När hästen stegrar sig...

Sv: När hästen stegrar sig...

Det ska vara en kraftig rem, som en slaggjord. Det är viktigt att den sitter på rätt ställe och att du fixerar med gummiremmar där den är spänd runt skalmen så att den inte kan glida... Men som sagt, be någon som vet om hjälp om du vill prova....

Japp! Jag väntar nog tills han börjar igen...Får man ha sån på tävling? vet du det??

Nora skrev:
hehe...nu ska vi banne mej remma fast han! hehe...nej det låter lite brutalt men man behöver det väl inte heller så många gånger...Fast jag vet ju inte heller när han ska till och fjanta sig! Kan nog hitta nån travmänniska...hmmm...en vanlig rem sa du eller? Kör med rockard, en shettis.

Tänkte ge dig lite andra (o billigare) alternativ om du har svårt att hitta hjälp...

Har du ingen halsförlängare i stallet? Sätt på den så kan den inte höja huvudet o därmed inte resa. Man behöver inte spänna den så hårt..

Har du ingen sån kan du ta en cykelslang o fästa en karbinhake i den. Sedan fäster du slangen i bukgjorden o spänner fast haken i nosgrimman eller liknande. Användes ofta förr inom travet, funkar utmärkt i de flesta fall. Spänn inte fast haken medan hästen står uppbunden bara eftersom den kan bli rädd första gången...

Lycka till :)

Ja resgjord har jag erfarenhet av att den irriterar mer än gör nytta....

Men halsförlängare?? MEnar du "snodd"? För det kan man ju inte ha när man kör...menar du springrem?
Ökar en sån riskerna för att en häst slår tror du? kanske ska testa det på min dam, som reser sig när hon tvingas stå still ibland
:devil:

Senast ändrad:

Ja tar tag med vänster hand i manen (eller halsrem) så jag kan trycka mej i från hästen om den skulle gå över och med höger handen brukar jag svänga halsen eller om det är en van stegrare så brukar jag ge den en höger.

Visst kan hästen ha ont men en häst skall aldrig stegra sig oavset orsak. Men det är alltid värt att undersöka den.

Om man kramar om halsen hamnar man oftas under hästen om den går över då man inte kan sjuta sig i från hästen, egna erfarenheter.

Kram

hmm...det blir kanske lättare...Men nu ställar han sig bara när jag tömkör och det blir jobbigt, eller att han inte fullt förstår vad jag vill, så det där provar jag nog när han satt igång att ställa sig i vagnen. Var mest i sommras då vi skulle köra på nya konstiga vägar! (typ som maraton på tävling :devil: )

För att citera (eller hur de stavas) den tyska tanten : (med stark tysk brytning) en häst som går FRAMÅT kan inte stegra sig. Hon är övertygad om det :D

störd_nörd skrev:
För att citera (eller hur de stavas) den tyska tanten : (med stark tysk brytning) en häst som går FRAMÅT kan inte stegra sig. Hon är övertygad om det :D

Det stämmer bra...men en häst kan ju tyvärr stanna ganska lätt och stegra därifrån!

Zandrah skrev:
Ja resgjord har jag erfarenhet av att den irriterar mer än gör nytta....

Men halsförlängare?? MEnar du "snodd"? För det kan man ju inte ha när man kör...menar du springrem?
Ökar en sån riskerna för att en häst slår tror du? kanske ska testa det på min dam, som reser sig när hon tvingas stå still ibland
:devil:

Vet inte om om de heter halsförlängare, men jag menar en snodd som fästes i bukgjorden upp genom bettringarna o runt nacken. Funkar alldeles utmärkt även när man kör, både på de som vill resa o de som kör upp huvudet.. bra sätt att lära dem jobba i lägre form även framför vagnen.

Nej, det ökar inte riskerna för att de ska slå. Men om hästen står fastspänd på gången när man spänner fast springremmen eller gummislangen kan en olycka lätt hända om den blir rädd. (Vissa hästar tycker ju inte om att de sitter fast o kan protestera) Bättre o ta det säkra för det osäkra o knäppa loss häst o grimma innan... Händer det ngt då så är det bara att driva dem framåt tills obehaget gått över. Brukar släppa efter att par steg..

har hört att man ska ha en påse med is och slå i skallen på hästen när den stegrar sig.....då tror den att den knäcker skallbenet och vill inte stegra mer........någon som provat? tycker det verkar väldigt opraktiskt :cool:

Nora skrev:
Det stämmer bra...men en häst kan ju tyvärr stanna ganska lätt och stegra därifrån!

Men om hästen stannar är det lätt att parera genom att snabbt leda in hästen på en volt. Hästen kan inte stegra men det är inte heller en bestraffning som hästen på något sätt far illa av.

Dock är det ju med stegringar som med allt annat; man måste hitta orsaken till det. Orsaken kan vara allt från smärta till att det är KUL att stegra, och oavsett vilket måste man lösa problemet så att både häst och ryttare mår bra.

Tassetass skrev:
Men om hästen stannar är det lätt att parera genom att snabbt leda in hästen på en volt. Hästen kan inte stegra men det är inte heller en bestraffning som hästen på något sätt far illa av.

Dock är det ju med stegringar som med allt annat; man måste hitta orsaken till det. Orsaken kan vara allt från smärta till att det är KUL att stegra, och oavsett vilket måste man lösa problemet så att både häst och ryttare mår bra.

Jo men ska du leda in hästen på en volt måste den väl gå framåt? För det vi pratade om var väl att hästen inte kan stegra om den går framåt?

Hade hand om en häst som alltid reste när man red. Till sist tog jag en påse med vatten i, när hästen reste knockade jag den lätt mellan öronen o lät vattnet rinna ut. Hästen tror då att den slagit i ngt o blöder. Den stegrade aldrig mer..

Man kan tycka det låter grymt o detta var verkligen en nödlösning för mig. Undrar om det inte var snällare i längden att göra så än att bråka varje dag, då både jag o hästen mådde dåligt av det. Ingen häst mår bra av att få skäll varje dag..

Satt en gång på en ny häst på en ridskola, uteritt för första gången på ett halvår. När det blev lite kalabalik pga pigga, glada hästar (väldigt vanligt på premiärturen för året) reste hon sig rätt upp och höll på att slå över. Någonstans i bakhuvudet fanns frasen: FRAMÅT, UPPÅT! Så jag kastade mig framåt mot halsen/öronen på henne och fick ner henne igen. Fungerade bra!

Fick även order av ridläraren att byta till en annan häst under en uteritt, eftersom tjejen som satt på fick för sig att hon skulle sitta av och leda hem hästen. Knasigt halvblod (min åsikt) i tävlingskondition med för mycket foder och för lite motion. Gick egentligen inte på lektion längre, utan tävlades i hoppning. Satt i en timme och kämpade. Släppte jag efter det minsta på tygeln försökte hon dra iväg och tog jag det minsta i tygeln reste hon sig. Jobbigt! Jag säger som många andra: DRIV, låt den inte stanna och sysselsätt gärna hästen med t.ex. skänkelvikning, öppna, sluta eller rid åttor runt träden i skogen, så att den får annat att tänka på. Glöm inte bort att motionera hästen ordentligt.

Med risk för att släppa f*n lös :devil: Nuförtiden har jag egen pålle (varmblod ,f.-82) som jag faktiskt inte tillrättavisar när han reser sig. Från att kunna lyfta sig 30 cm över marken kommer han nu upp i ca 1,5 m med framhovarna. Har fått för mig att även det kan vara träning för bakben, haser och rumpa. :angel: Iofs reser han sig mest när vi leker i paddocken. Läget hade väl varit ett annat om han dansat runt alltför ofta med mig på. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Nora skrev:

Nejnej, en häst som går framåt stegrar inte. Alltså rider man framåt kan den ju inte gärna börja gå på två ben för då¨klara de inte att hålla balansen.

till barajag... Ja de hjälper fkt,man kan även ha ägg bara det rinner för de tro det att de blöder och slutar..i de flesta fall..

störd_nörd skrev:
till barajag... Ja de hjälper fkt,man kan även ha ägg bara det rinner för de tro det att de blöder och slutar..i de flesta fall..
Ja kanske det. Men vet inte om jag skulle prova det. Är lite rädd att skalet hamnar i ögon eller dyl. Tror inte det i och för sig, men..

För mig var det en nödlösning, dessutom en order. Arbetade i travstall o hästen skulle ridtränas. Dessutom var jag bara 15-16 år. Tror nog att jag skulle hitta en annan lösning på problemet idag.

störd_nörd skrev:
Nejnej, en häst som går framåt stegrar inte. Alltså rider man framåt kan den ju inte gärna börja gå på två ben för då¨klara de inte att hålla balansen.

var det inte det jag höll med om?

Det jag menar, då jag tänker på hästen jag kör som ibland stegrar, är att han stannar ju och jag driver fram han hela tiden men då han inte anser att "man kan gå där" ställer han sig. Så ju mer jag driver fram desto lättare ställer han sig! Det kan vara om man går förbi något läskigt, en trång passage eller liknande. Men går hästen väl fram så kan den inte ställa sig, där är vi väl överens va?

*lånar knapp*

Jag tycker att det beror väldigt mycket på hur och varför hästen stegrar sig.
Är det en unghäst som har attitydsproblem när man leder den till hagen så skulle jag sätta på en kedja och ett ganska långt grimmskaft och sedan banna när den reser sig och berömma när den inte gör det. Min erfarenhet är att det i dessa fall försvinner ganska lätt, viktigt är att man inte hela tiden går och smårycker och provoserar hästen med kedjan, den ska bara användas när hästen beteer sig på ett icke önskvärt sätt.

Vid ridning ser jag också skillnader tex är det en rutinerad stegrare som har ett inlärt beteende eller är det en känslig häst som blir rädd eller liknande.
Den rutinerade stegraren (som inte har ont) måste man lära sig att känna före den reser sig, när man känner tendensen så kortar man ena tygeln och snurrar hästen åt ena hållet med mkt böjd hals, när man sedan rätar ut den så rider man på framåt. de flesta tröttnar efter ett tag.
En häst som stegrar sig för att den blir rädd eller liknande brukar jag ställa mig upp i stigbyglarna och luta mig fram mot mankammen, lite beroende på hur högt den reser sig, samtidigt som jag driver på framåt.
Jag skulle inte under några omständigheter försöka dra omkull hästen när man sitter på med tanke på skaderisken både för mig och hästen.

Jo i för sig kan de kanske hända,men tror inte att det hade varit så jätte farligt. Ah okey..

Nora skrev:
var det inte det jag höll med om?

Det jag menar, då jag tänker på hästen jag kör som ibland stegrar, är att han stannar ju och jag driver fram han hela tiden men då han inte anser att "man kan gå där" ställer han sig. Så ju mer jag driver fram desto lättare ställer han sig! Det kan vara om man går förbi något läskigt, en trång passage eller liknande. Men går hästen väl fram så kan den inte ställa sig, där är vi väl överens va?

Du skrev att "Det stämmer bra...men en häst kan ju tyvärr stanna ganska lätt och stegra därifrån!" det var de jag menade (: aha så du KÖR hästen,trodde att du red den liksom. Lite svårare me en häst om körs och stegrar än en som rids och stegrar..japp där är vi överns :p

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar