När ger ni byteshjälpen?

JoCfin

Trådstartare
Jag har blivit lärd att ge byteshjälpen när hästen sätter i sitt (gamla) inner bak. Alltså en liten stund innan svävningsmomentet. Jag räknar in på 3 innan och räknar följdaktligen på inner bak. Jag har lärt mig att inte sitta om utan: halvhalt-rakrikta-byt för nya ytter. Sen lägger jag om vikten automatiskt- eller 'följer med' med min nya innerhöft i den nya galoppen. Jag lägger inte om vikten aktivt.

Min nya tränare (har flyttat 45 mil...) vill att jag räknar på när (gamla) inner fram sätts i (alltså Precis innan svävningen) och att jag sitter om aktivt med vikten innan bytet. Altså halvhalt-rakrikta-sitt om (vikt + flytta bak skänkeln)- byt för skänkeln

Detta fick mig att fundera: hur gör bukefolket när ni byter?

Sv: När ger ni byteshjälpen?

innan sväv... tror ja...???
för ytter...

halvhalt rakrikta, ställa om, ytter skänkel... och ja jobbar på att inte just sitta om.... ja skickar omedvetat fram nya innerhöften...:crazy:

för ytter...

halvhalt rakrikta, ställa om, ytter skänkel... och ja jobbar på att inte just sitta om.... ja skickar omedvetat fram nya innerhöften...:crazy:

Ja, jag tycket ju att man stör hästen om man sitter om!!!

Ja, jag tycket ju att man stör hästen om man sitter om!!!

Vad olika det kan vara. Jag sitter om i nya galoppen. Är hästen följsam och uppmärksam följer den med = byte. Men när man sitter om så påverkas ju både vikt, skänklar osv. Det kan vara väldigt lika som två personer gör, men de lägger sitt fokus på olika saker bara. (och därför blir beskrivningarna väldigt olika)
Men hur som helst så verkar det vara med byten som med galoppfattningar (och det är ju inte så konstigt) Det finns mängder av olika sätt att göra det. Är man bara konsekvent och det fungerar bra så tycker jag inget är mer rätt än något annat. Man gör på det sätt som fungerar bäst helt enkelt. Har man inte utbildat hästen själv så innebär det att man kan få göra på olika sätt på olika hästar. (Så är det med galoppfattningar också)

Om du tycker ditt sätt att byta har fungerat bra innan kanske du kan förklara det för tränaren så att du inte behöver ändra på det? Det finns liksom ingen anledning för tränaren att gå in och ändra på sådant som redan är bra menar jag. Bytena kan säkert utvecklas och bli ännu bättre utan att du ändrar din hjälpgivning. Det blir ju förvirrande för hästen också och det känns onödigt.
Prata med tränaren om hur du känner tycker jag.

Senast ändrad:

Vad olika det kan vara. Jag sitter om i nya galoppen. Är hästen följsam och uppmärksam följer den med = byte. Men när man sitter om så påverkas ju både vikt, skänklar osv. Det kan vara väldigt lika som två personer gör, men de lägger sitt fokus på olika saker bara. (och därför blir beskrivningarna väldigt olika)
Men hur som helst så verkar det vara med byten som med galoppfattningar (och det är ju inte så konstigt) Det finns mängder av olika sätt att göra det. Är man bara konsekvent och det fungerar bra så tycker jag inget är mer rätt än något annat. Man gör på det sätt som fungerar bäst helt enkelt. Har man inte utbildat hästen själv så innebär det att man kan få göra på olika sätt på olika hästar. (Så är det med galoppfattningar också)

Om du tycker ditt sätt att byta har fungerat bra innan kanske du kan förklara det för tränaren så att du inte behöver ändra på det? Det finns liksom ingen anledning för tränaren att gå in och ändra på sådant som redan är bra menar jag. Bytena kan säkert utvecklas och bli ännu bättre utan att du ändrar din hjälpgivning. Det blir ju förvirrande för hästen också och det känns onödigt.
Prata med tränaren om hur du känner tycker jag.

Hon har helt respekt för att det funkar för oss men vill gärna experimentera lite för att få fram ett ännu bättre byte. Om jag lägger hjälpen lite senare får jag kanske ett rappare byte och att det blir lättare att hinna med när byter i serier :crazy::angel:

Men jag vill gärna höra hur ni andra gör bara för att jämföra!!!:bump: Jag tycker det är väldigt svårt att byta som min tränare vill att jag ska göra...

för ytter...

Och på vad räknar du in? Inner bak?

Hon har helt respekt för att det funkar för oss men vill gärna experimentera lite för att få fram ett ännu bättre byte. Om jag lägger hjälpen lite senare får jag kanske ett rappare byte och att det blir lättare att hinna med när byter i serier :crazy::angel:
Experimentera lite tycker jag är helt ok för att se om något kan förbättras mera. (hur ska man annars utvecklas?) Att ge hjälpen lite senare är ju ingen direkt skillnad för hästen heller. Prova!
Men jag vill gärna höra hur ni andra gör bara för att jämföra!!!:bump: Jag tycker det är väldigt svårt att byta som min tränare vill att jag ska göra...
Tycker du ska känna efter vart din gräns går. Att töja på gränserna och experimentera hör till, men ändrar man på hjälperna helt kan det bli konstigt. Din hjälpgivning ingår ju i en helhet. Det är ditt sätt att kommunicera med hästen så känn efter vad som känns bra och inte och vad som passar in i din ridning helt enkelt.
Jag experimenterar gärna tillsammans med tränare och kan lägga fokus i hjälperna på olika ställen vilket kan ge väldigt stor skillnad, men jag ändrar inte på grunderna i min hjälpgivning. Sen handlar det mycket om hur hästen svarar förstås.

Tror det är väldigt svårt att beskriva när man ger sin hjälp, det är så mycket tajmning och känsla. Bästa sättet är att göra många på en häst som kan. Själv brukar jag bara räkna in ett, två, tre, byt. Sitter jag på en ny häst brukar jag räkna in galoppsprången några gånger tex på volten bara för att få en känsla för hästens specifika rytm innan jag väl börjar byta.

1.20 in i denna film gör jag en serie där tycker jag att det är ganska lätt att se min tajmning för byteshjälpen. http://www.youtube.com/watch?v=0yrnqIeWVD8

För att få mer gest i bytet brukar jag rida på diagonalen och flyttar hästen något för min blivande innerskänkel och byter först när jag har ett bra stöd i nya ytter och hästen är helt loss från nya inner (fortsätter i förvänd om det inte lyckas på diagonalen ända till hästen uppfyllt mina kriterier). När det fungerar bra börjar jag byta på serpentiner med samma tänk. Om hästen inte hinner bli loss i nya inner innan jag ska byta går jag tillbaka till diagonalen igen. Sen är det viktigt att bytet ska vara rakt nästan tänka att det ska gå lite mer mot nya ytter så det finns ordentligt med plats för gesten men är ute efter.

Så gör iaf jag och det fungerar för mig, sist vi var ute och tävlade (MB:5) fick vi 8 på bytesserien och hälften av de andra bytena. :laugh:

Och på vad räknar du in? Inner bak?

Jag räknar 1 på när (gamla) inner fram sätts ner, dvs så som din nya tränare vill (och som även är det som tex Kyra lär ut).

Däremot skulle flyttar jag inte vikten innan bytet utan på 1 -halvhalt 2- flytta skänklar 3-byteshjälp ffa med höften, men även impuls med skänkeln och då även vikten.

I serier blir det dock enbart känsla och tajming men inför första bytet blir det samma som ovanstående.

Att förklara hur jag gör byten är svårt för jag har nästan ingen aning om när jag ger hjälpen men nu har jag suttit och studerat en film när jag byter och jag tycker det ser ut som att jag ger hjälpen när inner fram går i marken faktiskt.

Jag tänker såhär innan jag ska byta, hästen ska svara framåt på hjälperna, jag tar liten halvhalt men hästen ska hela tiden suga framåt. Frigör nya insidan och ser till att bakdelen är på plats på den nya insidan.

Så ska jag byta från höger till vänster tex så känner jag först att hästen är framför mig, liten halvhalt. Flyttar in vänsterbogen lite gran, känner bakdelen lite till vänster får stöd på nya ytter - byteshjälp. Sen likadant åt andra hållet.

Sen i serierna så blir det så att ju fler byten man ska göra ju mer får man ha färdigt innan. tex i treor och tvåor så måste kontrollen sitta där innan och då är det viktigaste att jag får bakdelen på rätt plats innan.

Tack Lancet och ni andra för hjälpen. Det är lätt att göra men svårt att bersktiva och ännu svårare att förändra. Men det är intressant att höra hur andra gör!

Jag fattar galopp, att hästen redan galopperar skiter jag i.

Tror vi tänker för mycket och känner för lite när vi rider. Byt och se glad ut.

hade du gjort så på min häst så hade han inte bytt, eller om han bytt så hade det inte vart rent.
VIssa hästar måste verkligen placeras, ställas. rätas ut, placera baken på osv innan bytet!

Fast egentligen är det inte så stor skillnad. Om jag tex ska fatta galoppa från skritt och det ska bli kvalitativ så måste jag ha samling och alla fötter på plats. Det blir stor skillnad på att fatta och fatta sas.

Har jag samling och balans så får jag en bra fattning, ja eller avbrott med för den delen. Vad jag menar är att jag gör i princip samma sak när jag byter. Känner efter som hästen är i balans, samlar och byter.

Loss och i samling måste ju hästen liksom vara i alla väder och gångarter, det är ju grundförutsättningen. Vad jag menar är att jag inte gör något särskilt bara för att det jag ska göra är ett byte, grundpricipen är och förblir den samma om jag sedan ska öka, minska, byta, sidvärts osv.

Fast egentligen är det inte så stor skillnad. Om jag tex ska fatta galoppa från skritt och det ska bli kvalitativ så måste jag ha samling och alla fötter på plats. Det blir stor skillnad på att fatta och fatta sas.

Har jag samling och balans så får jag en bra fattning, ja eller avbrott med för den delen. Vad jag menar är att jag gör i princip samma sak när jag byter. Känner efter som hästen är i balans, samlar och byter.

Loss och i samling måste ju hästen liksom vara i alla väder och gångarter, det är ju grundförutsättningen. Vad jag menar är att jag inte gör något särskilt bara för att det jag ska göra är ett byte, grundpricipen är och förblir den samma om jag sedan ska öka, minska, byta, sidvärts osv.

Men det är stor skillnad på att byta och fatta galopp från skritt. I galoppen finns ett skede där hästen ska byta, svävningsmomentet. Inte riktigt samma sak i skritt. Dessutom har man ju lärt hästen ganska länge att inte byta fastän man gör en massa saker- rider i fel varv, ställer om, flyttar undan etc. Så när man väl ska byta måste man vara tydlig tycker jag. Iaf om man ska få ett bra byte!

Den ska inte galoppera när du vill skritta heller, eller trava rakt fram när du vill att den ska gå sidvärts.

Jag ser ingen skillnad, jag tycker det är för mycket hype runt just byteshjälpen. Ser många ryttare som "meckar sönder" bytet. Och då blir bytet dåligt.

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 322
Senast: JohannaB
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 806
Senast: cewe
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka