Dragkamp i munnen vid halt

Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Det låter inte som om hästen förstår vad du menar när du driver (= betyder framåt för hästen) och bromsar med handen (betyder stanna). Hästen är förvirrad...
Samt att det är en körhäst, och de ligger HÅRT i handen, jag har erfarenhet av både ridning och körning och det är stor skillnad. Hästen behöver utbildas i bettets betydelse och att det inte är tillåtet att hänga i handen.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Nu vet jag inte hur du får ihop det totola:confused: DU kanske behöver vila:p

Var läser du in att jag förespråkar aktivitet i halten på detta stadium av inlärning vi pratar om nu:confused:

Och vad i all världen säger du emot i ditt första stycke:eek: Finns det något som jag säger som motsäger att hästen skulle kunna stå stilla om man pratar med tränaren eller bara står still:rofl: Nej, jag fattar inte vad du får till, men vi lämnar det, jag tror inte det är intressant i tråden:angel:

DU förespråkar inte aktivitet i den här tråden- dressyrryttare generellt pratar ofta om "rida aktivt in i halten" medans jag tänker tvärtom- slappna av och "göra så lite som möjligt" in i halten och bryr mig inte om aktiviteten minskar fram till halten, tvärtom vill jag att energin ska minska. Mest för att förklara skillnaden som jag kan tänka mig uppstår i tankesätten.

Jag tror inte att du -inte- vill att hästen står stilla. Alla hästar uppskattar inte vila om de inte blir lärda det, så jag antar att du också har något sätt att lära hästarna det även om du inte kallar det att "lära hästen uppskatta vila".
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Att aktivera hästen in i halten innebär att hästen ska ha bakdelen med sig in i halten och därmed kunna ställa upp sig så korrekt som möjligt, så jämnt som möjligt och därmed i balans.
Om man inte aktiverar (eller "rider in i halten") kommer bakdelen inte att hänga med. Det blir svårare för hästen att balanserat o mjukt ta sig fram ur halten igen.
Att aktivera hästen in i halten innebär inte att den ska jagas in i halten och sedan stå som på nålar.
På grön häst får man däremot vara nöjd att hästen stannar och står stilla en liten stund, kvalitén på halten kommer i ett senare skede.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jag har inget emot att "rida in i halten", jag gör det bara inte själv eftersom det går emot övriga tankegångar i ridsättet.
I slutändan blir dock hästen det du beskriver om den lyssnar bra på hjälperna/är i balans. Att ryttaren inte behöver göra något för att behålla baken med sas, det är så jag vill rida.
Inte att halt alltid är vila, sånt kan man såklart variera, men alltid lång tygel i halten (inget försök till att hålla kvar "på tygeln") och helst lång tygel innan halten och ok om energinivån sjunker eftersom den ska vara låg vid stillastående (svårt att stå stilla med spring i benen! ;) )
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jag skulle definitivt kolla upp den i munnen. Min häst betedde sig så helt oförmodat från att tidigare varit helt problemfri, kollade då upp den och den hade oerhört vassa hakar allra längst in i munnen. hemmavet kunde inte se dessa, det krävdes klinik undersökning för att hitta dem. problemet försvann omedelbart efter åtgärd.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Att aktivera hästen in i halten innebär att hästen ska ha bakdelen med sig in i halten och därmed kunna ställa upp sig så korrekt som möjligt, så jämnt som möjligt och därmed i balans.
Om man inte aktiverar (eller "rider in i halten") kommer bakdelen inte att hänga med. Det blir svårare för hästen att balanserat o mjukt ta sig fram ur halten igen.
Att aktivera hästen in i halten innebär inte att den ska jagas in i halten och sedan stå som på nålar.
På grön häst får man däremot vara nöjd att hästen stannar och står stilla en liten stund, kvalitén på halten kommer i ett senare skede.

:bow::bow: Tack Solis, då slapp jag förklara samma sak:D
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jag har inget emot att "rida in i halten", jag gör det bara inte själv eftersom det går emot övriga tankegångar i ridsättet.
I slutändan blir dock hästen det du beskriver om den lyssnar bra på hjälperna/är i balans. Att ryttaren inte behöver göra något för att behålla baken med sas, det är så jag vill rida.
Inte att halt alltid är vila, sånt kan man såklart variera, men alltid lång tygel i halten (inget försök till att hålla kvar "på tygeln") och helst lång tygel innan halten och ok om energinivån sjunker eftersom den ska vara låg vid stillastående (svårt att stå stilla med spring i benen! ;) )


Det är skillnad på att göra inget och rida med små fina signaler. Det små signalerna är det man lära hästen genom att lugnt och tydligt lära den att göra halt, inte för att vila eller prata med nån eller för att pusta ut utan just stanna då man ber den, stå stilla och sätta igång igen då man ber den.

Gör du inget alls så hur ska hästen då veta att den ska stanna:confused: Eller göra något annat heller? Du åker häst.

Du måste ju lära den via upprepning, beröm då den vill göra rätt eller åt rätt håll, och genom att vara tydlig med hjälperna och det betyder INTE hård eller våldsam utan en hjälp i taget, och konsekvent, och igen BERÖM. Då kommer hästen så småningom, när den blir starkare och mer utbildad att kliva in fint i halten för mycket små hjälper, precis som man vill att den ska göra.

Det som för dej kan se ut som ett ideal, att ryttaren gör "inget alls" är i själva verket resutlatet av just så konsekvent och tålmodig utbildning som resultaterar i att hästen svarar på mycekt fina signaler som utifrån kan se ut som - inget alls!
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Hmm.. jag tror inte alls på det där med två korta tag istället för att segdra.
När jag ska stanna en häst börjar jag med att trampa ner hälarna, flytta tyngdpunkten bakåt och säga "Whooooa", ganska utdraget. Om hästen inte lyssnar tar jag upp handen, utan att egentligen dra i tygeln över huvud taget.
Lyssnar inte hästen efter typ en eller två sekunder så tar jag i mer och mer, för varje sekund om du förstår.
Sen efter ett tag, om hästen verkligen bara segar emot, släpper jag den ena tygeln, tar tag långt fram i den andra och drar uppemot min höft så hästen tvingas gå runt i en cirkel. Den kommer gå saktare och saktare för varje steg och så småningom stanna, varpå den får helt fria tyglar och mycket beröm.

Så fort hästen lyder mig ger jag alltså helt fria tyglar!

Borde inte hästen bli frövirrad om tar ett kort tag, släpper efter och tar igen? Det är ju meningen att den ska få eftergift när den lyder, inte när den kämpar emot.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Hmm.. jag tror inte alls på det där med två korta tag istället för att segdra.
När jag ska stanna en häst börjar jag med att trampa ner hälarna, flytta tyngdpunkten bakåt och säga "Whooooa", ganska utdraget. Om hästen inte lyssnar tar jag upp handen, utan att egentligen dra i tygeln över huvud taget.
Lyssnar inte hästen efter typ en eller två sekunder så tar jag i mer och mer, för varje sekund om du förstår.
Sen efter ett tag, om hästen verkligen bara segar emot, släpper jag den ena tygeln, tar tag långt fram i den andra och drar uppemot min höft så hästen tvingas gå runt i en cirkel. Den kommer gå saktare och saktare för varje steg och så småningom stanna, varpå den får helt fria tyglar och mycket beröm.

Så fort hästen lyder mig ger jag alltså helt fria tyglar!

Borde inte hästen bli frövirrad om tar ett kort tag, släpper efter och tar igen? Det är ju meningen att den ska få eftergift när den lyder, inte när den kämpar emot.

Nja, fast nu måste ju ta i beräkning hur ett tygeltag fungerar rent fysiskt. via tygeln, blir handens effekt alltid lite fördröjd via tygeln till munnen. det innebär att du tekniskt sett MÅSTE ge en snabb eftergift om du tagit ett bakåtverkade tygeltag/förhållning, därför att det är en fördröjning via tygeln som hästen måste få chans att uppfatta och svara på. seg/konstant drar du så får hästen aldrig bekräftelsen att den börjat svara på förhållningen. du låser också som följdeffekt hela ryggen på hästen vilket skapar att din hjälp - framåt drivande och bakåtverkande, kommer i konflikt, med resultat att hästen blir låst och kastar upp huvudet.
ALDRIG segdra utan kort kvick förhållning och sen eftergift.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Pröva rid hästen med en halsring (och tränset givetvis :D). Man får träna lite först så den är med på noterna bara. Perfekt för att förstärka förhållning utan att jobba mer med munnen. Kan ju givetvis användas ihop med de ridtips du fått ovan i tråden, och utvecklandet av lydnad för tygel/sits/vikthjälper.

Jag använde det på min femåring i sommras efter att hon varit iväg på träning en månad o kom hem med lite okänslig "broms". Ett vanligt hundkoppel i nylon, busenkelt o snyggt. Går givetvis med vilket snöre som helst.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Det är skillnad på att göra inget och rida med små fina signaler. Det små signalerna är det man lära hästen genom att lugnt och tydligt lära den att göra halt, inte för att vila eller prata med nån eller för att pusta ut utan just stanna då man ber den, stå stilla och sätta igång igen då man ber den.

Gör du inget alls så hur ska hästen då veta att den ska stanna:confused: Eller göra något annat heller? Du åker häst.

Du måste ju lära den via upprepning, beröm då den vill göra rätt eller åt rätt håll, och genom att vara tydlig med hjälperna och det betyder INTE hård eller våldsam utan en hjälp i taget, och konsekvent, och igen BERÖM. Då kommer hästen så småningom, när den blir starkare och mer utbildad att kliva in fint i halten för mycket små hjälper, precis som man vill att den ska göra.

Det som för dej kan se ut som ett ideal, att ryttaren gör "inget alls" är i själva verket resutlatet av just så konsekvent och tålmodig utbildning som resultaterar i att hästen svarar på mycekt fina signaler som utifrån kan se ut som - inget alls!

"Göra inget alls" är kommandot. Vilket egentligen betyder sluta följa med hästen och istället sitta mer stilla (à la sirap) och andas ut, släppa kontakten med handen om man hade det och låta hästen få sträcka på sig. Sen kan det behövas spänna mage för att behålla sin balans fast det är ju inte något kommando. Sen ska det erkännas att det bara är när hästen vill lyssna som det fungerar för mig i nuläget vilket gör det ännu mer värdefullt att motivera hästen att tycka det är trevligt att stanna. Om jag vill stanna i andra situationer än hästen tycker det är trevligt (t ex när den är stressad och jag vill stanna för att den ska få titta) så måste det såklart till bromsande hjälper och dom måste hästen också förstå.

Det jag vill ha sagt är som sagt absolut inte att jag tycker någon metod i det här fallet är "fel". Men utifrån vilket tänk man har i allmänhet så utgår man ofta från att olika lösningar är bra/dåliga utifrån sin egen ridning som helhet. Det betyder inte att den är fel för någon annan. Jag tycker det är skitpraktiskt att hästen stannar när jag slappnar av och släpper tyglarna. Men på en dressyrtävling t ex vill man inte att hästen ska stanna när man skulle gå över till den fria skritten! ;) Olika ridning passar olika ändamål!

Jag håller med i det du skriver, inget jag tänker argumentera mot.
Möjligtvis med tillägget att det inte alltid räcker med beröm eftersom hästar lär sig bäst via negativ förstärkning och borttag av den negativa förstärkningen när hästen gör rätt. Fast hjälpen i sig är ju den negativa förstärkningen i det här fallet, ibland kan det ge bättre effekt att kombinera med andra negativa förstärkningar för att motivera hästen ännu mer, för att det sen blir ännu tydligare när hästen gör rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Nja, fast nu måste ju ta i beräkning hur ett tygeltag fungerar rent fysiskt. via tygeln, blir handens effekt alltid lite fördröjd via tygeln till munnen. det innebär att du tekniskt sett MÅSTE ge en snabb eftergift om du tagit ett bakåtverkade tygeltag/förhållning, därför att det är en fördröjning via tygeln som hästen måste få chans att uppfatta och svara på. seg/konstant drar du så får hästen aldrig bekräftelsen att den börjat svara på förhållningen. du låser också som följdeffekt hela ryggen på hästen vilket skapar att din hjälp - framåt drivande och bakåtverkande, kommer i konflikt, med resultat att hästen blir låst och kastar upp huvudet.
ALDRIG segdra utan kort kvick förhållning och sen eftergift.

Hmm.
För mig är eftergift alltid en signal till hästen: "du har gjort rätt! bra så!" Och så har typ alla hästar jag har ridit också förstått det hela.
Hur ska hästen lära sig att stanna utan dragkamp om den får berömmet innan den ens har stannat?
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Jag känner igen detta ganska väl. Min lille galning (4år) med massa raketbränsle (12kg hö + 3 nävar lusern + 0,25kg havrefri müsli :confused::crazy: ) i kroppen har samma tendenser. Han älskar att det ska gå fort fort, och helst på bogarna. Här är aldrig trav eller galopp jobbigt utan det är mest jobbigt att behöva lyssna på matte när man kan kolla in rådjur på fältet, eller gubben som mekar med volvon, eller när stallkompisen kommer gående över stallplan. Ska ha koll på ALLT och busa och bralla när han tycker att finns något av ovanstående att fira. Att sakta in är ett regelrätt brott :devil:!
Jag är så glad att han nu äntligen har lärt sig att stå still tills jag ger kommando att gå. Det har tagit från april till idag att befästa.
Nu står han still även om uterittpolarn fortsätter iväg framför.:banana:

Tycker Flashlight skrivit jättebra och tydligt hur halten kan gå till :bow:

______________________
När jag o min galning övar start och stopp så övar vi ganska intensivt men kort och snabbt. Här är sekunder dyra.

Efter att ha fått av sig den värsta överskottsenergin så kan jag börja begära något av honom. För att då öva halter och förhållningar (vilket är bra att ha innan man provar massa annat skoj:D) gör jag såhär:

Två varv runt banan för varje "övning", ett åt varje håll med paus (lång tygel) emellan varven (övar på att följa spåret samtidigt).

* Vi skrittar 4 steg, halt en stund, skritt 4 steg, halt en stund, skritt 4 steg o halt osv osv tills vi är runt.
Det är just dessa korta snabba som ger effekt för då upptäcker han att det gäller att vara vaken på mig - annars fladdrar koncentrationen iväg. Han är fortfarande ganska seg att stanna - men mot slutet brukar han fatta och då har han även lärt sig "systemet". Sen kan jag övergå till:
* skitt 4 - trav 4 - skritt 4 - halt - skritt 4 - trav 4 - skritt 4 - halt etc.Sen:
* trav 4 - halt - trav 4 - halt - trav 4 - halt etc.
Sen kan jag börja med att öka travstegen till kanske
* 8 -halt- 4 -halt- 8 -halt- 4 etc.
Allt beroende på om jag tycker att han är "med" kan jag variera mellan trav, skritt och halt och antal steg. Då hamnar han inte på bogarna på samma sätt utan bli mer bärig och uppmärksam.

Sen när vi skrittar av ute brukar halterna vara som guld och han lyssnar på bara tanke.

Jag gissar att det bara är att fortsätta och vara konsekvent. I början kändes det som alldeles för höga kav på min lille "prins" :cool: - men inser nu att detta är precis det som krävs för att han ska orka "vara kvar hos mig". Snabba byten mellan olika saker, så hinns det inte med att bli uttråkad för att "inget händer".

Sen får man ju räkna med några återfall då och då. hehe:grin:
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Oj, ja du, alltid svårt att förklara hur man gör gör med kroppen, jag försöker liksom knipa lite med rumpan och vinkla upp bäckenet. Spänna magen och rygg och räta på mig, mer sluta om än driva på med skänkelt, om du förstår hur jag menar.

Du kan säkert ha en poäng angående fixandet, det kanske bara stressar upp och gör att han han tappar fokus.

Jag tycker det verkar som att du kan ha ett problem här. Bäckenet ska vara i samma position när du gör halt. Spänn dig inte och knip inte med rumpan, utan dra istället naveln bak mot ryggraden och tänk dig hur både du och hästen växer uppåt i halten. För att minska risken att du spänner emot fötterna i stigbyglarna dra underskänkeln lite lätt bakåt. Driv inte för mycket håll bara mjukt om hästen, den ska tänka framåt själv. Se upp så att du absolut inte lutar dig bakåt när du gör halt, det verkar drivande.

Ovanstående kanske inte löser problemet men det borde definitivt göra saken lättare.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Hmm.
För mig är eftergift alltid en signal till hästen: "du har gjort rätt! bra så!" Och så har typ alla hästar jag har ridit också förstått det hela.
Hur ska hästen lära sig att stanna utan dragkamp om den får berömmet innan den ens har stannat?

Inte genom att segdra, det är ett som är säkert. En halt görs primärt med sitshjälperna inte handen.
Läs igen det jag skrivit om hur ett tygeltag verkar i munne på hästen rent fysiskt.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Min gissning är att ditt säte driver på men din hand säger stopp. Ett rätt vanligt fel. Man ska rama in hästen in i halten men behöver sen lätta av i sätet för att hästen ska förstå att den faktiskt ska stanna.
Var också snabb med eftergiften sen!
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Sån jäkla fördröjning blir det inte.
Men ärligt talat så tror vi ju båda två på våran grej, vilket är bra så länge det funkar, eller hur?
Tro inte att jag sitter och segdrar i mina hästar, tvärtom.
Min häst stannar för sitsen, men ibland höjer jag handen lite och då tvärnitar hon. Skulle hon inte göra det tar jag i lite mera. Jag segdrar sällan, men skulle jag behöva det så gör jag det.
Att sitta och ta- släppa, ta- släppa får väl hästen att snarare fundera på när ryttaren däruppe ska sluta, än att det är HÄSTEN själv som ska göra nåt.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

Min va oxå lite så där "SEG" i halterna, men ja fick tipset av att ge han en chans att stanna gjorde han inte det blev det ryggning!!!! Rygga, rygga o rygga. håll bara still handen och driv på så går den bakåt, "dra" inte hästen i munnen bakåt.
 
Sv: Dragkamp i munnen vid halt

*KL

Oj vad tråden har dragit iväg sen sist jag tittade. Hur som haver så har problemet löst sig nu, med mycket ridande och bättre kommunikation fick vi bort problemet och han är nu betydligt mer uppmärksam. :)

Vi gjorde väl ca 40 halter per pass innan poletten trillade ner och han förstod konceptet att stanna utan muck.
 

Liknande trådar

Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 663
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp