarna räcker till...

Eijya

Trådstartare
Det är så att min phalene hane har tandsten , igen. Har varit och tagit bort 2 gånger redan för några år sedan , det är nu på äldre dar han har börjat få problem med det.
Jag brukar borsta hans tänder 2 gånger i veckan men endå så kommer tandstenen upp efter hand.
Just nu har han mycket tandsten och man ser att tandköttet är inflamerat :(
Problemet är att jag fortfarande bor hemma och är fattig student och mamma eller pappa har inte heller pengar till att åka och fixa tandstenen just nu.
Så jag undrar finns de nåt som jag kan göra för att underlätta för min hund tills vi har pengar att ta bort tandstenen? Något som hjälper så att han inte behöver gå runt och ha ont?
Tacksam för svar

Sv: När inte pengarna räcker till...

Om du har haft samma veterinär hela tiden, så kanske du kan få dela upp kostnaden?

För har han ont och även inflammation så bör han nog in, för jag antar att även en hund kan få tandlossning?

Vad kostar det o ta bort tandsten då?

Du kanske kan ta något extrajobb och få lönen i förskott? Sälja något du har hemma? Kläder eller vad som helst!

Precis! Försök att sälja saker på Tradera. Är tandköttet inflammerat så behöver du göra något nu så att hunden inte drabbas av tandlossning.

Även om du säljer saker så kan det ju ta en vecka eller två innan du har fått pengar samt fått en tid hos veterinären. Under tiden kan du på de områden av tandköttet som du ser är rött badda med Corsodyl munskölj. Men hunden får inte svälja det eftersom det innehåller klorhexidin och annat som inte är så bra att få i sig. Borsta varje dag och badda lätt med Corsodyl efteråt. För att komma åt bra så kan du ta en bomullspadd som du fuktar med Corsodyl och linda runt fingret. Då kommer du även åt långt in i munnen.

Men observera att det inte är istället för veterinärbesöket! :)

Tack så mycket för tipsen! Hade inte tänkt på att jag kan sälja saker , jag har ju en hel säck med kläder som jag inte använder som jag kan sälja :) Ska också prova badda med corsodylen, han äter normalt så jag tror inte han har så ont men det ser ju inflamerat ut så han har nog garanterat ont :(
Mina föräldrar förstår inte heller att det blir ju bara dyrare ju längre man väntar....dessutom kan ju tänderna börja lossa som några av er har skrivit här.
Men ska lägga ut kläder o andra saker nu till salu och se hur mycket jag får sålt :)
Jag är inte helt säker på vad det kostar men det borde vara någåt på 1500 då han måste sövas.

Jag brukar peta tandsten själv på mina hundar. Har köpt ett par olika instrument på Teba, finns säkert i de flesta djuraffärer. :)

Jag brukar peta tandsten själv på mina hundar. Har köpt ett par olika instrument på Teba, finns säkert i de flesta djuraffärer. :)

Fast det finns ju flera problem med det; hunden ska acceptera det, man ska veta vad man gör, och man ska få bort allt även på tänderna längre in- incisiverna är ju inte de tänder hunden använder mest men de många verkar fokusera på. Likadant är det omöjligt att få bort tandsten under tandköttskanten särskilt snyggt o djurvänligt på egen hand- och är tandköttet inflammerat är nog risken stor att det sitter skit där med. Har själv en som ska in för sövning på fredag och har konsulterat en tandläkare för att glo i käften på honom innan av ren nyfikenhet :o

KL
Tog nyss lite usla mobilbilder i dåligt ljus på en av framtanden , om framtänderna ser ut såhär , hur ser då de bakersta tänderna ut? :S
För övrigt mycket dåliga bilder som inte heller visar tandköttets inflamation. Han har också en jätte liten framtand som är helt täkt av brun tandsten :/
6hq1k8.jpg

33kzlmf.jpg

Letade efter alla dom kläderna jag tänkt sälja utan resultat, fick sen veta att mamma redan fört bort dom till någon insamling...
Hur skall jag nu göra? själv har jag inga pengar och inte tid till något extra jobb, och pappa vägrar att kolla på hans mun eftersom han vet hur illa det är. Självklart förstår jag att dom inte har pengar just nu till extra utkomster men om man har en hund är det väl ett ansvar att se till att den mår bra , eller hur?
Dom kan väl inte tänka att jag som 17 åring ska ha råd med veterinär :S

Angående inflamationen, hur stor är risken att den sprider sig till andra delar av kroppen?

Senast ändrad:

Inte för att vara elak men det är din :devil: skyldighet att se till att hunden kommer till en veterinär! Just nu utsätter du din hund för onödigt lidande och det är INTE OKEJ!

Om din mamma och pappa lät sin minderåriga dotter skaffa hund är dom också skyldiga att hjälpa både hunden och dig.

du , jag fick hunden när jag fyllde 9 då visste jag knappast att jag skulle vara skyldig som 17 åring att betala vet. Jag gör faktist allt jag kan för att få ihop pengar till veterinär. Har t.om. frågat min pojkväns föräldrar om dom kan låna pengar men dom svarade att dom skulle tänka på saken,får hoppas på det bästa.

Hoppas du får låna pengar av någon.
Tandsten kan leda till paradontit (tandlossning), vilket orsakar smärta. Om hunden inte behandlas så kan bakterierna, om det går tillräckligt långt, spridas med blodet och orsaka bekymmer i olika organ.

Hoppas dina föräldrar förstår allvaret i det hela.
När ni väl fått hundens mun fixad så är tandborstning dagligen, helst, jättebra för att få bort plack som i sin tur bildar tandsten.

Det där va väl ändå ganska onödigt.
Jag anser inte att det är TS ansvar utan hennes föräldrars ansvar då hon inte ens är myndig.
Men visst ska inte hunden behöva lida för det, men TS försöker ju iaf lösa saken.

Det enda jag kan tipsa om i detta läge är väl att kanske be en veterinär ringa upp dina föräldrar och förklara allvaret.

Kan du inte sitta barnvakt lite nu och då? Och lägga undan pengarna till nästa gång? Tid att jobba extra brukar gå att hitta när man måste.

Åk till distriktveterinärernas mottagning, där behöver man inte betala direkt utan dom skickar faktura.

Inte för att vara elak men det är din :devil: skyldighet att se till att hunden kommer till en veterinär! Just nu utsätter du din hund för onödigt lidande och det är INTE OKEJ!

Om din mamma och pappa lät sin minderåriga dotter skaffa hund är dom också skyldiga att hjälpa både hunden och dig.

Det är inte TS skyldighet att ta hunden till veterinären, däremot är det TS FÖRÄLDRAR som är skyldiga det i.o.m att TS inte är myndig.

TS, det är enligt lag ägarens skyldighet att se till att djuret inte far illa. Just nu är jag på språng och hinner inte kolla upp det själv, men om du eller någon annan kan hitta lagen så kan du visa upp det för dina föräldrar så kanske de förstår att det är deras plikt att ta hunden till veterinär.

KL

Jag försökte prata med pappa idag , han lyssnade inte på mig övh och sade att han har pengar om 2 månader. Men om 2 månader kan det vara för sent eftersom det redan ser förjävligt ut i hans mun.
Så jag har bestämt att jag själv ringer och bokar en tid , och så lånar jag pengar av min pojkvän som jag sedan betalar tillbaka efter hand. Då kan jag sedan säga till mina föräldrar "Han har tid den x kl x och "pojkväns namn" lånar pengar till mig.
Då kan dom fan sitta där och skämmas...

Prata med veterinären då om vad ni mer kan göra i förebyggande syfte så att det inte blir så illa igen. Ev. ett foderbyte. Mina hundars tänder är som finast när de äter färskfoder och får färska ben att gnaga på, t.ex. Det ser ut att vara en liten hund (?) så då är den dessutom billig att utfodra.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
476
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat