När hästen går undan!?

Sv: När hästen går undan!?

Med hästen alltså att det blir bättre att hon hittar felet varför den gör så är du med?
Försökte bara vara trevlig!

Jag är ledsen men får stå i tusen böcker att hästar inte kan vara kittliga. Jag kan ändå inte köpa det. Det verkar helt ologiskt. Kittlighet är väl något vi har för att vi skall inspireras att t.ex. vifta bort en insekt som kan vara farlig. Just det gör ju hästar. Det är för mig helt uppenbart att hästar upplever obehag när en fluga sätter sig på den. Om man sedan vill kalla hästens reaktion kittlighet eller något annat kvittar väl?

Det verkar också väldigt konstigt att så otroligt många hästar, som i övrigt uppskattar beröring, reagerar just i virveln och på juvret. Min medryttarpålla t.ex. reagerar enbart på juvren. Menar du verkligen att hon har muskelspänningar där? Hon är i övrigt extremt tillitsfull och glad och tillhör de sällsynta hästar som faktiskt sticker in huvudet i såväl träns som grimma och liksom hjälper en att få dem att sitta rätt.

jo alltså, eftersom det stog svarat på mitt nick, trodde jag det va till mig, så ja hängde ej med va ja skulle göra ;-)

jo det blev lite fel, är liksom ganska vanligt när jag ská svara på nått ;) kom på det i efter hand att jag ville önska henne lycka till.

Det är bara människor som tolkar det som att hästar är kittliga, för det mesta beror det på att de har ont, tycker det är obehagligt, tex när de fäller päls mm.

hellas skrev:
Jag är ledsen men får stå i tusen böcker att hästar inte kan vara kittliga. Jag kan ändå inte köpa det. Det verkar helt ologiskt. Kittlighet är väl något vi har för att vi skall inspireras att t.ex. vifta bort en insekt som kan vara farlig. Just det gör ju hästar. Det är för mig helt uppenbart att hästar upplever obehag när en fluga sätter sig på den. Om man sedan vill kalla hästens reaktion kittlighet eller något annat kvittar väl?

Det verkar också väldigt konstigt att så otroligt många hästar, som i övrigt uppskattar beröring, reagerar just i virveln och på juvret. Min medryttarpålla t.ex. reagerar enbart på juvren. Menar du verkligen att hon har muskelspänningar där? Hon är i övrigt extremt tillitsfull och glad och tillhör de sällsynta hästar som faktiskt sticker in huvudet i såväl träns som grimma och liksom hjälper en att få dem att sitta rätt.

Jag tror att om man väljer ordet 'obehagligt' iställer för 'kittlas' så är alla överens och man slipper hårklyverierna om hästar kan vara kittliga eller ej?

Jag har aldrig funderat huruvida Kele är KITTLIG på juvret, jag har bara konstaterat att hon tycker det är OBEHAGLIGT när jag är där. På samma sätt som jag inte funderat på om flugorna KITTLAS när de går på hästen, utan konstaterat att det är OBEHAGLIGT och IRRITERANDE.

Och oaf jag tycker det är vansinnigt obehagligt när folk kittlar mig. Samma obehag som jag skulle känna om någon skulle tafsa på mig fast jag inte ville (och det har inget med kittlighet att göra)

Veterinärers utbildning är ju inte precis kända för att ta til sig nya rön heller :smirk:
Men visst, man får tro vad man vill, det är ju "bara " hästarna som lider när de blir misstolkade.

domino skrev:
Åh, vad härligt! Honom ska du hålla hårt i! :love:
Jag håller inte alls i honom, det är väl det som är hemligheten. ;)

Nä, jag är så rädd om honom och han är mig så kär.
Fast ibland gör jag det, när sambon och han ska iväg och rida kan jag stå och pussa och klappa jättelänge innan de kommer iväg. Sedan ropar jag "hejdå älskling". Nu pratar vi fortfarande om hästen. :rofl:
Hm, till min stackars sambo frågar jag bara om han har mobilen med sig eller nå´t. :o

Precis! En misstolkad häst mår dåligt, och för mkt hypokondri hos ägaren, det gör att hästen ofta inte blir att må ok.

Förrsten, du som anser en kittlig häst sjuk, vad anser du man ska göra? Är bara nyfiken. Det för att jag har en häst som är fräsch, går bra, är harmonisk, kollad av veterinär och alternativbehandlare osv.
Hästen har varit lika kittlig hela livet, likadant under konvalescens, viloperioder, mitt i tävlingssäsongen, när han gått dåligt i ridningen, vid pälssättning, ej vid pälssättning osv.

Och eftersom ingen hittar ngt fel på honom, bör jag slå ihjäl honom, för att det kanske är djurplågeri att plåga honom då han är så kittlig? Jag vet en och annan som haft en jättesjuk häst, som ingen hittat ngt egentligt fel på, och de har till slut slaktat pga djurskyddsskäl.
Borde jag göra samma sak?

Senast ändrad:

Den dagen du verkligen vet att hästen är kittlig kommer den att gapskatta (skrika av skratt och rulla runt på golvet, tjutande med rinnande tårar. Då är du säker...
Eller är det så att era hästar har en förmåga som andra hästar saknar?

Hästen har inte det samma känslomässiga register som vi människor har. Däremed inte sagt att hästen inte känner. Obehag, ja. Spänning, ja. Kittlig? inte som oss. Kittlingar är ju förknippat med så mycket för oss människor, så många olika känslor inblandade, eller hur?

Kan det då vara så att din häst har 'mentala' spänningar?
Borde det inte vara något som triggar den till sitt beteende, eller menar du att det är medfött (vilket det borde kunna vara)?

Vad är mentala spänningar i det fallet?
Han avskyr rykt, men älskar allt annat pyssel.
Borsta ben och huvud är ok, då somnar han ofta.
Han reagerar ju även på massage, om man inte knådar järnet och ligger på med full tyngd.

Och att då åka land och rike runt och besöka veterinärer och alternativbehandlare, skulle ju bara leda till att folk skulle idiotförklara mig... :smirk:

Vad är det för färg på hästen?
Skimmlar har mkt känsligare hud än bruna hästar tex men det finns såklart individuella avvikelser.
De enda hästar jag varit med om som varit "kittliga" är ridskole hästar å alla vet ju att de har mkt problem med sina kroppar.
Kan oxå vara spänningar vilket är ganska vanligt, alla hästar har ju spänningar.

Asska skrev:
Om du kommer till boxen med sadeln och hästen går undan och ställer sig med rumpan mot dig, betyder inte det att någonting inte är riktigt ok?

Hästen står vanligtvis och tittar över boxkanten men "fösvinner" in i boxen när sadeln kommer... :(

Upptäckte samma sak för ett par veckor sedan med mitt eget sto men då gällde det tränset :cry: När jag kom med det till boxen gick hon undan och ställde sig längst bort mot väggen och tryckte :(

Jag tog bort tränset ett tag och använde grimma istället. :idea: Nu står hon nästan vid boxkanten och "stoppar in" huvudet i grimma :D
Du får ju ganska tydliga signaler från båda dessa hästar vad det är som stör dem, och du har ju dessutom svarat bra på frågorna själv!

Häst nr.1 reagerar tydligt på sadeln. Se över om den behöver stoppas om, kolla om sadeln är för trång/vid eller inte ligger an längs hela ryggen, utan istället utövar ett felaktigt tryck på ryggmusklerna.

Häst nr.2 reagerade lika tydligt på tränset. Kan vantrivas med bettet, nosgrimman eller handen som håller tygeln. Även problem med tänderna kan vara en anledning.

;)

Gunther skrev:
Min häst är jätterolig när man kommer med tränset.
Då brukar han gå fram till det, stoppa in huvudet mellan sidostyckena och sänka huvudet och ta bettet i munnen. Sen trycker han ner huvudet lite till så bettet ska hamna rätt och vickar huvudet så att jag ska kunna rätta till tränset bakom öronen. :love:

Likadan är han med grimman.
Jag är ganska kort och han är stor, men han placerar alltid sitt huvud i lagom höjd för mig. :bow:

Jag tolkar det som att han tycker det är roligt att få komma ut en sväng.

Så gör min tanta oxå. 25 år gammal tycker hon fortfarande att det är roligt att få komma ut och stoppar själv ner huvudet i tränset.

Tror visst att hästar är kittliga. Har haft massös hos min andra pålla som kollat hästen och löst upp spänningarna. Men hon tycker fortfarande att täcke och sadel är lite jobbiga. Glad o pigg när allt är spännt och klart. För att inte tala om benen, börjar dansa samba så fort man ska borsta eller sätta på skydd. 50% fullblod...

Öm i huden, skinnet?
Hade en häst som på grund av hormonobalans i perioder kunde vara jätte öm för beröring, men då var hon liksom svullen i kroppen. Det gjorde ont att t o m lägga handen på henne, men det var aldrig snack om att det skulla anses som kittligt eftresom reaktionerna var allt för staka. Att stryka med handen lugnt och fast gick ibland bra men inget annat.

Rekomenderar boken:
Understanding the Horse's Back
av Sara Wyche, MRCVS.

Efter att ha läst den så ser iaf jag hästens beteende i ett annat perspektiv...

Att ta på honom går ju givetvis. Men han gillar inte att ryktas på kroppen eller när man drar sadlar, täcken eller sådant på honom.

Som ngn skrev, för att slippa tjafsa, byt ut kittlig mot "tycker det är obehagligt".
Ta vad som helst, så kan ju allt högre stående levande tycka illa om vissa saker.
Vissa hästar gillar inte att ridas ut själva, för de är för sk tittiga. Medan andra klampar på och är helt orädda.
Är det ngt fysiskt eller psykiskt fel på den lite fegare hästen? Inte ofta!
Likaså hoppning. Vissa hästar tycker inte om det. Är det ngt fel på dem för det? Nej.

Så om jag ska vara ärlig, så tycker jag det är sådan där "kaninkrameri" (ett uttryck ngn använde här på forumet) och larv att ifrågasätta ngt så enkelt som att ett djur inte tycker jääääättemkt om precis allt man gör med dem!
Ska man börja krångla med hästen för minsta lilla skitsak man får fixa ideer om, då kommer den ju fara illa!

Ingen av mina hästar gillar att vaccineras av veterinär. Bör jag kolla upp det? Kanske är det ngt fel? Är jag djurplågare som tvingar dem att stå stilla så jag kan vaccinera?

De tycker också maskmedel är äckligt. Bör jag inte avmaska då? Eller bör jag börja laborera så de gnäggar glatt och självmant slafsar i sig maskmedlet?
För eftersom jag får tvinga i dem maskmedlet (upp med munnen, in med sprutan och kläm ut), så kanske ngt är galet?

Ston som är kittliga på juvret, bör man kolla upp dem också? Jag vet jättemånga, kanske är de hur sjuka som helst i ngn mystisk sjukdom som ngn upptäckt?

Var drar man gränsen?

Men det är ju faran med detta fourm, man får ju inte välja vilka man diskuterar med, och jag är ju så korkad att jag gång på gång ska försöka övertyga folk (eller vad 17 jag håller på med?!).
Irl är det ju enklare, där diskuterar man ju bara med "likasinnade", för att då kanske lära sig ngt, eller ge ngn ett råd den kan ha nytta av.

På tal om att "stoppa ner huvudet i tränset".
Min gammelpålle (som fö är kittlig under magen, och ändå är en helt fräsch nu 23-åring ;) ), har alltid gjort så.
Jag har tom skojat och när han kommer och sticker in huvudet i tränset sänkt det, eller flyttat det åt ena sidan.
Och han följer då med med huvudet, tills han får tag i bettet.
Man tränsar alltså honom genom att endast hålla i nackstycket, sedan letar han själv upp bettet och gapar.

Ska man tro många härinne, så är ju det då en häst som alltid fullkomligt älskar att ridas.
Kan säga att det gör han LÅNGT i från alla ggr! :D
Hästen är en underbart intelligent och snäll individ, mattes ögonsten!
Men samtidigt lat som 17! Har han inte lust, så kan allt från att leka skiträdd för ridhusdörren så han får dra upp huvudet och komma undan jobb några steg, till att envist streta med skallen rätt upp vara hela ridpass! :crazy:
Nästa dag "passar det", då jobbar han på hur bra som helst!

Tävla hoppning mkt, det var trist tyckte han. Det var som att galoppera en elefant i kola, och han kunde i stället för att ta i, glatt peta ner en bom. Träben! :p
Ändå var han lika lätt att tränsa på tävlingsplatsen som hemma!

Dressyrtävla däremot, se det var kul det! Lika lätt att tränsa, men en häst som lyssnade på minsta lilla hjälp, och aldrig skulle få för sig att skygga för ngn ridhusdörr!
I ett dressyrprogram kunde man fälla en vätebomb bredvid utan att han rörde ett öra!

Så att tro att en lättränsad/lättsadlad häst automatiskt älskar sitt arbete, det är allt att tro lite för mkt! ;)

Min andra häst (den kittliga som ju så många anser sjuk...) däremot är precis tvärt om!
Han älskar att tävla och träna! Spetsade öron och aldrig som den andra, som att rida en elefant i kola.
Och han öppnar inte alls munnen så lätt när jag tränsar, även om jag aldrig behöver "gräva" för att få in bettet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar