När hästen kommer hem

Lovisa

Trådstartare
Nu har jag en fråga till ang. att få hem sin häst.. ;)

Vad ska man tänka på när hästen kommer hem? Förutom att boxen är i ordning och det finns mat och sånt då. Hur ska man göra för att hästen ska kunna känna sig mer som hemma?

Hur såg er första vecka (veckor) ut med ridning, hagkompisar mm.? Jag förstår givetvis att allt är individuellt, men berätta hur det var för er.

Det här är min första häst, så jag är så himla nervös och förväntansfull, och har hur många frågor som helst...

Sv: När hästen kommer hem

Om hästen åkt ett par timmar, kan det vara bra att ta en promenad innan h*n får gå in till sin box. Ca 30-40 minuter kanske, skritt vid hand. För att sträcka på sig och kanske lugna ner sig/känna efter på nåt sätt..

Första veckan för mig var rykta, lära känna, promenera vid hand. Honey var ganska nervös av sig, men lugnade sig redan första dagen, trots detta var det mycket tankar i henne först - det märktes. (jag ville inte rida förrän hon var hemma i stallet, med tanke på att hon var/varit så pass nervös/lättskrämd innan.). ta det i hästens takt. är h*n helt kolugn så kan ni säkert ta en liten ridtur (iaf skritta och kanske trava lite) efter en-ett par dagar. behöver h*n längre tid att installera sig så är det ju bara att vänta. alla är de olika, svårt att säga hur nära inpå ankomst man "ska" börja rida. En del kan man säkert rida redan andra dagen, jag vet inte.

Grattis grattis grattis :bump:

Grattis till första hästen, det är alltid speciellt!!

Be att få med lite vatten och hö från förra ägarna för att hjälpa hästens matsmältning i början. Behåll helst samma foderstat som den hade där.

Låt hästen få lugn och ro i början, dvs håll dig från att rida och rykta första dagen.

En sak jag lärde mig med min första ponny var att inte vara för "snäll" (dvs släpphänt) med den. Utan var bestämd och konsekvent i all ridning och hantering redan från början, så får ni mycket roligt ihop.

Lycka till och grattis igen!!

ge den tid att lära känna omgivningen vissa känner sje hemma efter 1 dag å vissa efter 1 månad så ge den tid. Massa pyssel å klappar å promenader mm så ni lär känna varandra så blir de nog bra..

Dagen den komme rhade jag nog släppt den själv å sen få komma in å sova i boxen på natten å dagen efter hade jag släppt dne med dom andra hästarn den ska å med om den ej ska gå själv.

Jag tycker att det är individuellt. Anpassa ridning och hantering utefter hästen. Har du en häst som finner sig väldigt väl tillrätta behöver du kanske inte vara lika försiktig som när du har en häst som är väldigt orolig första tiden.

Jag tycker att det viktigt att jobba med sin relation i början, mer än att börja träna hästen i sig. Att man gör sånt som är roligt tillsammans, tar det lugnt och lär känna varandra.

Viktigast är att man tar hänsyn till att en flytt kan påverka mycket och en del beteenden kanske beror på det - tex oönskade beteende eller att det är problematiskt i hagen. Så att man inte tar allt på största allvar. Hästen hittar nog inte sin plats förrän efter några veckor. Avvakta allt som inte är direkt farligt/allvarligt.

Jag brukar vilja att det sker så få förändringar som möjligt. Att hästen får komma in i flocken tidigt tex - då detta nog är den viktigaste delen. Att man sätter igång med rutiner etc direkt så att hästen slipper förändringar under tiden den hittar sin plats. Det underlättar för den.

När vi fått hem hästar har vi först ställt dem i boxen, gett dem lite mat och tid att bekanta sig med omvigningen. Kanske gå en promenad, låta den beta lite, se sig omkring. Rida gör vi första veckan lite beroende på vilken häst det är, hur denär osv.

Vi vänjer den nya hästen vid de nya kompisarna genom att först låta den gå i en hage brevid, därefter släpper vi ihop dem. Det har alltid gått bra.

Det man ska tänka på ibörjan är att hästen antagligen kommer att testa en på olika sätt, så man ska tänka på hur man beter sig så att man befäster sitt ledarskap.

Om hästen åkt ett par timmar, kan det vara bra att ta en promenad innan h*n får gå in till sin box. Ca 30-40 minuter kanske, skritt vid hand. För att sträcka på sig och kanske lugna ner sig/känna efter på nåt sätt..

FEL!!!!!!!!!!!

Släpp in hästen i boxen så den får pissa först.

Fattar inte att ridfolk inte förstår att en häst behöver stå still med strö under sig för att kunna göra sånt.
Vilket hästen troligtvis behöver efter att ha stått i en transport

SEN kan man gå på promenad om man vill....

AM

FEL!!!!!!!!!!!

Släpp in hästen i boxen så den får pissa först.

Fattar inte att ridfolk inte förstår att en häst behöver stå still med strö under sig för att kunna göra sånt.
Vilket hästen troligtvis behöver efter att ha stått i en transport

SEN kan man gå på promenad om man vill....

AM

Hålla med Hålla med :bump::bump:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 688
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama