När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Jepp det kan ju vara ögonblicket, eller så ser det ut så beroende på att jag har en pösig oknäppt skjorta på mig.
Bilden visade jag för att illustrera hästens byggnad, inte för att visa min sits, då jag isåfall skulle lagt in en bättre bild från då jag rider häst och inte bara åker samt har kläder som gör att man öht kan se min kropp ;)
Men jag jobbar mkt med min sits och det är alltid bra att få tips, ska tänka på vad ni (djurjouren och boella) skrivit under dagens pass och se om jag har några sådana problem (spjärnar vet jag dock att jag inte gör).
Tack Susan, själv tycker jag inte har en så bra sits, önskar att jag hade någon mer representabel bild i sits-sammanhang så att mina problem, brister och korrektheter syns bättre.

Att träna på halt från marken för röstkommando gör jag dagligen då jag leder honom (lös eller i grimmskaft) och det sitter till 99,9%. Tyvärr går han inte att tömmköra pga tidigare nämda orsaker (men jag jobbar på att vänja honom men det tar tid som ni förstår).
Denna häst är dock lite speciell i den bemärkelsen att han inte litar på en och ser mig som ledare när man sitter på ryggen (jobbar på det) dock till 110% från marken. Ett exempel som kan illustrera vad jag menar är att denna häst är väldigt rädd för JAS planen som flyger häromkring, när jag är ute och leder honom så darrar han till en millisekund, tar nåt steg närmare mig och slappnar sedan av, rider jag så skakar han kraftigt som ett asplöv, försöker sticka iväg och lättar både fram och bak

Onereinstop är tyvärr inte lyckat på denna häst men tack för förslaget, det brukar vara ett bra "hjälpmedel".

Nu ska jag åka iväg till stallet och ta hand om min kära häst. (Som är skittrevlig men mycket speciell :love: )
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Det var ingen kritik mot din sits. Du har inte sett mig :p
Det kan se ut lite hur som helst stundtals. Hoppas ni får till det. Du kan väl berätta hur det går.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Ainons rapport efter att ha prövat rockis metod:

HoleInWall_s_5843.jpg

:rofl: :rofl: :rofl:

Den var bra:D

Såg nästan ut så för mig första gången:D ;)
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

*lånar knapp*

Jag är verkligen tacksam för detta tipset med knäknip, har aldrig hört talas om det själv och det funkar underbart bra, idag så behövde jag Aldrig göra en förhållning i tygeln när jag skulle göra halt :)

Gick även igenom det ni sa om sitsen. Håller andan gör jag inte och inte heller spjärnar, dock en liten tendens att dra upp axlarna ibland, men det ska jobbas på (+ alla andra sitsfel jag vet jag har :o )

Testade också att se skillnaden mellan att försöka göra halt när man spjärnar och när man inte gör det. Det gick inte att rida när man spjärnar, hästen funderade på jag gjorde och blev stel som en planka :D och foten satt inte kvar på stigbygeln öht då vinkeln blev väldigt brant ;)
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

dubbelpost
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

JAg håller helt med på din linje ifrågan om backning!

Själv har jag ett halvblod som är stort och starkt och ett tag hade vi problem med att gå från skritt till halt, I slutet ville jag bara kasta bena om halsen på honom och strypa honom tills han stannade!
Mend et gjord ejag givetvis inte för genast komm jag ihåg någon som sagt att om man har haltproblem kan man vänligt men bestämt börja att rygga.

Detta har fungerat jättebra. Det är ingen som helst bestraffning utan bara ett sätt att förtydliga vad jag vill. Vissa hästar med hårt huvud behöver ju faktiskt lite extra.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Angående halterna, :) jättekul attd et funkar för dig nu! Vill bara förtydliga att extremt många ryttare sadlar för långt fram, vilket medför att man hela tiden sitter på "gasen" ibland kand et vara bra att bara placera sadeln några cm längre bak, behöve rju inte vara så att du lider av det problemet men det kan ju vara värt att ta sig en funderare :)
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Och angående knäknip så är det inget att rekomendera utan det ska räcke med en perfekt upprätt sits och att du inte sitter på rumpan utan på blygdbenet och sittbenen (gör ont jag vet) för om man väl börjar med knäknip är det lätt att börja använda det även när man vill sakta av och tillslut sitter du där med dåligt vinklade knän, Jag har nämligen alltid knipit med knäna men det är ingen bra lösning på problemet då hamnar man för mycket på baken och sitser pajjar

En sadel som ligger på rätt plats och att du sitter till, kanske eventuellt ryggar några steg som förstärkning och en hink med berö:bump: m
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 085
Senast: Lipperta
·
Träning Rider en häst som lätt stressar upp sig o mest springer på, speciellt vid uteritterna. Försöker med förhållningar med halter o mycket...
Svar
3
· Visningar
1 437
Senast: majab
·
R
Träning Hejsan! Jag håller på att skola en outbildad häst på 11år, bör kanske nämnas hon är ett Arabiskt Fullblod. Hon är inriden, hoppad och...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: Ramba
·
Träning Jag har börjat rida så smått igen efter tre års uppehåll. Hästen ifråga är en 5årig som bara drivit riden i dryga året. Han är väldigt...
2
Svar
39
· Visningar
2 717
Senast: Graff_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp