När har ni bytt bilstol?

Mirre

Trådstartare
Rasmus är 15 mån nu och sitter inte lika bra i babyskyddet längre.
Så känns som det börjar bli dags att byta.

När har ni bytt och vad har ni bytt till?

Sv: När har ni bytt bilstol?

så fort man kan ska man väl byta? runt 8 månader har jag bytt till acta graco cosmic ned båda, men har använt babyskyddet tills de blivit ett ungefär om vi åkt i andra bilen.

Vi bytte från babyskyddet (Akta Graco) till bilbarnstol (Britax Hiway) när H var 6 månader.

sonen va ca 11 månader och dottern 9. Lillan fick byta pga att den skulle till den nya kusinen men jag tyckte den började blir för trång åt henne ändå..

Kan tillägga att gångerna vi åker bil är lätträknade så han sitter inte speciellt ofta i skyddet. Men dags att byta ändå

Byte vid 6-7 månader, gick på fettdiet innan för att gå upp i vikt så han skulle få byta:p

Vi bytte så fort det bara gick, hon var nog kring 8 månader.

Vi bytte från Brio Primo till Acta Graco Duologic II och den sitter hon i fortfarande (snart 4 år fyller hon).

Oj, 15 mån?! Vi har bytt vid ca 5 mån. Stora killar som inte suttit bra i babyskyddet längre än så. Efter ca 6-7 mån har det inte funkat ens i undantagsfall. Men annars är rekommendationerna att byta så fort barnet kan sitta själv eftersom bilstol nr 2 är säkrare än babyskyddet. Britax Hi-way har varit första riktiga bilstolen för dem båda.

Ca 8 månader. Hade kunnat byta tidigare men stolen var fortfarande i Sverige då. Vi bytte till en Britax Hiway.

Hi-way är en bra stol när bebis byter från babyskyddet tycker jag. Men är man 15 månader behöver man ju inte tänka så för då funkar nog alla bakvända stolar. Mina favoriter är Britax Two-way, Akta Graco Belogic och Axkid Kidzone - rymliga stolar med lång användningstid! Här åker pojkarna Two-way (2-åringen) och Belogic (8 månaders) men jag blev riktigt förtjust i Axkid när jag kikade på den i en kompis bil :)

Mina barn var (ar) sma och savitt jag vet skall man byta bilstol nar de ar urvuxna antingen vikt, langd eller bada. C & A var 18 manader nar vi slutade med babyskyddet (C hade nog kunnat anvanda sitt ett par manader till), och da fick de aterigen MaxiCosi stolar (minns inte vad modellen hette). Dessa anvande de tills de fyllde 5 och nu har vi precis bytt igen :)

Ludvig bytte vid knappt nio månader (ca 10,5 kg) till maxi cosi mobi men Amandas, 14 månader o 10 kg(ja lite skillnad i strl på våra barn) sitter i sitt fortfarande o sitter riktigt bra. Dock blir det byte närmsta veckan, stolen är i källaren o klädseln i tvättmaskinen just nu. Att vi drog så länge på art byta berodde dels på att hon fortfarande verkar åka bra i skyddet och att vi ville dra på att vända på storebror ( nu vänd häromdagen och lycklig...) så länge som möjligt o nu vid nästan 4,5 år samt 110 cm o 19 kg så var det dags att låta honom åka framvänt ( han började säga att fötterna blev skumma i bilen- det visade sig att de domnade...) så nu går som sagt mobin till Amanda endera dagen. Tror dock hon hade suttit bra i babyskyddet någon månad eller två om man velat, hon är så liten och nätt, och vårt babyskydd är ganska upprätt så i princip samma position som i mobin i mellan eller viloläge. Ludvig fick f ö en maxi cosi rodifix ni när vi vände honom, vilken vi känner oss mkt nöjda med, men det är ju en annan historia.

Senast ändrad:

Babyskyddet ska man väl sluta med senast runt 9 mån? Tror våra barn var runt 7-8 månader. Babyskydden kanske har ändrats (vårt var från 2006 då vår äldsta föddes) men våra (normalstora) barn hade aldrig fått plats med vinteroveraller i vårt babyskydd i ettårsåldern.

Om barnet sitter bra och inte har vuxit ur det behöver man inte byta vid just nio månader. De är godkända till 13 kg o urvuxet när huvudet når kanten ( eller det inte är bekvämt mer förstås). Vår 14- månaders dotter är just nu lika stor Om sonen var när han var åtta månader så man kan nog inte säga en exakt ålder :-)

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 635
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 594
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 100
Senast: gammalek
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
582
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka