När hästen tappar skorna i förtid...

bettysmatte

Trådstartare
... vad är er hovslagares policy då? Min häst blev skodd förra veckan och trampade av sig båda framskorna efter bara 3 dagar (snabbhetsrekord enligt hovis :smirk: ). Jag antar att hovis kommer att åtgärda problemet gratis, eller? Men vad händer om hon gör om samma sak igen om någon vecka? Betalar jag då?

Självklart lär jag få reda på hur det ligger till när hovis kommer ut, men jag tyckte ändå att det kunde vara kul att höra lite andra erfarenheter!
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

min häst är rätt duktig på att slänga skor omkring sig, men tappskor byter jag själv. Så hovslagarn kommer faktiskt bara ut och verkar och då får han även nya skor... där i mellan sköter jag allt själv
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

Min häst vred till skon samma dag som hovis varit där :smirk:
Han kom tillbaka dagen efter, tog av skon, riktade den och la på den igen gratis.

Jag har för mig att han alltid (oftast) lägger på ev. tidiga tappskor gratis eller väldigt billigt, han tar på sig "misstaget" och åtgärdar det.
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

bettysmatte skrev:
... vad är er hovslagares policy då? Min häst blev skodd förra veckan och trampade av sig båda framskorna efter bara 3 dagar (snabbhetsrekord enligt hovis :smirk: ). Jag antar att hovis kommer att åtgärda problemet gratis, eller? Men vad händer om hon gör om samma sak igen om någon vecka? Betalar jag då?

Självklart lär jag få reda på hur det ligger till när hovis kommer ut, men jag tyckte ändå att det kunde vara kul att höra lite andra erfarenheter!
Du kanske kan använda boots fram. Det gör vi just nu för vår ponny fick lite större skor för hon var trångskodd innan.Hovis ville att vi skulle ha boots.Pållen vår hade inte mkt till förfogande att spika i(tunna hovväggar)och hovarna var lite torra o spruckna.Det är snart 3 veckor sedan hon skoddes och,peppar,peppar dom sitter kvar
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

Jo, jag har köpt gummiboots, men när jag berättade det för hovis sa han att han inte är så glad för att hästar går med boots i hagen hela tiden (det är ju där hon trampar av sig skor). Jag har bestämt att han får sätta på skorna en gång till och så får vi se vad som händer. "Trillar" de av en gång till då blir det att försöka med boots. Men eftersom hovis inte gillar det, ger jag honom en andra chans först.
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

bettysmatte skrev:
Jo, jag har köpt gummiboots, men när jag berättade det för hovis sa han att han inte är så glad för att hästar går med boots i hagen hela tiden (det är ju där hon trampar av sig skor). Jag har bestämt att han får sätta på skorna en gång till och så får vi se vad som händer. "Trillar" de av en gång till då blir det att försöka med boots. Men eftersom hovis inte gillar det, ger jag honom en andra chans först.


det är en total myt att hästen tappar skor snabbt efter skoning pga att det är hovslagarens "fel".
dock är det oftast hovslagares policy att ersätta tappsko som sker direkt i samband med skoning utan kostnad.

Min hovslagare är otroligt givmild, bor granne med oss, och kommer ut på stört. Men att skylla tappskon på henne skulle aldrig ens föresväva mig. hästar är levande djur och far och rör sig, och det händer! Har SÄLLAN om man har en bra hovslagare vill säga, vilket jag förutsätter i detta fall, att göra med dålig skoning!

annan sak om man har ett konstant problem, dvs att hästen ALLTID tappar skor efter skoning - då ska man nog fundera på vad som pågår.

Mackan/som skulle uppmuntra samtliga hästägare att vara djupt engagerade i sin hovslagare och närvara och prata med denna för att lära sig tankarna och resonemanget runt hur och varför hovslagaren skor/riktar osv ens individuella häst som han/hon gör.
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

Vi har aldrig betalat något för att hovslagaren kommit och slagit på tappskor, detta fram till ca tre veckor efter skoning. Blir det tappsko senare så skor vi om istället och då betalar vi som vanligt.
Har sällan väntat mer än 2 dagar på att han kommer och slår på skon, oftast kommer han dagen efter vi ringer. Nu låter det som om vi alltid har tappskor, men fullt så illa är det inte.
Vår hovslagare har kört tvärs över skåne för att vi haft en tappsko innan en tävling bland annat, han är kanon och ställer alltid upp! :bow:
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

mackan skrev:
Mackan/som skulle uppmuntra samtliga hästägare att vara djupt engagerade i sin hovslagare och närvara och prata med denna för att lära sig tankarna och resonemanget runt hur och varför hovslagaren skor/riktar osv ens individuella häst som han/hon gör.

Bra talat! :bow: :bump:
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

Jag har inte alls skyllt på hovslagaren (förstår egentligen inte varför du tror det?) - han verkar hur bra som helst. MEN han ville inte att jag sätter på boots, utan vill testa lite annat först, det var självklart det jag menade med att ge honom en "andra chans". Något måste jag ju göra, jag kan ju inte ha en häst som slänger av sig skorna var tredje dag. Det fungerar ju inte i längden, varken ekonomiskt eller för hästens hovhälsa.

Jag antar att "det som pågår" är att jag har en unghäst (3 år) som fått skor på sig för första gången, och som är obalanserad som unghästar är. Men, med det i åtanke, är jag ändå inte överlycklig över att hon får av sig skorna på 3 dagar.
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

Min hovslagare kommer och slår på tappskor inom 2 veckor efter skoning, gratis, efter det så får jag betala en mindre summa.
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

Min hovslagare slår på tappskor utan extra kostnad hur långt efter skoningen som helst. Förra gången trampade min häst av sig ena skon efter 6 veckor (dvs 2 veckor kvar till skoning). Hovis kommer alltid så fort han kan, oftast dagen efter. Min häst har däremot lite dålig tajming och lyckas pricka in hovis semester (:crazy: ) så nu får vi vänta en vecka..
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

Min hovslagare kommer senast dagen efter jag ringt och åtgärdar tappskon. Inom två veckor gratis, därefter betalar jag bensinen till honom. Jag har en suverän hovslagare, mycket kompetent, snäll mot hästarna, noggrann och passar tiderna. Honom är jag rädd om.:banana:
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

Min hovslagare behöver aldrig komma ut vid tappskor eftersom jag slår på tappskor själv.
Men en gång har det hänt att jag inte hittade skon och inte hade nån gammal i stallet så då kom han ut och slog på en ny sko gratis.
 
Sv: När hästen tappar skorna i förtid...

Min tidigare hovslagare tog betalt trots att skon ramlade av ca 3 dgr efter skoning. Detta hände i princip efter varje skoning och gjorde att jag tröttnade. Min nuvarande slår på gratis inom ca en vecka och tar en mindre summa annars. Efter hovslagarbytet så har jag inte haft några tappskor utav slarv utan det har kommit nån enstaka efter några veckor. Min nuvarande är dessutom snabb med att komma ut så jag är helnöjd! Min tidigare är en välkänd hovis häromkring och har varit med i tidningar. Min nuvarande jobbar bara extra med det men är 10 ggr bättre och billigare, lite lustigt.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 671
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp