När ger man upp?

Jag behöver väl egentligen inte säga så mycket för att du ska veta exakt vad jag tänker så där rent allmänt när det gäller dig och knaskusen ;)

Är det pga graviditeten och dess konsekvenser som det känns tufft? Tid, ork, mod?

Hon testar igen och kickar och bråkar om jag ska longera henne. Har iof inte grejat så mycket det senaste, men varför ska det alltid vara så stora bakslag? Varför kan hon aldrig ge sig och sluta överreagera så?
Och så ska hovarna fixas i alla fall var tredje dag. Hålväggen ska skrapas ur, tvättas och fyllas med tjära. Inget farligt, bara att lyfta på hoven. Och jag orkar inte stå dubbelvikt och pilla så maken ska greja. Och den dumma hästen KAN lyfta på en hov, men plötsligt går det inte alls. Om jag håller henne står hon still, men antingen vevar med hoven som hålls uppe eller också lyfter hon samma bakhov och försöker lägga sig över min man. Byter vi så lyfter hon hoven för mig och håller den still, men så snart jag släpper ner den stegrar hon mot maken och slänger sig i linan. För att göra rent hovarna!!!

Visst är hon jättego när det passar henne själv, men sen då? Dessutom är den dumma hästen livrädd för katter. Jag är så trött på henne! :mad:

Men behåller jag henne inte så vad gör jag då? Korv eller pastej är väl vad vi har att välja mellan.

Nu bara måste vi få stallplanen klar så att jag har nånstans att öva. Ett tag till och öva ofta - sen vet jag inte vad jag ska göra.

Hur ofta tränar alla andra, markträning & ledarskap alltså? Och hur ofta kommer testningar och bakslag?

Jag som drömde om en snäll och lat promenadhäst. En brun valack med snälla ögon. :(

Hästen kanske känner av ditt humör och din status. Då brukar bakslag komma när man minst står ut. Har inga råd utom att det går nog över.

Jag anser att man ger upp när man provat allt, både vad det gäller ev, fysiska utredningar och åtgärder, utrustningsändringar, foder ändringar -och alternativa hjälper i form av ex. örter eller mineraler som kan saknas, attitydsförändring och ändrad träning både hos häst och sig själv.
När man provat allt detta utifrån ens egna kunskap och andras och det ändå inte fungerar, ja då kan man ge upp. Alternativt om hästen är rent livsfarlig och man inte alls längre vågar hantera sin häst, då är det också dags att ge upp.
Det är min personliga åsikt om när man kan börja fundera på att ge upp. Men så är jag ibland dumdristiskt envis också.

MVH/

Då är vi två dumma :smirk:
Lika ledsen som jag ärför att hon börjat bråka, lika ledsen verkar hästen vara för att jag bråkar med henne. Och det var väl egentligen jag som började. Hon skulle longeras och jag pressade henne att trava trots att hon inte förstod vad jag ville.

Så nu står hon en bit ifrån mig i hagen. Viker undan om jag går fram till henne. Det tog en halvtimme, undertiden jag borstade valacken, innan jag fick komma och klappa stoet. Hon hotar inte - hon backar undan eller böjer bort huvudet och går.

Vi ska ha ett par dagars gos istället för longering. Så att vi kan bli kompisar igen. Sen börjar vi om från början och hoppas att det blir bättre då.
Vet bara inte hur det ska gå med hovarna. De ska ju göras rent, men hon vägrar att låta husse lyfta om hon hålls fast och står hon lös vill inte husse greja med hovarna för att hon nafsar honom i baken.

Nästa häst jag köper blir en käpphäst!

Ibland är det inte kul och jag önskar att man inte hade så mycket känslor med ibland, så mkt. enklare det skulle vara.

Du gör helt rätt i att bara umgås en stund, ta bort alla krav, se henne som en bångstyrig unghäst och försök därifrån igen, gå inte händelserna i förväg bara för att du vet han hon ibland faktiskt kan.

Funderar själv nu att antingen skicka iväg min grabb en stund för att vi skall få en paus alt. ställa honon som hag häst under lång tid, all energi och gnista är borta hos mig med just nu, fast hos oss handlar det inte om hanteringen utan om ridningen.

Gällande hålväggen så finns det ju många varianter, har en liten russkille som fick en regäl hålvägg på ena bak nyligen, han var vildhäst när han kom för tre månader sedan och får den tid han behöver, han gillar inte alls att andra håller på med benen så där raspade jag bort hela väggen så "hålet" försvann och sedan badades hoven i jodopaxlösning. Detta för att bråka så lite som möjligt för honom en endaste gång bara och det har fungerat superbra och hovväggen får nu växa ner hel och fräch.

Kanske något ni kan göra istället för att bråka flera dagar i veckan.
MVH/

Om jag varit du och haft den vetskap jag har idag så hade jag gjort korv av din häst för länge sen.
Låter hårt och elakt men mag har själv haft en knäpphäst och han gjorde det tråkigt jobbigt och fick mig att tycka att ridning och hästar var tråkigt.
Inte för att han var elak eller så men han var bara så psykiskt ostabil att han inte fungerade som en normal häst.
Allt var ett projekt och man har häst för att det är så roligt, för att man gillar att rida, pyssla och gosa o.s.v.
Det är dyrt att ha häst, man får försaka en del annat.
Det finns 1000 tals snälla kloka och trevliga hästar som man kan ha så himla mkt roligt med.

Så mitt råd är att slakta pållan (även om det gör ont ett, tag, sen mins man bara de braiga sakerna)och skaffa dig en snäll söt och normal häst.
Dessutom träffar jag många hästägare i mitt jobb som är så in i bombens styrda av sin hästs nojjor.Vissa har extrema psyikska besvär pga att de våndas över hästesn beteende.

Soo what att en bra hästmänniska kan få hästen att funka, varför bara inet acceptera att man inte själv kan det. Det är inget nederlag, man gör sig själv en björntjänst.

Håller med dig där. Många hästar mår bättre av att få bli mat och ägaren också efteråt. MEN, nu är det ju inte alla förunnat att bara kunna slakta sin häst sådär ur ekonomiskt perspektiv då man inte får ut försäkringen i ett sådant fall, om man inte har en bra vet. som kan hjälpa en.

Antar att avlivningskostnaden överstiger kg priset, eller?.
Man kanske faktiskt är beroende av de pengar man kan få ut för hästen för att kunna skaffa sig den nya söta, lugna och psykiskt stabila häst och då låter man tyvärr försäljning gå före slakt många gånger.

Satt själv i den sitsen för ca fem år sedan, gjorde allt för att hästen skulle bli utdömd men det gick inte för det fanns inget fysiskt fel utan det var huvudet och det räknades inte som ersättningsbart, så efter att ha blivit skadad av honom så bytte jag den hästen till en som var gjord för denna häst och fick en mkt. trevlig häst i stället. Denna nya ägare fick sedan en stund i sitt liv där allt skulle bytas och förändras, så nu är den hästen hos sin femte ägare efter mig, då ingen orkat med honom. Detta beslut jag då tog ångrar jag ihjäl mig på och jag gör inte om det på en så psykiskt obalanserad häst.
Nyligen såg jag denna häst igen till salu, men efter kontakt med nuvarande ägare så skulle han få vara kvar då allt fungerat mellan dem så väl och de tävlat tölt framgångsrikt, om han skulle må dåligt av att inte få den stimulans han behöver på grund av barnafödande, så skulle hon avliva honom, för hon har råd med det.
Jag bara hoppas hon håller det, men en sak är klar den hästen hade inte överlevt sin ettårsdag om han var född på Island.

MVH/

Till hennes försvar får jag ju säja att hon är en väldigt snäll häst. Det finns inget ont i henne. Det jobbiga är att det ska vara så otroligt svårt med träningen. Allt ska absolut vara likadant hela tiden annars blir det bara stopp. Förmodligen lägger jag för lite tid jämfört med vad hon behöver.

Än så länge är korv inte aktuellt (om det någonsinn blir ett alternativ). Jag har köpt henne och får väl skylla mig själv. Ekonomiskt så lägger vi ändå en massa pengar på djuren och hade slakt varit det vi ville (avlivning hade det blivit) så hade vi betalt vad det kostar. Hon har inget ekonomiskt värde så försäkringspengarna gör inte så mycket.

Vet inte varför hon måste vara så kämpig. Valacken är inte sån.

Och om hon inte ska vara ridhäst - vad ska man göra med henne då? Bara stå i hagen som sällskapshäst hade för henne varit ett öde värre än falukorv.

Men avlivning blir det inte, i alla fall inte så länge hon inte är farlig eller hotar oss. För som det är nu svarar hon bara när hon anser att vi hotar henne och hon har aldrig sparkat eller bitit nån, aldrig några bakåtstrukna öron.

Mian...
Låter som om du har det jobbigt... Ledarskap skall tränas varje dag tills det sitter. Muta är bra, godis... funkar det så är det ju ett enkelt hjälpmedel. Ta hjälp av en tränare, försök hitta orsaken till hennes betéende. Hagen... Sitt ner o pilla i gräset med lite godis i handen. När hon kommer, för dom ser dig o e nyfikna, så ge hene lite godis, inget annat. Gå därifrån sen. Gör om samma sak--- Bara sitt i hagen och ge godis, inget infångande. Ibland kan man få bli sittandes i flera timmar, ta en bok med dig... Ha aldrig bråttom. Hon behöver få förtroende för dig och veta att du bara är en positiv upplevelse. beröm henne hela tiden. Led henne i grimskaftet, beröm, ge godis. Stanna, ge beröm, backa, ge beröm. Gå i skogen, prata, berätta för henne hur ledsen du är, ge beröm, gooodis... Hovar... Hon har väl ont, jobbigt att få det rengjort då. samma där... beröm, klappa, smek, prata, ta tid på dig.
Men känner du att du verkligen har gjort ALLT, att du har dina begränsningar och kapitulerar, så ta ut en bra problem lösare. det finns kunnigt folk i NH som stöter på detta dagligen. Läs om Leslie desmond. Hon kommer även till sverige då ocj då. Slakt??? Varför man tycker det förstår jag inte. det är juinte ett lynnesfel vi talar om. Hon är ju inte farlig... eller ?
Jag håller med om att det finns 1000000 andra hästar som man kommer bättre överens med. Man ska ju bara ha glädje av sina djur. Så... Kommunikation, ledarskapsträningar, tålamod och kärlek. Det är svårt när man känner sig misslyckad. Men om du tycker om henne, fortsätt... Bor du i stockholm kan jag komma o hjälpa dig mot bensinpengar. Messa mig privat i sådanafall!
Lycka lycka TILL!
/cj

Tack snälla, men jag bor långt från Stockholm. Har dessutom hittat en jättebra tränare och det är jag väldigt glad över.

Infångande har aldrig varit nåt problem. Hon behövs inte fångas för hon kommer som ett skott så snart hon ser oss.

Vad hon reagerat så på, denna gången, är att hon skulle longeras. Istället för skritt, som brukar vara en bra gångart, så ville vi ha trav och jag drev på och krävde trav. Hon fattade inte vad jag ville och varför jag vart så hotfull och då slog det bakut, både bildligt och bokstavligt. Efter det så vill hon inte att vi håller fast henne. Hon har stått snällt innan, kanske något rastlös, när vi pillat ur hovarna. Nu vill hon absolut inte vara fasthållen och det är nog mest det hon reagerar på. Och maken, som står för hovpillandet, vågar inte greja med henne om hon är lös eftersom hon gärna smakar på folk och gärna skulle vilja nafsa husse i rumpan. Inte för att hon är elak utan mest för att kolla konsistensen.

På söndag är vi hemma båda och då ska hon få en promenad, det är det bästa hon vet. Sen ska det hovpillas.

Mutor går för övrigt inte alls. Mutar jag så är hon övertygad om att jag vill nåt obehagligt och godis i träningen blir hon väldigt störd av. Det stressar henne att både hålla koll på vad jag vill och att hålla koll på godisarna.
Och hon gör vad jag ber henne om ifall hon vt vad jag vill. Fattar hon inte vad jag vill så slår det slint!

Inte som Flippan i alla fall!

Ser på TV om Malin Baryard och Flippan och min pålla är i alla fall inte sån! Skulle aldrig låta mig hämta henne i hagen om hon såg att jag kommit och hon skulle aldrig, aldrig grina och tjura när jag skötte om henne! Det värsta hon kan hitta på är att flytta sig när sadelgjorden ska spännas och det är varmt på sommaren (hon gillar inte att bli svettig). Men då står hon lös och inte uppbunden i nån stallgång.

Sen hoppar hon inte som en gud och är inte välutbildad och hon blir knäpp när hon inte förstår vad man kräver av henne. Fast hon är inte helt igenom "dum".

Syndernas förlåtelse

I dag hade hon förlåtit det elaka repviftandet och var nästan som vanligt när vi kom ut i hagen. När hovarna skulle fixas stod hon lös i sin box, helt stilla. Lyfte själv på hoven och höll still tills husse satte ner hennes hov och sa tack. Då balanserade hon om sig och innan han hann till nästa hov så hade hon lyft den.
Jaha, så svårt var det :confused: Kan då longeringen vara lika lätt? Om man skippar all form av hot, tvång eller sådant som kan uppfattas som hot eller tvång.

Minst en av oss verkar det uppenbarligen vara allvarligt fel på. *suck*

Jag tycker inte du ska ge upp Mia!

Känns det kämpigt, du kan ha missat något som en annan skulle se i din hästs beteende.

Pmar dig om en bra tränare, jag tycker du ska testa med en, det ger alltid nya fräscha ideer! :)

Kan berätta för de som undrar att jag har en tränare! Jättesnällt med tips om instruktörer, men den jag hittat är kanonbra!!! Fast att hon är duktig gör inte automatiskt mig och hästen lika duktiga på en eftermiddag...tyvärr.
Men det måste ju bli bättre, bara jag kommer på hur hästen egentligen fungerar för hon följer inte direkt de regler om hästbeteende som NH-böckerna beskriver.

Nu är i alla fall jag och pållan kompisar igen och vi får väl starta om med övningen som gick åt skogen och försöka på nåt annat sätt.

Kanske är jag dum som inte ger upp och ibland är det kämpigt och man undrar varför man har djur och varför man inte bor i en liten lägenhet, utan djurhår. Förutom den halvgalna hästen jag kämpar med så har vi en till, inte galen, men en frisk hostare. Vi var alltså så dumma att vi köpte en häst som hade ordentlig hosta, rossel, dåliga knän, slitna tänder... Nu är han pigg och frisk, men vem visste att han skulle bli det? Och så har vi hunden med kroniska eksem som kostar oss många tusenlappar om året i veterinärvård och mediciner och timmar av vård hemma och träning för att hon ska fungera socialt. Och vi äger henne inte ens!

Kanske är det inte djuren det är fel på utan deras umgänge?

Mian... haha, förlåt att jag ler/skrattar, men shit vad jag känner igen det här. Att ta på sig de mest sjukaste och eländigaste djuren som finns. Men med ett så stort hjärta som du har så är jag säker på att du och hästen kommer finna varandra. Sant att man på en eftermiddag inte gör underverk, men det är ju toppen att du har en tränare. Men kräv mer av henne om du känner att du saknar nåt! =)

Krama hästen och ge mkt morötter. Synd att godismuta inte funkade. Vissa hästar blir stressade och letar hysteriskt efter nästa bit... Annars är det toppen att kunna muta. fast inte med sockerbitar. Jag kör med örtgodis från foderbutiken.
Ge inte upp, fortsätt... :banana: Jihaw
/CJ

Bor också i Väster Götland.....
Ring eller PMa om du tror att jag kan vara till någon hjälp...
Om inte annat så kan du ju bjuda på fika :D

Din häst låter skrämmande likt min häst :D
Min häst testar mig precis hela tiden, och jag kan också meddela att jag aldrig ger upp ;)
Men du är ju i en helt annan "situation"
Vi har flera bakslag/dag.Alla dagar får man kämpa med.
Antingen stegrar han sig eller kickar bakut för att han inte känner för att gå åt ett visst håll, han kan plötsligt stanna påväg till hagen för att glo på nåt flera gånger om, vid longering så har han en gång slitit upp min hand så det var helt uppbränt jag låg med en iskloss hela natten :crazy:
Vissa hästar är bara så "tuffa" de kräver att man måste vara uppmärksam hela tiden, säga i från och bestämma.
Det är inte lätt, jag hoppas du lyckas! :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 269
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka