När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

*tar bara en knapp*

Tusen tack för alla svar, verkligne intressant att se att olika folk har olika förslag på lösningar man kan testa.

Hästen ifråga är inte alls en lat häst som gör minsta möjliga, tvärt om, han försöker alltid att vara tilllags. Problemet är att han väldigt lätt blir stressad när han inte förstår vad man vill och vad som förväntas av honom och blir då blockerad, stark och springig. Detta har vi till stor del hunnit arbeta bort, men efter många år av stress och endast 3 månaders arbete med detta, finns det såklart bara en liten liten bit under ytan.

Idag har jag prövat såsom Susan tipsade om i inlägg nr 4, att även knipa lite med knäna (har alltid spänt nedre delen av magen och andats in) .
Funkade faktiskt ganska tillfredställande, visst det tog några meter innan han stannade men det var bara några få gånger jag behövde ta tag i tyglarna för att få stopp, satte en gräns att han skulle ha stannat innan nästa stolpe dvs ca 3m bort om inte så tog jag och stannade honom med tyglarna.
Något mer positivt som inträffade var att han blev betydligt känsligare för sitsen (brukar vara känslig men inte Så känslig) och han samlade sig i några steg i traven när jag bad honom försöka, ingen hög grad av samling och bara en 3-4 steg men det är en stor framgång och jag är väldigt glad :banana:
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Ok, du menar så. Jag ser det inte som ett straff att be hästen backa men vi ser nog lite olika på det. Ibland är det så, jag ser ingen anledning i att debattera saken. :)

Ainon har ju skrivit ett inlägg här och berättat om dagens erfarenhet, tillsammans med lite mer info om hästen och det låter ju som att hon hittat något som fungerar. Kul!
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Med såna nertrampade hälar som på bilden vill ingen häst stanna.
Tänk i varje halt att en person som står bakom dig ska kunna se undersidan av dina skor, då slutar du förmodligen spjärna så.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Jag använder mig av staket i paddock och väggen i ridhuset när jag träna hästar som inte lärt sig stanna. Väldigt effektivt, använder rösten samtidigt, och man slipper dra och slita i deras små ömtåliga munnar, lika dant när man hoppträna, är det svårt att stanna hästen rid rakt mot väggen samtidigt som du proar...testa det några ggr ska du se att det funkar tillslut;)
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Försöker inte göra halt på bilden ;) Var bara för att visa hur han är byggd.
Sen så är jag helt säker på att jag inte spjärnar, har aldrig haft minsta problem med det, är överrörlig i ankeln (och knäna samt är kobent, vilket jag har speciella övningar från sjukgymnast jag dagligen gör för att förbättra detta) så slappnar jag av i benen när jag har sulan mot något så vinklas de mer än normalt. Så tyvärr är det så jag är skapt :p

Rocki: Smart idé, varför har man inte tänkt på att använda väggarna tidigare :o
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Läng lädrena 4 hål, kör på Djurjourens tips och berätta sen om det gav något resultat! :)
(Och så kan du ju köra på Susans buktryck samtidigt så får du sitsstoppsignalen samtidigt. Gör sedan samma sak och tryck ner hälarna)

Jag är bara nyfis, så om du vill vara försökskanin vore det skoj! :)
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Ha ha, visst är det:banana: jag lova det funkar, jag gör så med alla mina hästar när jag börja träna dem, de blir jättelydiga, men det är tack vare mina duktiga instruktörer:D ;)
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

blev värre efter en tränare (som vi inte ska rida för nå mer!) red honom och satt och höll stenhårt i munnen medans han körde sporrarna i magen och tyckte han samlade sig sååå bra, hade riktig hängmatterygg, krokhals och blev väldigt stressad han fick inte rida honom länge

:o Det förstår jag:crazy:
Skulle inte heller låta en sådan rida min häst, han är ingen tränare i mina ögon utan en djurplågare:cry: :smirk:
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Visst kan jag testa länga lädrena, men då kan jag lika gärna ta bort de helt då jag inte når ner. Men kan ta bort dem helt (rider dock inte med westernsadeln längre då hästen breddat sig så att den är för liten utan rider med en vanlig allroundsadel) och testa imorgon. Brukar dock rida barbacka ibland och märker ingen skillnad på hästen då.

