Sv: Dragkamp i munnen vid halt
Jag känner igen detta ganska väl. Min lille galning (4år) med massa raketbränsle (12kg hö + 3 nävar lusern + 0,25kg havrefri müsli
) i kroppen har samma tendenser. Han älskar att det ska gå fort fort, och helst på bogarna. Här är aldrig trav eller galopp jobbigt utan det är mest jobbigt att behöva lyssna på matte när man kan kolla in rådjur på fältet, eller gubben som mekar med volvon, eller när stallkompisen kommer gående över stallplan. Ska ha koll på ALLT och busa och bralla när han tycker att finns något av ovanstående att fira. Att sakta in är ett regelrätt brott
!
Jag är så glad att han nu äntligen har lärt sig att stå still tills jag ger kommando att gå. Det har tagit från april till idag att befästa.
Nu står han still även om uterittpolarn fortsätter iväg framför.
Tycker Flashlight skrivit jättebra och tydligt hur halten kan gå till
Två varv runt banan för varje "övning", ett åt varje håll med paus (lång tygel) emellan varven (övar på att följa spåret samtidigt).
*
Vi skrittar 4 steg, halt en stund, skritt 4 steg, halt en stund, skritt 4 steg o halt osv osv tills vi är runt.
Det är just dessa korta snabba som ger effekt för då upptäcker han att det gäller att vara vaken på mig - annars fladdrar koncentrationen iväg. Han är fortfarande ganska seg att stanna - men mot slutet brukar han fatta och då har han även lärt sig "systemet". Sen kan jag övergå till:
*
skitt 4 - trav 4 - skritt 4 - halt - skritt 4 - trav 4 - skritt 4 - halt etc.Sen:
*
trav 4 - halt - trav 4 - halt - trav 4 - halt etc.
Sen kan jag börja med att öka travstegen till kanske
*
8 -halt- 4 -halt- 8 -halt- 4 etc.
Allt beroende på om jag tycker att han är "med" kan jag variera mellan trav, skritt och halt och antal steg. Då hamnar han inte på bogarna på samma sätt utan bli mer bärig och uppmärksam.
Sen när vi skrittar av ute brukar halterna vara som guld och han lyssnar på bara tanke.
Jag gissar att det bara är att fortsätta och vara konsekvent. I början kändes det som alldeles för höga kav på min lille "prins"
- men inser nu att detta är precis det som krävs för att han ska orka "vara kvar hos mig". Snabba byten mellan olika saker, så hinns det inte med att bli uttråkad för att "inget händer".
Sen får man ju räkna med några återfall då och då. hehe