Jag tycker det verkar som att du har två separata problem här. Det ena är att du har svårt att få saker gjort och det kan jag verkligen relatera till. Även om jag inte har utretts och fått diagnos, fast det misstänkts både autism och adhd, så är det något jag upplever som otroligt frustrerande och problematiskt i livet, det får mycket tråkiga konsekvenser. Verkligen något som kan ta död på ens självförtroende och motivation till i princip allt. Det är väldigt rimligt av dig att vilja ändra på det och jag hoppas du kan få hjälp där från vården och så vidare. Så att du kommer vidare från det.
Det andra problemet är den dömande attityden gentemot att "inte göra något". Ärligt talat tror jag du måste åtgärda det med för att inte bli utbränd i längden, även om du också förstås måste hitta verktyg att komma igång för att ta itu med det första problemet. Återhämtning är i grunden smart och nödvändigt, att kunna vila och bygga upp sig emellanåt är viktigt ur hälsosynpunkt. Du kan antagligen inte lösa de här två problemen på samma sätt, att få fler saker gjort kommer troligtvis inte lösa problemet med att du verkar lägga ditt egenvärde i prestationer. Det är däremot en värdering som går att ändra på. Att vi har ett samhälle som är inriktat på prestation och där normen är att göra så mycket som möjligt 24/7 är inte riktigt hållbart. Dessutom är det inte så kul för alla de som av olika anledningar inte kan göra lika mycket som samhället vill, att i princip höra att de är kassa och odugliga såsom du påstår att du är om du inte uppfyller kraven. Även om jag förstår att det är lätt att slå på sig själv när man inte når upp till sina egna krav, eller till normer, så är det en attityd som bidrar till negativ press i samhället. Om du inte kan vara snäll mot dig själv kanske du kan tänka på vilket samhälle du vill ha och hur ska man agera mot de som inte når upp till de stundtals omänskliga kraven? Förhoppningsvis tycker du inte att andras människovärde hänger på prestation, så försök tänka även på dig själv utifrån vilket samhällsklimat du vill ha och inte efter spontant självhat eller frustration.