När hovslagaren kommer...

Sv: När hovslagaren kommer...

Vi har våra hästar uppbundna i stallgången i grimman, struliga tvååringen har halsring. sen är vi givetvis med och håller, lungar mm om det behövs.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Uppbunden!

I vårt stall finns en häst som enligt ägaren inte kan stå uppbunden (och när h*n är med så kan den iofs inte det heller, trampar runt och är nära "panik"...).

Men när medryttaren är där, eller om hovslagaren kommer och skor utan att någon är där, då går det jääättebra!;)
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Står och håller, eftersom jag ändå är där och min häst dessutom tycker att hovslagarn är helt otroligt trist som håller på med hennes fötter istället för att kela med henne...:p
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Lös. Min pålle har lärt sig att stå stilla, så det går hur bra som helst. Han står alltid stilla lugnt och fint. :)
 
Sv: När hovslagaren kommer...

alla mina tidigare har stått upbundna men Totte är lite speciell, hn är betydligt lugnare om han är lös o jag håller honom, han vill gärna ha en grimma eller ngt att tugga på :p
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Intressant att se att det varierar så mycket! Jag har hittills stått och hållt min häst, men hon är TRAMSIG. Inte det minsta rädd, det märker både jag och hovslagaren, men hon har en massa strunt för sig. Jag ska prova att ha henne uppbunden nästa gång och se hur det fungerar. Det är bara lite svårt med bra utrymme när hon är i väg på bete. Vi var i föräldrarnas garage sist och skodde, och förhoppningsvis ska jag kunna ordna uppbindning där inne.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Både och.

Hästar som är oroliga i stallgången eller inte helt säkra har jag hållt, sen har jag jobbat framåt så att de stått uppbundna och jag stått brevid, sen har jag dragit mig därifrån och de står själva uppbundna.

allt beror på hästen och hur den är i stallgången och uppbunden.
med en häst som inte är 100 skulle jag aldrig utsätta varken hovslagaren eller hästen för ett ev. scenario i stallgången där hästen blir rädd och slänger sig. tills man är så säker på hästen som det går står man brevid.

man kan slå hjäl tiden med en massa trevligt skvaller och skitsnack med hovis, om man har en så trevlig en som jag. dessutom ett ypperligt tillfälle att fråga om hovarna, hur och varför den skos som den gör, hur hovslagaren tänker, och rent allmänt - lära sig mera om hovvård!
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Nej, självklart har jag inga tankar på att gå ifrån hästen, men jag TROR att hon tramsar mindre om hon står uppbunden och jag står brevid och kanske kliar lite. Rädd är hon inte det minsta, men som sagt en liten tramsa, det är hon!

Jo, jag har också en jättetrevlig hovis (äntligen hittat en trevlig OCH duktig :D ) och skulle gärna fokusera mer på att prata med honom än att hålla fast ett stycke fjantigt haflingersto...
 
Sv: När hovslagaren kommer...

pinky skrev:
Uppbunden!

I vårt stall finns en häst som enligt ägaren inte kan stå uppbunden (och när h*n är med så kan den iofs inte det heller, trampar runt och är nära "panik"...).

Men när medryttaren är där, eller om hovslagaren kommer och skor utan att någon är där, då går det jääättebra!;)


Är gift med en fd hovslagare (ryggont), enligt honom så var det några hästar som han helst skodde utan att ägaren var med, det gick bättre då...
När min nuvarande hovis är hos mig står hästarna antingen lösa eller jag håller i dem, detta för att stallet är utformat så att om hästarna skulle stå bundna så skulle stackars hovis få bocka sig under linorna varje gång han behövde gå till städet.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Sist hovslagarn var här till ena hästen satt jag i bagaget på hans bil och höll hästen i ett grimskaft. Det regnade och han tyckte att jag kunde sitta där då. Så snällt av honom så slapp ja bli blöt. Maken stod och höll ett parasoll över honom så har inte blev så blöt. :D
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Min hovis har alltid med sig såna uppbindningssaker i gummi som man sätter i var sida om grimman.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Just nu håller jag i dem, eftersom jag inte har någon riktigt bra uppbindning. Det går bara att binda dem på ena sidan, måste fixa på andra också. Så himla kul är det ju inte att stå där och hålla dem....
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Min är uppbunden i stallgången och jag är inte i närheten.
 
Sv: När hovslagaren kommer...

Håller alltid i mina hästar. Vill gärna se till att dom står snällt så hovis inte behöver trassla med dom.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 017
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästägare anmälde en och samma hovslagaren efter att deras hästar drabbats av hälta och smärta efter skoning. Ansvarsnämnden bedömer...
2
Svar
23
· Visningar
2 562
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp