Mian...
Låter som om du har det jobbigt... Ledarskap skall tränas varje dag tills det sitter. Muta är bra, godis... funkar det så är det ju ett enkelt hjälpmedel. Ta hjälp av en tränare, försök hitta orsaken till hennes betéende. Hagen... Sitt ner o pilla i gräset med lite godis i handen. När hon kommer, för dom ser dig o e nyfikna, så ge hene lite godis, inget annat. Gå därifrån sen. Gör om samma sak--- Bara sitt i hagen och ge godis, inget infångande. Ibland kan man få bli sittandes i flera timmar, ta en bok med dig... Ha aldrig bråttom. Hon behöver få förtroende för dig och veta att du bara är en positiv upplevelse. beröm henne hela tiden. Led henne i grimskaftet, beröm, ge godis. Stanna, ge beröm, backa, ge beröm. Gå i skogen, prata, berätta för henne hur ledsen du är, ge beröm, gooodis... Hovar... Hon har väl ont, jobbigt att få det rengjort då. samma där... beröm, klappa, smek, prata, ta tid på dig.
Men känner du att du verkligen har gjort ALLT, att du har dina begränsningar och kapitulerar, så ta ut en bra problem lösare. det finns kunnigt folk i NH som stöter på detta dagligen. Läs om Leslie desmond. Hon kommer även till sverige då ocj då. Slakt??? Varför man tycker det förstår jag inte. det är juinte ett lynnesfel vi talar om. Hon är ju inte farlig... eller ?
Jag håller med om att det finns 1000000 andra hästar som man kommer bättre överens med. Man ska ju bara ha glädje av sina djur. Så... Kommunikation, ledarskapsträningar, tålamod och kärlek. Det är svårt när man känner sig misslyckad. Men om du tycker om henne, fortsätt... Bor du i stockholm kan jag komma o hjälpa dig mot bensinpengar. Messa mig privat i sådanafall!
Lycka lycka TILL!
/cj