När går Kennelhosta över?

MaRomer

Trådstartare
I lördags kväll så började vår hund kräkas och hosta. Under natten övergick det till bara hostningar och det har blivit bättre hela tiden och i natt har hon inte hostat något alls. Och under dagen max 5 ggr.

Hon äter och dricker som hon ska. Ingen feber och lite trött.

ringde 2 kliniker för att fråga om jag kunde få komma in med henne. Men har blivit nekad på båda. Varför. Jo de misstänker Kennelhosta. Men jag är mycket tveksam.

Hon har umgåtts med 3 andra hundar. Varav hon bor med den ena. Ingen av dessa uppvisar symptom. Hunden har dessutom haft hosta innan och det har gått över efter någon dags vila. Dock inte lika intensiv som nu. (pga tidigare hosta ville jag kolla upp henne)

Är det verkligen rätt av vet att ställa diagnos utan att ens ha sett hunden? Och hur kan de vara 100%säkra på KH? Hunden hostar ju i princip inte alls idag. Ska inte KH hålla på ganska länge?

Blir lite irriterad när jag inte får komma in med henne. Visst förstår jag att KH är smittsamt, men det är mina pengar och min hund. Och anser jag att hon behöver bli kollad av vet så ska jag ju få komma dit med henne. Räcker ju att de lyssnar på lungor/luftrör och hjärta. För att kolla att allt är som det ska.

Men min fråga är alltså. Kan KH gå över på knappt 1½ dygn?? Symtom uppvisades alltså lördag kväll och igår kväll/natt har de nästan upphört helt!

Sv: När går Kennelhosta över?

Blir lite irriterad när jag inte får komma in med henne. Visst förstår jag att KH är smittsamt, men det är mina pengar och min hund. Och anser jag att hon behöver bli kollad av vet så ska jag ju få komma dit med henne.

Personer med till exempel vinterkräksjuka får inte alltid komma in på sjukhusen, eftersom de innebär en fara för andra patienter. Och det betyder inte att läkarna är elaka.
Kennelhostan är ungefär samma sak - det är SJUKT smittsam och hundar som inte har så bra skydd eller är mer mottagliga blir lätt väldigt sjuka och kan få lunginflammation. (En del hundar kan vara mer eller mindre immuna, beroende på om vaccination/bakterie/virus/annat skydd)

Hur illa kennelhostan är kan bero på om hunden är vaccinerad, hur "stark" den är och vilken gren den har drabbats av.
Hostattackerna kan gå i vågor i flera dagar, under vissa tider på dygnet märks det nästan inte alls, och under andra tider på dygnet är det riktigt hemskt.

Finns massa sidor med info om kennelhosta t.ex denna

Här är även en annan tråd här på buke där det behandlas ämnet kennelhosta http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1091352

Och nej, kennelhosta kan inte gå över på 1,5 dygn, fast symptomen kan bli näst intill obefintliga alt. försvinna helt.

Har faktiskt redan läst den tråden!

Ja hon har inga symptom alls. Har dragit längs strupe/luftrör och kan inte ens framkalla hostning på henne. Hon hostar inte heller när jag släpper ut henne för att busa med vår andra hund.

Personer med till exempel vinterkräksjuka får inte alltid komma in på sjukhusen, eftersom de innebär en fara för andra patienter. Och det betyder inte att läkarna är elaka.
Kennelhostan är ungefär samma sak - det är SJUKT smittsam och hundar som inte har så bra skydd eller är mer mottagliga blir lätt väldigt sjuka och kan få lunginflammation. (En del hundar kan vara mer eller mindre immuna, beroende på om vaccination/bakterie/virus/annat skydd)

Hur illa kennelhostan är kan bero på om hunden är vaccinerad, hur "stark" den är och vilken gren den har drabbats av.
Hostattackerna kan gå i vågor i flera dagar, under vissa tider på dygnet märks det nästan inte alls, och under andra tider på dygnet är det riktigt hemskt.

Hon är inte vaccinerad mot kennelhostan. Jag har inte begärt att få komma in med hunden på kliniken utan ville de skulle komma ut till bilen. Just pga hennes tidigare hosta och för att det nu helt plötsligt verkar ha gått "över". Känns bara så extremt omotiverat att hålla hundarna "inomhus" i över en månad pga misstankar.

Uppdatering:

Min sambo ringde till vet i em och insisterade på att vi skulle få komma in med vovven. Och vips så var vi välkomna!
Sagt och gjort så åkte jag dit. Och ingen Hosta här inte och vet kunde inte se något som kunde tyda på det heller. Utan troligast är en pinne som satt sig i halsen och som lossnat. Men som irriterat henne ibland. Så vila i 2 veckor och sedan full fart igen! Konstigt att de kan ställa en diagnos utan att ha träffat hunden på morgonen och sedan på eftermiddagen så stämmer det inte!

Jag är glad att vi fick kolla upp henne och ännu gladare när de bad så mycket om ursäkt och sa att vi inte behövde betala. Så nu ska vovve bara vila och så hoppas vi hon håller sig borta från pinnar i framtiden;)!

Liknande trådar

Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
832
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka