När ger Ni kraftfoder till era hästar?

Sv: När ger Ni kraftfoder till era hästar?

*Knapplån*
Fodras 4 ggr per dag. Kraftfoder Morgon och kväll.

Har ett litet stall med två hästar (Dräktigt sto + åring)

Få kraftfoder 3 gg/dag. Morgon 06.30, vid insläpp ca 15.00-16.00, kväll ca 21.00. Hö får de 4 gg/dag. Morgon, insläpp, kväll, sedan en gång i hagen under dagen. :)

Har eget stall med två hästar.
Hö i hagen vid utsläpp kl 6
Hö i hagen fm och em.
Hö vid intag ca 21 + lite kraftfoder (2-3 hg) med mineraler och annat tillägg.
De får stå och tugga hö ca 15 min.
Passar på att fylla morgondagens höpåsar och lite annat pyssel under tiden. De förväntar sig inte krubbmat med en gång, de har heller aldrig hö i boxen när de kommer in.
Förr hade jag allt klart i boxarna när jag tog in hästarna. Det var kaos varje kväll. Det var tävling in om vem som var snabbast. Livsfarligt.
Så slutade jag med det och de lugnade sig snabbt. Nu är det lugnt och harmoniskt.

Har eget stall med 3 hästar.. Ger kraftfoder på kvällen, dom får inte så mycket så det är ingen idé att dela upp.

Bara på kvällen (vid insläpp) eftersom jag ger så lite, max 0,5 kg.

Privatstall 2 hästar.

Kraftfodret fodras morgon (cirka 7-7.30), eftermiddag (cirka 16) och kväll (cirka 21.30) i det stallet där jag har min häst inhyrd.

*kl*

Inhyrd i ett privat stall med två hästar (min och stallägarens). Hästarna får kraftfoder två gånger om dagen - till frukost och insläpp - och hö tre gånger - frukost, insläpp, natt. Fri tillgång till halm i hagen.

*kl*

Privat stall med 7 boxar.
Dom får hösilage 5 ggr per dag och kraftfoder morgon och kväll.

Morgon och kväll!

Står i privatstall, 4 hästar.

mellan 06.00-08.00 så får dom frukost och mellan 18.00-20.00 så får dom kvällsmat

hö får dom på samma tider.

eget stall. 2 hästar

Jag står hemma med mina hästar. Dom är 5 st och går på lösdrift.
Dom får mat kl 08.00 hö, 15.00 hö+kraft, 22.00 hö och så får 2 av hästarna kraft oxå=)

Står i ett privatstall med 8 hästar. De får kraftfoder 3 gånger morgon i foderatomat, middag och kväll. Sen får de hö i hagen på morgonen och lunchen.

Står i privatstall med upp till 20 hästar.

Kraftfoder fodras tre gånger, vid frukost, insläpp och kvällsfodring. Min häst får inga stora mängder kraftfoder, som mest kvällsmålet på 0,5 l (torr) betfor och 3 nävar havre. :grin:

När jag hade häst hemma på föräldragården fick hästarna enbart kraftfoder vid kvällsfodringen (intag) på grund av att de åt alla andra mål ute, shettis och stora blandat.

Privatstall - 3 hästar

• Morgon hö o kraft
  • Lunch hö
  • Em "mellanmål" hö
  • Insläppkraft
  • Kvällkraft

Jag ger vid insläpp ca 21.00, ger även extra efter träning. Varför jag ger en giva kraftfoder/dag beror mest på att mängden det handlar om knappt blir något alls om det delas upp. De får det tillskott som krävs och det uppgår inte till mer än att jag kan ge en giva/dag. I dagsläget handlar det om alla hästar som annars har fri tillgång till hö.

KL

Bara till natten. Det finns hö i boxen så de klarar hela kvällen och natten, när de kommer in. Nattar dom någon gång mellan 21-00 beroende på när de kommer in. Vill att de har hö i magen innan de får kraftfoder. Gamla fullblodet funkar bäst så och därför har kraftfoderrutinen till hela stallet anpassats efter henne.

*KL*

*Morgon. 08.00 : Hö och kraft.
*Intag. 14.30 : Hö och kraft.
*Kväll. 20.00 : Hö och kraft.

Liten ridskola med inakorderingar också. Ca 22 hästar o ponnyer.

Har eget stall, fodrar kraftfoder mellan 2 och 3 ggr beroende hur mycket de får.
Strax efter morgonhöt får de första givan - ca 07.00, ska de ha tre ggr får de nästa giva samtidigt som lunchhöt - ca 12.00. Alla får kraft vid em höt ca 17.30 men på kvällen är de alltid bara hö.
Vill inte ge kraft sent på kvällen när ingen har koll ifall ngn skulle drabbas av foderstrupsförstoppning, liten noja jag har.

Min får på morgonen innan utsläpp och på kvällen när han kommer in från hagen.
Litet privatstall med 3 hästar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V