När hästen blir gammal och lämnar oss

T

Tufsen

Jag vet inte om den här tråden kan ligga här, men annars blir den väl flyttad.

Jag känner att jag bara måste få skriva av mig lite. I somras dog en bekant till migs häst. Stoet var 21 år gammal och varit pigg och glad samt hur fin i kroppen som helst, plörsligt blev hon så dålig, ville inte äta och fick jobbigt att andas. De kämpade åkte till veterinärer och ringde djursjukhus, men de var ej välkomna dit för hästen hade feber. De stod totalt maktlösa. det slutade med avliving och hästen begravdes hemma. Jag har verkliogen reagreat starkt på detta då jag har lätt för att sätta mig in i andras situationer och den här hästen har jag ridit ett antal gånger då den varit stallkamrat åt mina hästar i sammanlagt 9 år.

Mina hästar är inga ungdomar de heller längre, de är 16 och 17 år. Min 16 åring har jag haft i 10 år och han är verkligen mitt allt! Vår relation och det jag känner för honom är obeskrivlig. Jag har familj och andra djur har även förlorat andra djur och anhöriga, men jag vet inte hur jag ska orka den dag han är borta. Vi har stallet hemma nu så hur orkar man se det tomma stallet när den dagen kommer, den tomma boxen, alla hans grejer, alla minnen?

När min kompis häst dog startade det en slags panikångest hos mig, jag tänker på det här varje dag och gråter. jag vet att man ska njuta av det man har och inte tänka på döden förrän den dagen kommer, men det är svårt. Jag får ångest de dagar jag varit trött och jobbat mkt så jag ej haft så mycket tid för honom.

Sv: När hästen blir gammal och lämnar oss

De är aldrig roligt med avlivning. Gällande din egen häst som du verkar bekymra dig mycket för så tycker jag att du ska ta det när den dagen kommer, glöm inte att du lever i nuet! Vem vet hur gammal den hästen tänkt att bli? Han kanske blir över 30 och då har han ju hur många år som helst kvar att leva. Försök att inte gräva ner dig i något som inte ens har hänt! När den dagen har kommit så får du försöka vara tacksam för alla fina år ni fått tillsammans.

fy va hemskt... man måste ju få åka till ett djursjukhus trotts att hästen har feber!!! e ju helt sjukt, man åker ju dit för att hästen e just sjuk!!!

Verkar konstig att djursjukhuset inte lät henne komma för att hon hade feber. För några år sedan hade min unghäst hög feber så jag tog ut jour veterinär, det var mitt i natten, och han skickade mig direkt till Strömsholms djursjukhus. Han ringde bara och meddelade dom att jag skulle komma, och det var inga problem alls.

Ja, visst är det konstigt? Strömsholm verkar inte ha isoleringsboxar längre (det var väl smitta de var rädda för pga hästens andning samt feber?).

Min ena häst blev sjuk en sommar, något konstigt som dom aldrig kom fram till vad det var(nu är han frisk, tack o lov). Vi fick inte heller komma till djurkliniken, pga smittorisken. Jag blev naturligtvis fly förbannad, tydligen har dom stängt isoleringsstallet under ett par veckor pga semester!!!!!! Jag känner igen mig i precis det du skriver. Jag oroar mig jämt för gammelhästen att han ska bli sjuk och dö.Hemska tanke, han är 18 år och jag har haft honom i 10 år. Vet inte hur jag ska klara mig utan honom, jag har tom talat om för mina anhöriga vad dom ska göra om JAG dör. Är man knäpp så är man!!!

För tre år sedan tog jag bort min gamling som jag hade haft i 26 år ( hon blev 28 år ). Hon var inte direkt sjuk, men hade börjat se väldigt trött och hängig ut. Såg ledsen ut.. Då tog jag bort henne med sorg i hjärtat innan hon blev riktigt dålig och tackade henne för dom fina år vi fått.. Stallet är ju inte tomt nya hästar finns även om ingen är eller blir som just hon..Jag själv tyckte att jag gjorde rätt mot min vän men har fått mycket kritik (negativ) av sk vänner som tyckt att hon kanske kunde haft några år till att ge..:confused:

Döden är en del av livet, det är bara att acceptera, sorglit men sant.

Gjosa: jag skulle nog gjort som du , och avlivat innan hästen fått ont.

ja fy den dagen den sorgen.. min pålla är "bara" 16 så vi har förhoppningsvis många år kvar!!
en i mitt stall avlivade INTE hästen när hon började bli dålig utan hon fick gå på ett långt sommarbete som hon inte pallade, mager o full med inseksbett o utan livsgnista kom hon tillbaka!!

jag pratade med ägaren o två månader senare tog hon bort son 26 åriga märr!

men gör inte som henne!! det är grymt o själviskt!!

visst är det jobbigt när dom börjar bli till åren :crazy: min "gamling" är 36 år i år, jag har haft henne i 27 år. nu börjar det bli problem, hon fick diagnosen cursing (stavning?) för ett par veckor sedan men har fortfarande livsgnistan kvar, hänger med bra i flocken, och är i bra hull. jag är inte helt säker på att jag "vet" när det är dax så hon hälsoundersöks regelbundet av min veterinär, när han säger att det är dax så får hon vandra vidare men usch vad jag fasar för det :(

36 år!!!:eek:
Vad är det för typ av häst???
Måste vara extremt ovanligt att de får bli så gamla!
Men det måste ju vara ett tecken på att du har tagit väl hand om henne!:)

Det är inte kul när den dagen kommer när ens bästa vän har bestämt sig för att trava upp till hästhimlen...
Men man måste leva vidare och leva på dom goda minnena. Man är starkare och klarar mycket mer än man tror.

Dessutom så har du många fina år kvar tillsammans med din polle ännu, försök att inte tänka på det tråkiga!

*JätteKram*

Jag kände på samma sätt som TS när min häst blev 18. Tänkte att han började bli gammal och undrade om han skulle förändras. Hade haft honom i 10 år då. Idag är han 27 och lika pigg och knäpp som för 10 år sedan. Dock börjar han bli lite grå i ansiktet. Men det har varit lite skador senaste åren, så nu finns tanken där ständigt. Men som sagts innan, så kan du få många fler härliga år med din häst.

:banana: :banana: :banana:

Jag åkte förbi min gamla ponny igår, hon är 34!!! Men det är en korsningponny och de brukar kunna hänga med länge.

Ultuna har det, iaf när jag jobbade där för några år sedan. Jobbade ibland i isoleringen.

Jag valde att ta bort min gamling när han var 23 år, hade då fått så jätteont i sina framben, jag hade att välja på att låta honom stå i ca ett halvår och se om det blev bättre men jag valde att ta bort honom....Varför låta honom ha ont och lida bara för min skull:confused:
Det är ett jättesvårt beslut eftersom det är en kompis, speciellt om man har haft hästen i många år. Man får försöka att tänka på hästens bästa och alla fina stunder man har haft tillsammans.
Låt inte folk komma med kommentarer, det är ditt beslut.
Veterinären tyckte jag fattade helt rätt beslut som tog bort honom.
Gjosa, du gjorde helt rätt!
Jag har sett flera hästar som har gått alldeles för länge utan livsgnista enbart för att ägaren tycker att hästen ska få leva, det är inte rätt heller.

hon är en liten shettis dam :love: jag vet faktiskt inte hur vanligt eller ovanligt det är att dom kan bli så gamla, min veterinär är iallafall imponerad ;)

Hej Tufsen!

Jag vet precis hur du känner dig:(
Jag trodde att min livkamrat skulle vandra vidare när han var 20 år.
Han blev akut jätte dålig då.
Sen dess har jag tänkt på när den dagen ska komma flera gånger varje dag!
Varje morgon smyger jag ut till stallet rädd att min älskling inte ska ha kommit upp på benen på morgonen....

Detta är som sagt var min livskamrat som jag haft i 26 år. Han är idag 31 år gammal och väldigt pigg, glad o fin i hullet.

Hur som helst, det jag med dessa rader vill säga är att du och din kuse säkert har många härliga år framför er :)
Njut av den tiden!
Varje morgon när jag går ut i stallet till min älskling ger jag honom en bamsekram och tackar honom för att han fortfarande finns hos mig :love:
Vet inte hur jag ska klara av att finnas den dagen när jag vet att det är dax, men försöker att njuta av varje dag som vi får ihop fram tills dess....
Kram
/Anna

I så fall är jag lika knäpp!!! Har också talat om för mina anhöriga hur jag vill ha det med hästarna om jag skulle dö. Finns även nedskrivet... det är bra att vara förberedd, man vet ju aldrig.

Jag vill också skriva att jag är absolut inte en sådan människa som skulle låta mina hästar gå och "lida" bara för att det är för jobbigt att ta bort dem, som jag tror jag skrev förut har jag beslutat låta andra av mina djur vandra vidare när det varit dags. Varje gång vet jag att jag gjort rätt. Det var inte alls det tråden handlade om, några har kommit in på detta och jag vet att det förekommer, men jag har också människor runt omkring mig som jag vet skulle tala om för mig ifall jag inte skulle se.

Tack för alla svar, det värmer! Skönt att höra att fler känner igen sig.

Min ponny blev 31 nu, man går lite o väntar på det oundvikliga. Det är svårt att veta var gränsen går..

Sedan några år tillbaka får han Lusern på vintrarna för att hålla hullet, men sedan jag slutade rida honom för 1 år sedan har han tappat mycket muskler och ser inte lika snygg ut längre. Men han har glimten kvar i ögonen och ligger fortfarande och sover + att han kastar sig ner i snön o rullar sig när han släpps ut på morgnarna :cool:

Min tanke tidigare var att jag skulle behålla honom så länge han gick att rida, men när jag inte hade tid att rida honom längre så hade jag inte hjärta att ta bort honom. Men å andra sidan - vill jag rida honom så är han ffe ok i ben o kropp :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 273
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 919
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18