Rocki: nej jag blev väldigt arg (lyckades otroligt nog hålla mig lugn) och bad snabbt om att få tillbaka hästen. Ska rida för en ny tränare imorgon (vanlig dressyr) som jag hört ska vara bra, men har lärt mig av mitt misstag, bara jag ska sitta på hästen
 
Senast ändrad:
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Tänk i varje halt att en person som står bakom dig ska kunna se undersidan av dina skor, då slutar du förmodligen spjärna så.

:o Det där var ngt nytt, har jag aldrig varken sett eller hört förut... nja det håller jag inte riktigt med om;)

(att man ska se undersidan av skon, menar jag, då tippar ju tårna framåt)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

jag tror att hon är ute efter en rörelse som öppnar istället för låser höftleden. hon vill nog inte at man skall hålla ned tårna.

man kan hitta samma rörelse om man tänker hälen ned mot bakbenet,
trycka knäna framåt nedåt
eller trycka kisseriet framåt istället för uppåt ( men då får man inte göra det med magmusklerna)

Man bjuder in ryggen
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Du sitter faktiskt ovanligt bra :)

Bra tänk - öva på och rapportera gärna
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Jag lovar dig, du når ner ;) Prova! (Det gäller att öppna upp höften och vinkla om benen)
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Bra tänk - öva på och rapportera gärna

Ainons rapport efter att ha prövat rockis metod:

HoleInWall_s_5843.jpg
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Det där är varje kusks önksedröm

En kusk vill ha hästen så framme på tömmen att den bjuder framåt genom en vägg :rofl:

Argsint pojkvän?
Det verkar vara innomhus :D
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Åh, du sitter alltså så även när hästen går? Det är det som kallas spjärn liksom, att vara överörlig på ett ställe innebär att vara underrörlig nånannanstans.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Man ska inte göra, bara tänka.
I samma stund som vi GÖR så gör vi allaldelles för mkt.
När vi bara TÄNKER gör vi precis så lite att det räcker för hästen!!!
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Jag kollade på bilden nu och jag ser hur du drar upp axlarna, trycker ner hälarna och ser ut att hålla andan, det kan ju vara i det ögonblicket bilden är tagen.Och att du vill visa just det för att få hjälp (???)
Men absolut. Andas ut. Släpp ner axlarna. Låt benen sjunka ner. Andas nere i magen och låt benen vara långa och avslappnade.
Jag är ingen fena på halter tyvärr. Så jag kan inte hjälpa dig mer än så. (fast jag är en fegis så jag har lärt in ordkommando och mina hästar lyssnar på dem. Stanna och Wooow. Då tvärstannar den ene
av dem. Den andra inte än....)
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Sedan eftersom du ändå är inne på det här forumet. Barockridningen, så säger jag som så. Lär hästen förstå halt från marken. Helt enkelt genom att visa den. Och sen sitt upp och gör samma sak. Funkar det inte? Backa utbildningen några steg. Det finns liksom ingen magi. Hästen ska förstå vad du menar med en halt. (menar inte en snygg halt utan att överhuvudtaget stanna)
Det är helt logiskt att lära in det. Och det bästa är från backen. Hur är det? Har hästen fattat bettets betydelse? Annars måste du kanske visa det. Lätt gjort. Bara visa att en förhållning betyder stanna. Hästen på bilden ser skittrevlig ut. Måste bara säga det. Men ibland måste man vara överpedagogisk. Visa hästen som man visar en förstaklickare var man lägger kritorna (i gammaldagsa skolor med skolbänkar av den typen). De brukar bli lyckliga hästarna, när man visar det.
 
Sv: När hästen inte lyssnar på förhållning till halt.

Nu kom jag på en sak till. One-rein-stop. Det funkar ju nästan jämnt.
Ja, jag utgår från att du vet vad ett one-rein-stop är. Så jag behöver inte förklara.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 085
Senast: Lipperta
·
Träning Rider en häst som lätt stressar upp sig o mest springer på, speciellt vid uteritterna. Försöker med förhållningar med halter o mycket...
Svar
3
· Visningar
1 437
Senast: majab
·
R
Träning Hejsan! Jag håller på att skola en outbildad häst på 11år, bör kanske nämnas hon är ett Arabiskt Fullblod. Hon är inriden, hoppad och...
Svar
2
· Visningar
1 300
Senast: Ramba
·
Träning Jag har börjat rida så smått igen efter tre års uppehåll. Hästen ifråga är en 5årig som bara drivit riden i dryga året. Han är väldigt...
2
Svar
39
· Visningar
2 717
Senast: Graff_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp