När hästen fastnar i boxen

Wembley

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt? Men hur gör ni om en häst fastnat i boxen när den rullat sig? Hur tar ni lättast loss den? Jag var ensam i stallet igår när hästen fastnade och funderade just på vilket sätt som egentligen är bäst, lättast och säkrast :confused: Det är ju inte så lätt med en tung häst och sprattlande hovar som far fram och tillbaka.

Nu kom han loss själv snabbt den här gången. Jag kommer att köpa en överrullningsgjord för säkerhets skull.

Men detta fenomen kan ju lätt drabba vilken häst som helst i exempelvis ridskolestallet när jag står ensam med kvällsfodringen.

Sv: När hästen fastnar i boxen

Hej!
Jag har en häst som har rullat fast ganska många gånger när han står i en lite mindre box. Det enklaste tycker jag är att försöka lägga något (jag har använt grimmor med grimskaft) runt benen närmast väggen och försöka hjälpa till och dra runt hästen. Självklart går det inte att göra om hästen är jättestressad och sparkar vilt. Den egna säkerheten är viktigast!! Men de brukar lugna sig efter ett tag.

Jag säger som Zog, enklast är att försöka lägga något runt ett ben närmast väggen och dra runt hästen.

Ofta ger hästarna upp ganska fort när de rullat fast och bara ligger där.
Oftast räcker det att smacka lite och uppmuntra dem igen så de börjar sprattla och kommer oftast loss ganska fort.
Ligger de alldeles fel kan man som tidigare skrivare skrev, ta en lina och dra runt ett ben och hjälpa dem genom att dra runt dem.

I somras när jag var hästvakt i stallet, eftersom stallägarens familj var på semester, så rullade en häst fast i boxen på kvällen. Givetvis stallägarens häst... Jag var också ensam men ringde direkt till en av de andra hästägarna och hon kom dit direkt. Vi försökte först dra i var sin del av hästen, jag i bakdelen och hon i framdelen. (Lade grimskaft om benen och drog i dem.) Det gick inte så bra, så vi gick över till att dra båda två i framdelen, och fick på så sätt ut den en bit från väggen. Sen tog vi bakdelen och gjorde likadant. När hästen, som legat helt stilla hela tiden, kände att väggen inte längre tog emot så började han kämpa själv och tog sig upp på egen hand. Hur vi skulle gjort om han inte varit så lugn vet jag faktiskt inte. Vågar knappt tänka på det... :crazy:

Usch det är otäckt att de kan rulla fast sådär. Man börjar ju undra om inte boxarna är för små även om de uppfyller föreskrivna mått.

Så är det nog. När min häst stått i box med minimimått (9 kvadratmeter) han har rullat fast ganska ofta. Det har inte hänt mer än en gång där han står nu, boxen är då 12 kvadratmeter.

Hade en treåring som rullade fast i somras, han är stor, drygt 170 så ingen liten kille :)

Det första jag tycker att man gör, hästen sparkar oftast så mycket panik...är att försöka lugna dom, prata med dom, klappa, så att de tar ett andetag iaf och ger efter lite. När han gjorde det i det här fallet, fick han hovarna mot väggen så han kunde trycka sig utåt, och kunde resa sig lugnt och stilla.

Annars får man ju ta ett rep eller ngt liknande som inte skadar och dra i benen mot väggen för att vända dem om :crazy:

Det är otäckt, uscha.

Efter det hade hänt hade vi spånvallar mot väggarna så att han rullade tillbaka igen lättare och dessutom inte kom upp så mot kanterna.

Det finns många sätt att undvika att hästar rullar fast. Eller rättare sagt saker man kan göra för att förebygga att de inte rullar fast.
Jag har i min box, höga kanter av spån mot väggarna på sidorna, på så sätt kan dom inte komma så nära väggen att dom fastnar när dom lägger sig. Ungefär en meter upp på betongväggen har jag monterat en planka som kan vara till hjälp för hästen så att den får fäste när den föörsöker att skjuta ifrån, Det är inga vetenskapliga mått, en meter alltså, kollade på benen hur lång dom var och drog av lite, monterade fast plankan ordentligt, så att den inte lossnar om hästen behöver den.
Att lägga upp så man får kanter i boxen är nog det ellra enklaste säkerheten, för får hästarna lite "luft", brukar don kunna ta sig upp.

Usch det är otäckt att de kan rulla fast sådär. Man börjar ju undra om inte boxarna är för små även om de uppfyller föreskrivna mått.

Inte nödvändigtvis. En av våra ridskolehästar rullade fast i ridhuset för någon månad sedan...

Som någon skrev, de tar sig oftast upp själva om man hejar på dem lite. Annars måste man dra loss dem.

Min häst rullade fast i en 16 kvm box för någon månad sen .
Beror ju på hur dom lägger sig

Ja, är det inte typiskt att det händer när man är ensam i stallet :(

Jag håller med om att det gör mycket att lugna ner dem. För de tar sig definitivt inte upp i panik. Min häst tog sig upp efter att jag lugnat ner honom igår. Han fick mer kraft i sin rörelse istället för att "sprattla" hysteriskt.

När det hänt(inte i mitt stall med mina hästar) så har vi med handkraft lyckats rulla bort hästen, men det går ju inte om hästen har panik & sparkar med hovarna.& olyckor kan även hända med lugna hästar.

Försöka binda hästens ben(såklart inte binda ihop allt så hästen får panik) & dra är oxå alternativ om man inte har överullningsgjort(vem har egentligen en sån?:o )

Hästar som tenderar att rulla fast får man åtgärda förebyggande, tex som ngn nämnde, spånhögar mot väggarna tex.

unghästen är en hejare på att rulla fast men hon brukade ta sig upp själv, fick dra loss henne första gången med linor. Hur många gånger hon rullat fast har jag ingen aning om så nu står hon med överrullningsgjord för säkerhetsskull för att undvika fler skador i ryggen :mad:.

Det händer ju då och då att hästar lägger sig fast. Det absolut viktigaste är att ta det lugnt. Dom ligger ju ändå där dom ligger och gör dom det inte är problemet löst. En ko eller annan idisslare däremot kan få irreparabla skador av att ligga fast redan efter en timme. Den egna säkerheten är viktigare än en hästs välbefinnande för stunden. Skadar du dig kan du ändå inte göra nåt för hästen. Försök aldrig ensam. Skaffa hjälp. Alla situationer är olika. Tänk efter flera gånger innan du gör något. Oftast brukar jag lägga en lina runt bortre bakbenet och stå utanför boxen och dra för att välta över hästen.

Min söta lilla shire hade dille på att rulla fast sig förra vintern. Men hon var hellugn hela tiden. Bara att gå fram o lägga longerlinor runt innerfossingarna o sen dra. Fungerade kanon. Men det är ju skillnad när de är så lugna oxå. Hade nog kunnat dra henne direkt i benen med det gjorde jag inte, tog det säkra före det osäkra!

De flesta går att "skräma" upp även om det är otäckt när man tror att hästen ska sparka sig genom boxväggen...

Jag undviker i det längsta att gå in i boxen/öppna boxdörren till en häst som ligger fast och de senaste som har fastnat hos mig har lagt sig mot dörren så att det är omöjligt att ta sig in utan att klättra över hästen...

Risken med att öppna boxdörren är att hästen kan få ut ett ben och på så sätt skada sig ännu mer än om den sparkar mot en slät vägg.

Jag har aldrig haft en häst som har gjort sig illa när den har lagt sig fast och det finns hästar som lyckas varje dag...

Jag har satt upp reglar på väggarna 4 st upp till ca 110 cm höjd.

Hade missat ett ställe vid vtnkoppen för 5 år sen o ena hästen låg då fast 2 ggr.
Har aldrig hänt sen dess o aldrig med den andra.
De får fäste o kan komma runt eller bort från väggen.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 342
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 839
Foder & Strö Nu behöver jag lite tips. Min pålle är en sådan som drar runt höet i boxen och sen vägrar äta det :mad: Kommer det smuts i det så nej...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Efwa
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 469

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka