När ger Ni kraftfoder till era hästar?

Sv: När ger Ni kraftfoder till era hästar?

Jag står i privatstall med 8 platser (just nu 7 hästar). Vi fodrar med kraftfoder (och hö :p) på morgonen, vid insläpp och kvällsfodring. I förra stallet jag stod, ett privatstall med 26 platser var det samma rutin. I båda stallen gör man som hästägare iordning mat i påsar och hinkar så det finns klart. I och med att man gör i ordning sitt eget foder och allt finns lättillgängligt för fodraren tycker jag att det funkar bra. Även om mina inte får några större mängder kraftfoder just nu så tycker jag att det är bra att man får det uppdelat på så många mål som möjligt.

När jag hade mina första hästar stod jag i ett privatstall med 7 platser, där fodrades kraftfoder på morgonen och vid insläpp. I det här stallet vägde fodraren upp hö och kraftfoder till alla hästar vid respektive fodring. Det funkade i det här stallet då, men nu vete sjutton om jag skulle vilja att någon annan fixade med maten till mina hästar... :o:D

Står i privatstall (13 hästar), får kraftfoder på morgonen, sen ut i hagen och får hösialge där, har fri tillgång, får sedan Em dvs när hon kommer in, får då minsta givan på dagen, eftersom vi oftast rider sen. Får även Em hösilage när hon kommer in/efter ridning, sen får de kväll, kraftfoder (får störst mängd då), får även hösilage då.

Står i privatstall med 6 hästar.

Vi ger kraftfoder på morgonen innan utsläpp, och på kvällen vid insläpp.

min ponny äter mest hö men det lilla kraftfoder hon får (0,5 -1 kg om dagen) får hon på kvällen 21.00 när vi tar in hästarna. Vi är 3 hästar i stallet. De andra får kraftfoder på morgonen och på kvällen. De går ute mellan 05.30 och 20.30.

kraftfoder:morgon ca 06.00, em ca 18.30 , kväll ca kl 21.30, hö serveras även en gång mellan kl 11.13 i hagen,utöver de högivor som är samtidigt som kraftgivan..står i kollektivstall

Står i ett privatstall med 10 hästar.

Frukost kl 08.00, inne (hö + krafft)
Lunch kl: 14.00, i hagen (hö)
Kvällsmat kl: 19.00, inne (hö + krafft)

Ger alltid krf efter ridning. De dagar hästarna vilar får dom krf vid insläpp.
Hö får dom 4 ggr per dygn. Eftersträvar att täcka upp stor del av näringsbehovet med grovfoder, så därför är krf givan inte så stor.

Efter ridning endast. Det kan ske när som helst under dagen men i regel på kvällen vardagar och vid lunchtid på helger.

Kraftfoder vid 6.00, 10.00 och 18.00 ungefär, så morgon, innan utsläpp och vid intag.
Står i ett större privatstall.

Inhyrd i privatstall, m tre inhyrningar.

Kraftfoder serveras tidig morgon, vid insläpp och vid "nattning".

Står i privatstall med 15 hästar. De får kraftfoder innan utsläpp (7-8) och vid insläpp (19-20). Fri tillgång på hö i hagen och natthöet ligger på plats i boxen (tillsammans med kraftfodret) vid insläppet. Om jag rider mitt på dagen får min häst en liten "smakis" av kvällens kraftfoder när jag tar in den, mest för att det ska vara lite gott och kul att komma in och jobba isf att leka i hagen :p

Mina får två ggr per dag, morgon och kväll. Egentligen skulle unghingsten behöva dela upp det på ett mål till, men nu vill jag ha dem ute så mkt som möjligt så de får tre mål i hagen.

De andra två hästarna i stallet får morgon em och kväll.

Vi står 4 hästar i ett stall :)

Står i privatstalll med 5 hästar, dom går i hagen från 7-19 så dom får krafftfoder morgon och kväll.
Min får dessutom även efter ridning.

Hej! Ger alla hästarna kl 7-8 sen vi insläpp 15-16 och kväll 20-21 utöver ger jag hö morgon,lunch,insläpp och kväll.Samt vid insläpp en skopa betfor för den goda smakens skull:d hihihi står i tävlingstall och här bestämmer jag ihop med min vännina alla rutiner och regler.Sen eft ö.k får ju självklart häst äg ge mat utöver det om han/hon vill! Så man vet vilka hästar som ska ha vad:) Mvh P

Vi har 4 fodringar med grovfoder, och 2 med kraftfoder. Kraft serveras morgon och kväll, vilket funkar bra i våra rutiner.

Fodrar man med mycket kraftfoder, är det snudd påå ett måste att dela upp givorna över flera tillfällen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 745
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 294
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V