När ger Ni kraftfoder till era hästar?

Z

ZÄTA

När fodrar Ni kraftfoder på dagen?

Nu är jag inte intresserad av vad ni ger och hur mycket ni ger av "allting" om ni ens ger kraftfoder, utan NÄR ger ni kraftfoder till hästarna på dagen? Bara på kvällen, kanske bara på morgonen, alla utfodringstillfällen? (morgon, lunch, em, kväll?) Eller hur gör ni?

Ja, ni förstår säkert vad jag menar.

Kul att veta hur ni gör, gör man väldigt olika i stallen ni står i eller är det rätt lika? :p

Nämn gärna vad ni står i för sorts stall också. Tex. ridskolestall, privatstall ca 6 hästar, fler mindre(?), tävlingsstall eller vad ni nu kan tänkas stå i för stall. :D

Z.

Sv: När ger Ni kraftfoder till era hästar?

Står i privatstall med 6 hästar och vi fodrar kraftfoder på morgonen, intaget och på kvällen. Tycker det är bäst med många småmål kraftfoder istället för allt på en gång.

Vi har 4 fodringar per dag och fodrar med karftfoder 3 av dessa målen (Hö får dom vid alla 4 fodringarna) Det är morgon (ca: 6:30) insläpp (ca: 16:30) och kväll (ca: 21:00)

Tycker det är bäst med många småmål kraftfoder istället för allt på en gång.

Är det av någon speciell anledning som du tycker så? Eller är det "bara för att" (eller hur man kan säga). :p

Vi ger kraftfoder på morgonen ~6.30 och så ligger det i krubborna vid insläppet ~21.00.

Mitt fullblod får dessutom extra kraftfoder efter ridning/motion plus att han har en hink med lucern i boxen. Blandar jag i för mkt lucern med kraftfodret äter han det inte men han kan tänka sig att äta lite extra på detta viset :) Det är vårt eget stall med hyresgäster (totalt 8 hästar nu), dessa rutiner har vi "alltid" haft.

Jag själv ger kraftfoder endast på kvällen. På morgonen får han grovfodret ute och det är lite opraktiskt med hinken i hagen hela dagen... Han är en långsam ätare... :p

Är också och oftast bara han inne under nätterna och är det någon/några andra hästar inne så får dom inget kraftfoder, det blir helt enkelt mer praktiskt att bara ge kraftfoder en gång om dagen.

Stall på 9 hästar.

Z.

Senast ändrad av en moderator:

Min fodras 4 ggr/dag och får kraftfoder 2 ggr av de tillfällena. Morgon och insläpp.

Privatstall där jag bestämmer rutinerna och sköter allt.

Vi ger våra morgon och kväll.
Är ett privatstall med 17 hästar.

Dom får kraftfoder morgon (6.OO - 7.OO) och till nattmaten (22-23)

I mitt stall får de lite kraft på morgonen vid 07.00
Sen har de i krubban på kvällen då de går in 20.00-22.00 beroende på vem som släpper in.

I vårat stall får hästarna krafft foder vid morgonfodring och sedan vid insläpp. Kvällsmaten består av bara hösilage och min får även sitt lucern då.

Står i privatstall med 6 hästar och vi fodrar kraftfoder på morgonen, intaget och på kvällen. Tycker det är bäst med många småmål kraftfoder istället för allt på en gång.

Tycker jag med om dom får mycket krafft, men får dom bara ngt kilo så spelar det ju ingen roll, tycker jag iaf :)

Privatstall med 8 boxar, fodras 4 ggr/dag varav 3 mål med kraftfoder. Frukost, eftermiddag och kväll.

Egentligen hade vi kunnat ge en gång om dagen, för fram till nu (en svårfödd storätare flyttade in...;)) har nästan de flesta haft bekymmer med vad man ska stoppa i hinkarna för att få ihop tre mål. De flesta har ätit i storleksordningen 1-2 dl havre i två mål och 2 dl betfor i det tredje...

Men hästar ska ju äta kraftfoder ofta och i små portioner, så då är det ju bara att göra så. ;):D

Men som sagt, nu står ju en häst här som behöver ha allt sitt kraftfoder uppdelat på flera mål, så då passar det ju bra ändå. :)

Min häst får kraftfoder vid frukosten (05.00-06.00) och när jag släpper in honom (17.00-18.00) och sen ett sista mål på kvällen (20.00-21.00).

Stall med 3-4 hästar. Fodras morgon och insläpp med krafftfoder. Vi ger inte större mängder än att det räcker med 2 ggr/dag.

Eget stall, två hästar.

Hö 3 ggr/dygn, kraftfoder en gång (kvällstid).

Bara ena hästen som får kraftfoder, vilket inte är speciellt mkt, därför har det blivit så att han får det ihop med betfor kvällstid.

min får kraftfoder 3 ggr per dag. morgon, middag och kväll. Hö 4 ggr per dag.

står i privatstall med 12 hästar.

Kollektivstall med 4 hästar
Kraftfoder morgon och kväll.
Min gubbe får även middag när han tas in för pyssel och motion.

Bara på kvällen, det är en så liten mängd som min häst får, symbolisk näve bara och lite tillskott.
Hö 4-5 ggr per dygn.

Inhyrd i litet privatstall med 4 hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V